Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-01-31, 18:16   #1
RimmarPåHajfena RimmarPåHajfena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2016
Inlägg: 4
Skevt mönstertryck, hur göra det bästa av det?

Hej alla,

Jag är ny här på forumet, och nybörjare vad gäller sömnad också, så vg ta hänsyn till det när ni svarar på min fråga

Jag beställde ett mönstrat tyg med jättefin design, men tyvärr verkar trycket skevt...

Undrar om någon har tips på hur man kan göra det bästa möjliga av detta? Eftersom mönstret är så geometriskt så syns det ju jättetydligt att det är skevt... speciellt eftersom jag bara syr väldigt enkla saker än så länge, så det blir mest typ rektangulära pennfack och sånt med raka sömmar.

Skulle det kunna vara vettigt att tvätta tyget och se om det gör skillnad? (vore omständigt pga jag har ingen tvättmaskin och vill inte klippa sönder tyget i onödan för att testa handtvätta en mindre bit...)

Eller borde jag först och främst mejla tillverkaren och fråga/reklamera..?

Varmt tack på förhand!
Bifogade bilder
 
RimmarPåHajfena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-01, 07:03   #2
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Ser mönstret rakt ut vid stadkanten? Kan det vara så att de klippt av din bit snett? A och O vid sömnad är att förtvätta tyger som man ska sy i då man annars kan få dragningar i tyget om det inte är klippt trådrakt. De enda tyger oftast inte förtvättar är om de ska användas i lappteknik där jag istället stryker dem med mycket ånga. Hoppas du får ordning på ditt tyg
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-01, 13:11   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Det verkar som om du har ett bomullstyg, om du har det kan du riva
tyget trådrakt. Har du några extra cm som du kan avvara? I så fall,
ta och klipp ett jack i stadkanten 2 cm och ta tag i tyget och riv
av det. Då blir det i alla fall trådrakt. Då ser du om tyget är trådrakt eller inte. Tyvärr idag är ofta tygerna skeva, även dyra. Det
sorgligt. Det saknas yrkesstolthet. Inte bland de handtryckta tygerna,
de som gör dem är noggranna och prutar inte på sin kvalitet. Det är
mina erfarenheter.

Sedan finns det fina tyger som inte skall vara mönsterrakt bl a ett
dyrt exklusivt tyg, känd designer, Estrid Ericson som gjort Elefant Lin.
Där är det hennes tanke att elefanterna är på vandring och de vandrar
då över tyget, nästan trådrakt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-01, 21:30   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Håller med om att det ser ut som ett vävt tyg. Ute i stadkanten ser mönstret rakt ut. Dessutom tycker jag mig se små trådändar i klippkanten till vänster som tyder på att att tyget har klippts snett.
Om du inte kan riva tyget som Gumpan58 föreslår kan du försöka dra ur en inslagtråd så har du en anvisning att klippa efter. Gör likadant i andra klippkanten.
Sen ska du tvätta tyget, du blir av med en massa kemikalier som inte är nyttigt att komma i hudkontakt med. Värst är det om tyget tillverkats i varma länder då insekts- och svampskydd tillsätts före transporten.
Sy ihop klippkanterna med stora sicksackstygn innan tvätt så fransar det sig inte. Tvätta bomull i 60 grader så fixeras färgen,, andra tyger enligt tvättanvisning.
Efter tvätten drar du bort sicksacksömmen och drar i diagonalerna tills tyget blir rakt. Häng slätt för att torka så blir efterarbetet lätt.

Igår träffade jag en sytjej vars föräldrar blev allergiska mot tygkemikalier, det räckte inte att ha bomullsvantar på sig. Båda föräldrarna var tvungna att byta yrke.

Det går utmärkt att tvätta tyg i en gemensam tvättstuga eller tvättomat, man behöver inte ha egen tvättmaskin. Du tvättar väl lakan, handdukar och annat i maskin någon gång?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 02:01   #5
RimmarPåHajfena RimmarPåHajfena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2016
Inlägg: 4
Tack så jättemycket för alla svar! Uppskattas väldigt varmt, vartenda ett

Jag klippte en mindre bit av tyget (jo, det är bomull) och tvättade det för hand (kan som sagt inte använda tvättmaskin eller tvätta större tygbitar, är funktionshindrad...). Tyvärr gjorde det ingen som helst skillnad, det är precis lika skevt som innan.

Som det förhoppningsvis syns på bilden om man tittar noga så finns det liksom inga "räta vinklar" i mönstret. Om man drar en linje vågrätt jäms med mönstret så är det snett horisontellt, och tvärt om. Det är definitivt trycket som är snett, inte "trådarna"...

Jag har mejlat till tillverkaren, men har än så länge inte fått nåt svar.

Elefant lin är ju bara såå himla snyggt, Gumpan58! Och jo, i en sån design passar det ju alldeles utmärkt att det inte är helt rakt

Så vad kan jag testa härnäst? Om jag väljer att lägga den "raka" delen där det syns mest, exempelvis längs med dragkedjan längs med långsidan av ett pennfack, och låter den sneda delen vara på kortsidorna... då borde det synas minst möjligt, eller?

Jag är öppen för fler förslag

Återigen, varmt tack!
RimmarPåHajfena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 09:49   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
RimmarPåHajfena skrev: Visa inlägg
Tack så jättemycket för alla svar! Uppskattas väldigt varmt, vartenda ett

Jag klippte en mindre bit av tyget (jo, det är bomull) och tvättade det för hand (kan som sagt inte använda tvättmaskin eller tvätta större tygbitar, är funktionshindrad...). Tyvärr gjorde det ingen som helst skillnad, det är precis lika skevt som innan.

Som det förhoppningsvis syns på bilden om man tittar noga så finns det liksom inga "räta vinklar" i mönstret. Om man drar en linje vågrätt jäms med mönstret så är det snett horisontellt, och tvärt om. Det är definitivt trycket som är snett, inte "trådarna"...

Jag har mejlat till tillverkaren, men har än så länge inte fått nåt svar.

Elefant lin är ju bara såå himla snyggt, Gumpan58! Och jo, i en sån design passar det ju alldeles utmärkt att det inte är helt rakt

Så vad kan jag testa härnäst? Om jag väljer att lägga den "raka" delen där det syns mest, exempelvis längs med dragkedjan längs med långsidan av ett pennfack, och låter den sneda delen vara på kortsidorna... då borde det synas minst möjligt, eller?

Jag är öppen för fler förslag

Återigen, varmt tack!
Elefanterna är ett drömtyg. För dyrt!!
När man tvättar för hand får man sällan bort allt impregnering m m.

ALTERNATIV 1


Har du tyg till godo eller är det exakt den längd som du måste ha? Kontrollera noga för du kan mista ett antal cm. Vet inte hur exakt du köpt tyget.

Nu utifrån bilden som du lagt upp på tyget du klipper ett 3 cm rakt jack in i tyget från stadkanten från den sidan som är mot dig när du fotograferade tyget. Jacket ska vara i jämnhöjd med mönstret på den bortre stadkanten. Dvs något över den raka "svarta bladraden". Tar sedan tag i tygfliken du klippt och drar. Då blir det automatiskt trådrakt.

Du kan även remsa upp tyget, inslag för inslag tills du fått det trådrakt. Då är det trådrakt.

Jag är också handikappad. =) Vi kan kanske ha erfarenhetsutbyte hur vi kan underlätta för varandra att sy. Livet är inte så enkelt för oss handikappade eftersom vi inte kan göra som alla andra.

ALTERNATIV 2:

Tyget har två tygrakor, ett i inslagets riktning (tvärs över) som alternativ 1 bygger på.

Det andra alternativet bygger på trådrakan som finns i varpen, i längsgående riktning (samma riktning som stadkanten).
Ta en knappnål, tryck ned spets och drag sakta knappnålen i varpens riktning, kolla noga så att du följer samma tråd hela tiden. Gör så i 50 cm.

När du nu tittar på tyget ser du att det har uppstått en fåra/linje/märke där du dragit din knappnål på ditt tyg. Kontrollmät avståendet mellan den linje och stadkanten. Är avståndet samma hela tiden, då h ar du fått fram trådraktmönstret varpens riktning. (Du kan göra så även tvärs över men det är lättare att bara riva av då du ändå inte kan använda det tyget.

I och med att ditt mönster blir oförändrat oavsätt vilken tygriktning du väljer att vrida det kan du skrädda dina
pennfack och utgå ifrån att längs stadkanten är det rakt.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2016-02-10 klockan 10:46.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
inte mönsterrakt


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons