Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-25, 19:50   #1
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
Underkjol i tyll

Jag har planerat att sy en klänning, där kjolen ska stå ut väldigt mycket. Min tanke är att det då är bäst att göra en underkjol i tyll. Men, hur ska jag göra få att få den att stå ut så mycket som möjligt? Ha ett lager som är väldigt många meter långt som man rynkar väldigt mycket? Eller ha många inte fullt så långa lager? Ska den vara lång eller kort? Någon som vet hur man ska göra?
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 19:59   #2
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Det finns några tidigare diskussioner i ämnet, där kan du hitta några tips.
Lycka till med underkjolen
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 20:17   #3
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
Jag har redan sökt i forumet, där fanns inget svar på mina frågor
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 20:26   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Den ska väl lämpligen vara lika lång som din överkjol...
Jag tycker personligen att ett lager med massor av vidd är snyggare än flera lager med mindre vidd i varje, men det är en smaksak.
Ett bra sätt att få upp volymen i kjolen är att sy den som en volangkjol, för volanger fyller bra.
Min senaste gjorde jag i två lager med fyra och en halv meter i varje och så en volang på dubbel vidd (alltså nio meter) på varje lager.
Det ger en totalfållvidd på arton meter viket ger ganska fin volym, utan att för den sakens skull så sipkrakt ut åt sidorna.
Att räkna på den totala fållvidden för samtliga lager är ett bra sätt att avgöra volymen.

Du kan även göra en cirkelkjol med rynkad volang på. Cirkelkjolen har den fördelen att det inte blir så mycket rynkat i midjan vilkat kan vara bra om klänningen du ska ha över inte är avskuren i livet utan livet går i ett med kjolen med en mjuk övergång. Nackdelen är att det går åt mer tyll och en cirkelkjol har mindre material upptill i förhållande till sin vidd vilket gör att den faller ihop fortare när man använder den än vad en rynkad kjol gör.

Som sagt, mycket smaksak det där.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 20:42   #5
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
Det låter bra, men det ger inte den plötsliga vidden som går rakt utåt som jag är ute efter... Min klännings kjol ska bara vara knälång, din underkjols modell passar nog bättre om man har längre klänningar

Jag har sytt en tyllkjol tidigare, ned 10 laget som går halvvågs till knäna, och den går inte ut så mycket som jag vill att klänningen ska göra. Även om den är väldigt fluffig. Finns det någon annat sätt att göra får att få klänningen att stå ut?
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 21:22   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
På 50-60-talet använde man tunn skumgummi. Tror det finns skrivet något om det i forumet...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 22:00   #7
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
jag sökte i forumet med hittade inget om skummgummi. hur funkar det om man använder sig av det? Hur sätter man fast det och hur blir tyget?
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 22:08   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Sök på skumg* under* så får du upp det.

Ps tecknet * är nästan ett måste när man söker så man får upp alla olika böjningar Ds
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 22:39   #9
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
har provat att söka igen. Forums sök gillar mig inte
Jag hittad en tråd, men den förklarade inte hur man gör eller hur fluff det blir
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 22:56   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag antar att det var denna tråd du hittade:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...um%2A+under%2A

Jag tycker nog att det ges en hygglig beskrivning på hur man gör en bit ner i diskussionen. Kanske det finns någon som kan ge en sömnadsbeskrivning annars tror jag du löser det med lite exprimentlusta
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 04:38   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
"min" modell passar bäst till kjolar som är runt 40cm långa. Det är i alla fall det som dom är tänkta till. Ska man ha längre kjolar så krävs det fler etapper om man ska göra volangmodellen och betydligt mer än en total fållvidd på 18 meter. Jag har aldrig sytt någon lång, men jag skulle nog börja fundera vid kanske 30 meter någonstans, förmodligen mer om jag vill ha samma volym, men det är en annan historia.
Om det nu var till mig svaret var?
(citera gärna när du ger ett specifikt svar, så vet man vad du svarat på)
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 07:51   #12
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Mitt album visar en klänning med skumgummikjol, där kan du se hur det kan bli.
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 12:40   #13
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
asksi: Skulle man kunna få se ett foto av skumgummikjolen? Jag har lite samma problem som trådstartaren, fast jag vill sy 50-talskjolar
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 12:53   #14
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Tyvärr har jag inte det. Den hänger hemma i mina föräldrars klädkammare, och jag har i nuläget ingen kamera..

Skumgummin är dubbelvikt på längden, med den kortare biten av vikningen in mot benen. Den är även pliserad och sedan påsydd för hand på en bit muddväv (som jag sedan fäste under korsetten jag hade på mig, så att den inte skulle glida ner).

Att även sy på en bit foder över skumgummin är att rekommendera, så att överkjolen inte fastnar på underkjolen.
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 13:50   #15
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Är det ungefär som bilden som jag förhoppningsvis lyckades få med här?

Ganska viktig fråga: Börja skumgummin vid midjan, vid låren, vid knäna eller någon annanstans?
Bifogade bilder
 
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons