Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-31, 13:29   #1
Neri05 Neri05 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 14
Tvätta tyget?

Jag har läst på flera ställen att vissa tvättar tyget innan dom använder det.
Ska man göra det?o hur många grader i såfall?
Hur gör ni sen då?stryker o använder tyget som vanligt?
Neri05 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 13:51   #2
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Jag gör så...tvättar, stryker, använder.
Trevlig syhelg.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 14:14   #3
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag tvättar också tyger innan jag syr.(kan ev krympa plus att det kan vara en massa kemikalier i...och vanligt smuts från affären kanske )Och ibland måste man då även stryka dem

Jag kör oftast 40 grader..och ibland snabbtvätt för att jag har bråttom
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 14:21   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det beror ju alldeles på vilken sorts tyg du har. Fråga om tvättråd när du köper tyget eller använd det som brukar vara gängse för det aktuella materialt.

Jag chansar också ibland och tvättar tyget helt enkelt i de grader som jag skulle vilja tvätta tyget i. Men det är en risk eftersom det kan hända oväntade saker (men jag anseer mig ha så pass mycket kunskap om textil så jag kan ta mig råd att chansa ibland )

Eftertvätt så torkar jag tyget antingen i torktumlare eller på tvättsträck beroende på kvalitet. Och strykning samma sak, efter material.

Värt att tänka på:
  • Kraftiga bomullstyger får gärna vita tvättränder, blötlägg tyget ordentligt innan tvätt så minskar risken.
  • Siden tappar lystern om man tvättar i vatten.
  • Torkar man i torktumlare blir tygerna lätt väldigt skrynkliga om man torkar dem för torrt.
  • Vissa tygfärger tål inte för låga tvättemperaturer
  • Generella tvättemperaturer (men olika behandligar av tyget påverkar så man kan inte vara helt säker) Bomull 60°, viskos 40°, Ull 30°, polyester 40°, blandmaterial 40°

Det finns mer men det är vad jag kommer på just nu.

Det finns mycket info att hämta om tvättråd på internet
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 15:36   #5
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Jag tvättar också i stort sett alla tyger. Ffa för krympningens skull, men också för att se om de eventuellt färgar av sig, tänker att risken borde vara störst i första tvätten. Om man skall sy ett tvåfärgat plagg, så är det ju bättre att få bort överskottsfärgen innan de blandas. Och skulle tyget vara av tveksam kvalitet är det ju bättre att upptäcka det innan man lagt ner en massa arbete på sömnaden.
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 16:06   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
När jag sydde förkläde i bomull/linne tyg samt rent linne så tvättade jag bägge tygerna i 60 grader innan sömnad så tygerna inte krymper olika sedan när förklädet tvättas. Samt för att få bort eventuell överskottsfärg. Det var så de rekomenderade mig att göra på butiken där jag köpte tygerna. Annars så brukar jag oftast tvätta tygerna i 40 grader innan jag syr något utav dem.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 16:09   #7
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Jag sällar mig till de andra som har svarat här. Tvättar alla tyger innan jag klipper till och syr. Oftast på 40 eller 60 grader och om det är material som jag kommer att tumla, t.ex. manchester och velour så gör jag det också. På vävda tyger overlockar jag råkanten före tvätt, annars trasslar trådarna till sig, på trikå behövs det inte.
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 23:38   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tvättar alltid tyger (som går att tvätta). För krympning när det gäller kläder till människor. För färgäktheten när det gäller dockkläder. Och det är också en bra fingervisning om hur bra tyget är. Vissa tyger är så dålig kvalité att de blir usla efter tvätt, och då är det ju bättre att man inte hunnit sy av det och bli besviken.

Jag tvättar inte lacktyger, tyll, fuskpäls, hobbyfilt av de tyger jag har så där får jag vara försiktig med färgäktheten. (vinylplast i dockkroppar tar åt sig färg helt galet lätt)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 19:49   #9
Splini Splini är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 34
Jag tycker att man bör behandla tyget som man tänker behandla det osydda plagget.
Splini är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons