Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-15, 15:06   #1
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Brother overlock

Hej!
Nu har jag nästan bestämt mig för att beställa en Brother 3034D från SMD, men har några frågor först till er vana overlockare:
1. Någon har skrivit att man bör beställa extra knivar, räcker det med 2 stycken? Beställer man dem i så fall via mail? Knivar finns ju inte med som beställningsvara.
2. Finns svensk bruksanvisning på brothers hemsida? Det brukar ju finnas för brothers andra maskiner.
3. Kan man ha olika sömsmånsbredd eller är det bara en sömsmån som gäller när man syr overlock?
4. Kan man ta bort eller fälla undan knivarna om man vill sy utan att maskinen skär av tyget?
5. Tänkte beställa någon extra pressarfot, den till resår och/eller den till rynkning, är de användbara?
6. Till sist: är det en bra affär att lägga till ca 1000 kr och köpa 4234 istället, som jag förstått är det främst trädningen som är enklare?
Hoppas någon orkar igenom mina undringar och ge mig lite kloka svar
Hälsningar Gunnel, overlockgröngöling
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 16:27   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Kan svara på några av frågorna.

Vet inte om SMD har knivar, har kikat själv men inga hittat. Vill gärna ha svar på samma fråga.

Svensk bruksanvisning finns att ladda ner här http://welcome.solutions.brother.com...enska&type2=-1

Sömsmånen varierar något beroende på typ av söm,finns både fem och två mm overlock. Hm, om det var det du funderade över med sömsmån då.

Knivarna går enkelt att ta bort samt sätta tillbaka.

Jag har inga extra fötter köpt utan klara mig med den ordinarie samt den extra som följer med. Vet mao inte om det är bra att ha eller inte.

Jag har själv 3034:an, den är enkel att trä. Hade inte personligen lagt 1000kr extra för att förenkla det ytterligare.

Förövrigt är jag mycket nöjd med overlocken och kan varmt rekommendera den.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 16:39   #3
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Tack för dina svar! Så bra att svensk bruksanvisning finns, även om det oftast funkar med engelskan så blir det lättare med svenskan när det kärvar.
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 13:07   #4
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Nu visserligen har ja den nyare modellen 4234, men det spelar inte så stor roll. Du får en DVD när du köper overlocken, där du kan se hur du ska göra. Visst pratar de engelska där, men en bild säger mer än tusen ord
Jag har köpt en pressarfot för resår och är väldigt nöjd med den. Jag använder den, när jag syr in trikåband i axelsömmarna på t-shirtar. Då står spänningshjulet på 0 och bandet hamnar perfekt i sömmen och matas jämnt och fint. Annars kan det vara småjobbigt att få ett tunt band att hamna rätt i sömmen. Men det kanske inte så viktigt?
Extra knivar till min overlock köpte jag på nätet hos Symaskinsexperten http://www.symaskinsexperten.se/Rese...verlocksknivar
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 14:03   #5
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Tusen tack för ditt svar!
Men Oj, det var dyra knivar! Vilken sort köpte du? Där är ju två varianter.

Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 15:56   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det finns en överkniv och underkniv, båda behövs. Lämna de dåliga knivarna på slipning till ett bra sliperi, så blir dom som nya igen. Leta upp ett sliperi själv och lämna dom där, så blir det mycket billigare än att gå genom mellanhänder. Mitt sliperi brukar ta ett par tior stycket.
Det är dyrt med knivar, men ett extra par spar mycket fustration och väntan.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 16:40   #7
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Tack Birgit för ditt svar! Ja, jag förstår att man behöver båda, men på Symaskinsexpertens hemsida finns två varianter att välja på, där båda knivarna ingår. Vad är skillnaden, förutom några tior på priset?
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-21, 14:08   #8
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag köpt knivarna för 399 kr, eftersom de ser ut som dem som sitter på min 4234. Vet inte, kanske andra paret för 3034 som är lite billigare passar också?
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-21, 20:28   #9
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Beställt!

Måste berätta att nu har jag beställt overlocken! Från SMD (såklart), hoppas den kommer innan helgen. Ska till Stoff o Stil på lördag o handla mönster och tyger. Ska bli så spännande att prova maskinen, hoppas nu jag klarar trädning och allt det andra! Men annars finns ju alla ni kunniga här på sysidan!
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 20:35   #10
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Det blir roligt!
Det är lätt att trä de maskinerna. Du får en DVD med där de visar både trädning och hur man syr. Det är bara köra igång. När jag fått min så satt även trådarna i, så jag egentligen kunde bara knyta nytt tråd till dem och dra igenom. Men jag tyckte det var roligare att lära sig att trä :-) På 4234 så finns det ritat på maskinen hur tråden går, en färg för varje tråd. Så det klarar du nog alla gånger.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 10:01   #11
synerror synerror är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 7
Jag tänkte låna den här tråden till mina overlocksinköpsfunderingar :-)
Jag har sett att många är väldigt nöjda med sina maskiner från brother och det känns helt klart som et5 prisvärt alternativ. Men jag har även kollat en hel del på berninas overlocksmaskiner eftersom jag har en nyare symaskin från dem och som jag på kort tid byggt upp stor kärlek till.
Så några frågor:
Hur fungerar brother, tex 4234, i tjockare tyger ex jeans?
Är det någon här som haft erfarenhet av både någon overlock från brother och typ bernina 1100 eller 1150?
Jag satsar hellre på en lite dyrare overlock som jag är nöjd med för framriden än en billigare som jag växer ur/känner mig begränsad med ganska fort... har inte nån möjlighet att testa brothers maskiner i närheten och butiken i närheten som säljer bernina har varit lite struliga och hon jag pratat med sist var varken spec kunnig lr tog mej spec seriöst..
synerror är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 10:39   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Vill du riktigt bra overlock så köp en Babylock. Jättedyra i inköp men helt underbara att sy på. Babylock brukar räknas som overlockarnas RollsRoyce.
Babylockarna (inte dom allra billigaste modellerna) har luftträdning och atomatisk tråd spänning. Du kan sy den ena sömmen i det tunnaste siden och nästa söm i jeanstyg utan att behöva ändra några inställningar.
En del av babylockarna har dessutom vågsömmen, som är jätteläcker söm att ha i kanten. Den sömmen hittar du bara hos babylock.
Det finns mycket få begagnade Babylockar till salu. Dom som finns är regel jättegamla. Det säger en del om att det är en vän man inte skiljs ifrån.

Skulle jag gradera maskinera så skulle jag säga att Brothern är bra och prisvärd maskin, Berninan är bättre och babylocken bäst.

Har du möjlighet så besök en syfestival och provsy dom olika. Babylock hittar du i janome montern och hos Janomeförsäljare.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 10:53   #13
synerror synerror är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 7
Tack för ditt svar
Jag har förstått att babylock egentligen är det bästa, men känner ändå att det började bli lite för dyrt då..
Jag ska försöka ha tålamod och vänta till syfestivalen och testa där, för då blir nog investeringen bättre.. hinner även spara ihop mer pengar så jag ev kan satsa på en en riktigt bra en.. men det där tålamodet kan vara så kort när man skapat ett behov/önskan :-)
synerror är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 11:17   #14
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Hej!

Jag har Brother 4234d som jag är väldigt nöjd med. Jag sytt jeans och det fungerat bra. Tyvärr har jag inte sytt på någon annan vanlig overlock, har bara Janome Cover Pro, fast den är ju inte samma sak precis :-) Utan att ha testat någon annan overlock är man ganska partisk, den fungerar ju utmärkt.:-) Tror inte sett någon annan overlock än Pfaff och Singer där jag bor. Har du kanske någon bekant som har overlock som du kan kolla på? Det är ett par månader till Syfestivalen, det kan kännas jobbigt att bara gå och vänta.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 11:36   #15
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köp inget på syfestivalen eller gör upp några avtal. Oftast brukar som ha festvalpriser även veckan effter festivalen. Ta visitkort och återkom. Gäller inte festivalpriserna vecka efter så avstå ifrån köp och säg det till försäljaren.

Dels behöver man sova en natt på beslutet och sedan är det lätt att bli brusad av alla intryck, och uppvarvade försäljare.
Köp från enförsäljare när dig där du kan få support och utbildning. Köper på på mässan är det risk att du köper från en försäljare som ligger långt borta, det hos försäljaren du har utbildning, garanti och support.


Brother kan du om du vill köpa från england. Bruksanvisning är så bra att till och med en okunning nybörjare brukar klara av. Dessutom med följer jättebra DVD film, som visar hur man gör.
Brother klarar av vanlig nyttosömnad. Men tänker du sy tjocka möbeltyger och sånt är den för klen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons