Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-03-26, 08:43   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
organizer

jag har forumssökt, men hittade nog inte det jag sökte. de länkar jag hittade o tips hade jag redan hemma.
Jag söker alltså mönster och gärna beskrivning på hur man gör en organizer, den ska ha en botten på den.
jag tänkte länka till två bilder, så ni vet vilken typ jag är ute efter.
http://www.studiokatdesigns.com/smab...ncorefull2.jpg
eller
http://3.bp.blogspot.com/_gbbGRa0NCW...eorganizer.jpg
hade varit bra om det finns ett gratismönster, så det är väl det jag söker efter då..
tack för all hjälp jag kan få!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 11:58   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Prova denna länk:
http://www.sewingsupport.com/sewing-...rganizers.html

Jag googlade på: organizer+sewing+pattern+free

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 16:40   #3
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
jag ska kolla där, tack, verkar vara många olika där =)
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 18:57   #4
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
kunde inte hitta den typen där på den sidan
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 18:58   #5
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
glömde skriva...

finns där någon annan sida, jag har försökt o leta, men hittar inte
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 19:54   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
sök/googla med "mönster väsk organizer" så får du upp en hel del svenska länkar att kolla bland. Annars får du sätta dig och konstruera själv
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 20:10   #7
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
tack, ska prova det också. ja jag hade gärna gjort det men jag är inte alltid så duktig på det =)
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 20:23   #8
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Kolla här:
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=23521

Där finns fler länkar att undersöka
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 21:53   #9
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Den som du har på en bild skulle väl kunna konstrueras så här?
sidor och botten i en hel bit, en mellanvägg och 4 st gavlar.
På din bild ser det ut som om man vikt kanten och sytt gavlarna mot sidor och mellanvägg. Jag skissade upp det snabbt - är det i din smak kan vi väl rita upp det. Då behövs ungefärliga mått på höjd, längd och bredd. Sedan kan man naturligtvis sy fast fickor mm innan man syr ihop gavlarna så får man en organiserare i necessärstil.
Det går att göra facken olika stora naturligtvis.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 23:29   #10
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Mönster ungefär så här? Man får naturligtvis ta hänsyn till om väggarna blir tjocka av förstyvande mellanlägg osv. De tar några mm de också då.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 07:00   #11
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
det ser ut som det jag hade tänkt, det som är lite förvirrande för mig, är "skiljeväggen" i mitten. det du ritadde upp står det "vik" i mitten, och två andra vik. den i mitten där förstår jag inte hur jag ska göra med, är det där man på något sätt syr fast det där i mitten, så i slutändan blir tvä fack? förlåt om jag är krånglig och har svårt att förstå, jag gör mitt bästa. är jätte tacksam för svaren jag har fått av dig, bilderna visar precis sådan jag vill ha!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 09:38   #12
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
"vik" i mitten av botten - mitt fel, det blev sent och för mycket copy/paste
Du har naturligtvis rätt, pricklinjen markerar bara mellanväggens läge. Ser också att jag somnade in innan jag lyckades skissa mellanväggen. Jag tänkte bara vika av den längst ner, med 5 mm (+ gaveltjockleken) urnyp i kanten så att den går att vika innanför gavlarna och sy fast mot botten så inget glider emellan och botten hålls rak. Skissade det i snabbskissen före men här en liten till då. Roligt om du kan ha nytta av det och gör en väskinredning.
Skulle behöva en själv för att få ordning i ryggsäcksväskan. Jag är rätt så förtjust i den nätnylon som jag har i resväskan som gör att det syns vad som ligger i fickorna, den som man syr som fack in mot innerväggarna. Jag har en bit liggande. Inte lika läckert som de där blommiga man ser på bilderna men insidan ser man ändå nästan aldrig och då kan man använda något "glatt och glittrigt" på utsidan som man kanske ser emellanåt om man lyfter upp sin inredningsinsats.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 19:15   #13
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Tack så mycket, du är verkligen till bra hjälp, dock kommer jag med ännu en fråga. den där skiljeväggen, syr man fast i botten, så långt är jag med. men syr man fast dom på sidorna också, i "väggarna" ? eller det kanske inte går?
spännande det låter med nätnylon, tror det kan bli bra när du provar det! Spännande!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 20:06   #14
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Tittar du på dina bilder och på min skiss så ser du att tanken är att sy mellanväggen mot gaveln. Det borde gå. snävt blir det. Man får sy mellanväggen mot botten först. Sedan syr man fast gavlarna. Jag tror att det är enklast att börja med mellanvägg mot bägge gavlarna samtidigt - tjockt blir det. Sedan får man sy runt från överkant, botten ner till mellanvägg så nära det går. Beror lite på hur tjockt och hårt man gör det. Med en frihands quiltingfot borde det gå att sy så nära man har lust med.
tittar man på din förlaga så ser man att där är det inte en styv mellanvägg utan en ficka med blixtlås i toppen, går det också.
Du får prova dig fram. Proppar man den full med prylar står den för sig själv utan problem! då kan den göras väldigt mjuk och lätt att sy. Då går det också att sy ihop en del på "avigan" och vända den efteråt med sömmarna inåt. Men mellanfacket ?? Måste nog kolla lite först och tänka efter.
Syr du ficka i mellanrummet så kanske du ska lägga ut ficksidorna, sy fast den i botten, lägga ihop och sy fast i gavlarna. Blixtlåset kan sys innan man syr botten. Ja det finns många varianter att göra
Bifogade bilder
  
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 07:03   #15
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Aha, tack så himla mycket för all din hjälp, jag är jätte tacksam för all den tid du lagt ner till svaren och de bra bilderna du visat och ritat!
Jag ska givetvis prova detta, har dock inte valt ut något tyg ännu utav det jag har. Ska sy klart ett par byxor jag jobbar på, skissa upp en skjorta också, lite skolprojekt, men organizern är något jag får göra på fritiden. kanske jag hinner nu när det snart är påsklov =)
Tusen tack!!!!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons