Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-07-31, 20:05   #1
pysseltokomanen pysseltokomanen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 2
Smile Pfaff Smarter eller Husqvarna Emerald?

Har nu länge funderat fram och tillbaka vilken sorts symaskin jag vill köpa. Nu har jag smalnat av alternativen till två olika: Pfaff "smarter 260c" eller Husqvarna Viking "Emerald 116".

Eftersom jag inte är någon inbiten sömmerska är det ibland lite klurigt att verkligen förstå skillnaderna.. Så gott som jag kunnat jämföra tycker jag att Pfaffs är strået vassare. Men jag kan inte hitta någon kantbands-pressarfot. Finns inte det till Pfaffs modeller?

Är det lättare att få tag i tillbehör/reservdelar till någon av märkena? Vad har ni för erfarenheter? Är det någon som kör med någon av ovanstående maskiner?

Tack för svar!
pysseltokomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 22:34   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
pysseltokomanen skrev: Visa inlägg
Men jag kan inte hitta någon kantbands-pressarfot. Finns inte det till Pfaffs modeller?
Det finns en sådan på deras sida (både svenska och engelska). På den engelska står att den ska passa till symaskiner av typ "K" där Smarter by Pfaff 260c ingår.

http://www.pfaff.com/en-US/Accessories/Bias-Binder
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-01, 13:02   #3
Eugenious Eugenious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 17
Ingen stor skillnad

Det är faktiskt så att det inte är någon stor skillnad mellan maskinerna. Pfaff har en övermatare som kan vara till stor hjälp när det gäller att sy i svårare material.

Sen får du också tänka på att varken ena eller andra märket är i dagsläget det som de har varit för 20 år sedan. Anledningen till detta är att både Husqvarna, Pfaff och Singer ägs av samma koncern och de ursprungliga fabriken har blivit nerlagda. Det SVP Worldwide företaget är inte känt för sina hög-kvalitativa maskiner. Du kommer kunna lätt hitta pressarfötter till bägge maskinerna (oftast i samma butik dessutom)...Men varken den ena eller den andra är maskiner att ha (enligt mig och mina 16 år erfarenhet och insnöat nöjderi).

Mitt råd är att du kanske lägger till en tusenlapp till och köper dig en Janome Easy Jeans och får en maskin som kommer att gå i arvedel, snarare än att betala mindre för en slitvara. Ett bra alternativ till Janome är märket Elna. Det är samma tillverkare.

Lycka till med valet...och opponera gärna med dina intryck och erfarenheter av maskinen du köper.

Med vänliga hälsningar:
Evgeni Ivanov
Eugenious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-01, 15:59   #4
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
Eugenious skrev: Visa inlägg
Det är faktiskt så att det inte är någon stor skillnad mellan maskinerna. Pfaff har en övermatare som kan vara till stor hjälp när det gäller att sy i svårare material.
Tänker du på IDT (Integrated Dual Feed)? Den finns inte på Smarter by Pfaff 260c vad jag kan se. (Kanske en anledning till att den heter "by Pfaff" och inte bär Pfaff som modellnamn.)
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-01, 17:52   #5
Eugenious Eugenious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 17
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Tänker du på IDT (Integrated Dual Feed)? Den finns inte på Smarter by Pfaff 260c vad jag kan se. (Kanske en anledning till att den heter "by Pfaff" och inte bär Pfaff som modellnamn.)
Ja, jag menade deras "IDT".

Oj, det hade jag inte ens tänkt på....Bra där, CarlM. Jag bara antog att eftersom deras tidigare Smarter (C 1100 Pro) hade IDT, så skulle ju denna ha det också. Silly me!

Ja. än en gång till...Varken ena eller den andra maskiner enligt mig.
Eugenious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-02, 14:36   #6
pysseltokomanen pysseltokomanen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 2
Hur vet man om deb har IDT? Kklarar man sig utan?
pysseltokomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-02, 15:55   #7
Eugenious Eugenious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 17
Den så kallade IDT består av en en extra pressarfot (så att säga) som sitter bakom den vanliga pressarfoten och är rörlig för att hjälpa till med tygmatningen. Du klarar dig gått och väl utan det. Så är du illatvungen att välja mellan Husqvarnan och Pfaffen, ta Husqvarnan, så får du mer rum för dina projekt
Eugenious är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
husqvarna emerald 116, pfaff smarter 260c

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons