Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-04-23, 11:30   #1
garnludd garnludd är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 27
pressarfötter

Hej!
Jag har en Husqvarna 2000, och undrar om någon vet om man kan ha andra pressarfötter till den än de som följde med?
Hittade så himla billigt på Amazon
http://www.amazon.co.uk/Presser-Jano...520EQV688XZ7KP
som enligt säljaren passar många olika märken, men jag vet inte om det är skillnad på äldre och nyare maskiner, och på svenska och andra märken.

/Tina
garnludd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 21:00   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Husqvarna är kinkiga med sina pressarfötter och ofta måste det vara fötter just för den exakta modellen man har. Mina brother fötter passar inte på husqvarna men däremot kan min brother ha janome fötter och vise versa.
Fötterna i annonsen tror jag inte passar en husqvarna 2000 tyvärr men visst finns det fötter att köpa, gäller bara att hitta dom.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 21:32   #3
garnludd garnludd är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 27
Tack för svar! Jag misstänkte att det var så, men jag hoppades så klart att jag skulle kunna fynda lite :-) jag får fortsätta leta.
garnludd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-24, 11:10   #4
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag har köpt billiga fötter till mina gamla HQ 6570. Se bild.

Dessa fötter passar min nuvarande adapter i plast, men jag kan också använda den i metall som finns i paketet. Sök på "Set Husqvarna snap on feet" så hittar du fler bilder på hur de skall se ut.

Skall du köpa "hela" fötter med skaft så är HQ-maskinerna "Low shank". Det innebär att avståndet skruv-fot är 3/4 tum.

Lycka till
Bifogade bilder
 
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-24, 11:38   #5
garnludd garnludd är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 27
Smile

Tusen tack - det underlättar en hel del!
Det här är ju en helg djungel för den oinsatte....
garnludd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-27, 22:31   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp om man skruvar loss "ankeln" så har man mkt större utbud, man kan ju till och med köpa en annan typ av "ankel" precis som på bilden här ovan.
Eller använda hela solida pressarfötter som man byter genom skruva. Då ska man söka på Low Shank precis som sagt ovan.

Man är inte så begränsad som tillverkaren vill tro, det finns lösningar för de flesta symaskiner, till och med Bernina.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 15:22   #7
PLSB PLSB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 13
Jag har också funderat på det där med billiga pressarfötter från eBay, och de två jag har köpt har passat, på sätt och vis, för hålet för nålen i pressarfoten matchar inte nålen, och då inte i sidled utan i fram-å-bak led så att säga. Jag löste det genom att helt engelt göra hålet större med en fil, men det var lite tidsödande, det kanske finns ett bättre sätt att lösa det på? (också en HQ, äldre modell)
PLSB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 16:06   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har också upplevt det men på min Brother-symaskin (modern sak) men inte på mina original-pfaffar (fr 50-tal o 80-tal). Men det är inte konstigt.. Allt kan nog inte stämma exakt. Man får prova sig fram. VIll man att det ska stämma exakt så får man köpa originalgrejer.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons