Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-07-03, 15:43   #1
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Husqvarna, men vilken?

Jag har fått två förslag på kombinerade sy- och broderimaskiner. Den första var H-Class 600e och den andra Topaz 20. Vad jag har förstått så behöver man ha datorn kopplad till 600an för att kunna brodera, men i Topaz har man bara usb-sticka, vilket är en stor fördel.

Men vad säger ni som testat, hur är de? Någon som har erfarenhet av någon av dessa, eller kanske har tips på någon annan i prisklassen runt 15000?
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 12:56   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
http://www.sysidan.se/blogs/pernilla...ate=2013-02-01
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-05, 22:50   #3
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Topazen är helt klart en bättre maskin enligt min åsikt den är också bra att sy på, kanske skulle jag rekommendera att spara lite till för att köpa Topaz 30 den kostar väl runt 21.000:- men man kan alltid försöka pruta lite:-) då får du med den näst största bågen 360 x 200 mm och den har lite fler finesser har för mig den har trådklipp. Ibland har de haft så att man får med 5D embroidery Extra vilket är ett bra program som du kan göra en hel del med.
Lycka till!
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-06, 08:27   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Varför bara titta på ett märke, gå runt och kolla på lite andra märken också och jämför.
Det är lite så att ju mer pengar du lägger ned, ju större ramar klara maskinen. Dom billigaste klarar ramar på ca 10x10 cm vilket inte är mycket, man blir ganska så begränsad av man man kan göra på en sådan maskin.
Vist går det att sätta ihop olika delar av ett broderi till ett större. Men det är svårt att få skarvarna perfekta.
Det är inte bara maskinen att köpa in, man behöver programvara till datorn och dom är dyra. Har man ingen programvara är man begränsade till dom broderier som finns i det formatet som maskinen tar och den storleken. Det brukar att gå att redigera lite på maskinen, men det är bara några procent man kan ändra. Med programvara kan du lägga till texter, tanka med broderier för andra maskiner än din egen och göra om dom så dom passar din maskin. Du kan stygnsätta egna broderier, ändra storlek fritt och antal stygn anpassas efter storleken på broderiet. Anpassa broderiet till den typ av tyg du valt.

Sedan går det åt massor av tråd i olika färger, hur mycket man än har så saknar man alltid dom färger man vill ja just det det broderiet man håller på med.

Kan du vänta, så skulle jag tipsa dig att åka till syfestivalen i Älvsjö Stockholm. Där brukar komma alla dom stora märkena och man har möjlighet att gå runt och jämföra. Men köp inget på mässa, man brukar inte vara riktigt vid sina sinnes fulla bruka på sådana tillställningar. Ta reda på var du kan hitta närmaste lokala försäljare, så att du kan få utbildning på maskinen och ha sovit minst en natt på beslutet. Och vet att du hittat rätt maskin.

Tänk på att det är mycket att lära när det gäller maskinbroderi. Jag själv har hållit på i fyra år och är långt ifrån fulllärd.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-06, 13:38   #5
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
Ma-lou skrev: Visa inlägg
Topazen är helt klart en bättre maskin enligt min åsikt den är också bra att sy på, kanske skulle jag rekommendera att spara lite till för att köpa Topaz 30 den kostar väl runt 21.000:- men man kan alltid försöka pruta lite:-) då får du med den näst största bågen 360 x 200 mm och den har lite fler finesser har för mig den har trådklipp. Ibland har de haft så att man får med 5D embroidery Extra vilket är ett bra program som du kan göra en hel del med.
Lycka till!
Ja, Topaz 30 är en riktig läckerbit! H Class 600-e är också en bra maskin. men jag hade satsat på Topaz 30. Den större ramen ger dig väldigt många fler brodermöjligheter!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 11:35   #6
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Sätta gränser

Tack för alla svar. Jag har ännu inte bestämt mig, men anledningen till att det lutar åt en Husqvarna är för att jag fått tips om Husqvarna och har alltid själv sytt på Husqvarna och gillar deras maskiner.

Problemet när man ska köpa en symaskin är att man måste sätta sin gräns någonstans, och jag har satt min gräns vid ~15.000. Jag vet att man kan få en bättre för inte så jättemycket mer pengar, men ~15.000 är redan oerhört mycket pengar för mig som arbetslös.

Jag är i behov av en maskin i nuläget, då jag nyligen flyttat hemifrån och har lite hemtextilprojekt på gång, men jag tänker inte stressa fram ett beslut. Det jobbiga är dock att jag inte har möjlighet att provsy maskinen hos min symaskinssäljare, för det är inget han har hemma och det kostar för mycket för honom att köpa hem dem, ifall jag inte vill ha den..

Jag letar vidare och funderar en stund till helt enkelt. Min mamma har en maskin jag kan låna under tiden (även om den inte alls är särskilt bra, men gardiner ska den nog klara av en stund till).
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 13:21   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
För runt 10 000 får du brothers minsta kombinerade broderimaskin och symaskin. Då får du en bra symaskin och en broderimaskin som du kan sy 10x10 stora broderier. Då blir lite pengar över till broderiprogram.
Den är billigare i england.

På en broderimaskin kan du inte sy vanligt, dom kan bara brodera.

Du bör ställa dig frågan om du ska köpa dig en riktigt bra vanlig symaskin för pengarna. För den summan blir det en kompromiss.En enklare symaskin och en broderimaskin med liten ram.

När det gäller Husqvarna numera har dom ingen standad på fötter och spolar det är olika till olika modeller, så man behöver köpa oftast köpa en uppsättning per maskin. Husqvarna har inte längre någon egen tillverkning och köper in maskiner och sätter sitt märke på dom.

När det gäller janome, elna och brother så passa tillbören, och det går oftast att använda dom dessa märkerna.

Janome och brother känner jag till väl och dom är jättebra symaskiner som är enkla och logiska att sy med. Dom klarar att sy även med lågpris tråd. Har sytt på lite olika husqvarna men alla som jag sytt på har varit superkänsliga på tråd, i stort sett har bara guterman fungerat.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 15:52   #8
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
För runt 10 000 får du brothers minsta kombinerade broderimaskin och symaskin. Då får du en bra symaskin och en broderimaskin som du kan sy 10x10 stora broderier. Då blir lite pengar över till broderiprogram.
Den är billigare i england.

På en broderimaskin kan du inte sy vanligt, dom kan bara brodera.

Du bör ställa dig frågan om du ska köpa dig en riktigt bra vanlig symaskin för pengarna. För den summan blir det en kompromiss.En enklare symaskin och en broderimaskin med liten ram.

När det gäller Husqvarna numera har dom ingen standad på fötter och spolar det är olika till olika modeller, så man behöver köpa oftast köpa en uppsättning per maskin. Husqvarna har inte längre någon egen tillverkning och köper in maskiner och sätter sitt märke på dom.



När det gäller janome, elna och brother så passa tillbören, och det går oftast att använda dom dessa märkerna.

Janome och brother känner jag till väl och dom är jättebra symaskiner som är enkla och logiska att sy med. Dom klarar att sy även med lågpris tråd. Har sytt på lite olika husqvarna men alla som jag sytt på har varit superkänsliga på tråd, i stort sett har bara guterman fungerat.

Som ett brev på posten - bila -så kommer din negativa syn på Husqvarna fram igen. Vad ska en nykomling här på Sysidan tro...

Vad menar du dessutom med att det på en brodermaskin inte går att sy vanligt på...det gör jag dagligen !
Jag syr fortfrande med många olika trådmärken och tre av mina Husqvarna
maskiner har samma pressarfötter.

Håll dig åtminstonne till sanningen!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 17:43   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag får de om ursäkt för beasmormors okunnighet angående vilka symaskiner som finns. På en brodyrmaskin kan man inte sy vanligt.
Det finns:
Symaskiner
1. vanliga symaskiner, som klarar vanlig sömnad och mönstersömmar upp till en viss bredd (vanligtvis ca 5-10 mm)
2. Brodyrmaskiner som man bara kan brodera på
3. Combimaskiner som man kan både brodera och sy på. Dessa kräver en viss ombyggnad när man byter typ av maskin. (på bla janomen fäller man ut en arm, andra sätter man till en enhet för att kunna brodera).
Overlockmaskiner
4. Overlockmaskin kan man bra overlcoksömmar och rullfåll.
5. Covermaskin kan man bara sy coversömmar och kjedjesöm
6. combimaskiner som man kan sy både overlock och cover dessa kräver en ombyggnad.


Jag tycker att det är trist att man inte sakligt får informera om fakta och berätta om ens egen erfarenhet, utan att bli påhoppad.

Jag har sytt i en systuga utrustad med olika Husqvarna maskiner, när man gick till en annan maskin fick man byta spolar också. Ingen klarade av att sy med dortak tråd, inte heller Robinson Antons tråd.
Det enda som fungerade var gutermans tråd. Pressarfötter gick inte heller att låna från en maskin till en annan. Det var ganska så moderna maskiner.

En sak jag saknade på Husqvarna maskinerna är inch markeringarna på stygnplåt, det finns bara cm. Eftersom jag syr mycket efter amerikanska och engelska mönster och även för quiltning är ichmått en fördel.

Jag vet att det finns några maskiner som har samma spolar och tillbehör. Du beafarmor har tydligen prickat in dessa. Har även hört att det ska gå att sy med lågpristråd på vissa maskiner.



Husqvarna var förr ett av dom ledande symaskinsmärkena. Men jag undrar hur det är idag?

Senast redigerad av bila den 2013-07-07 klockan 18:19.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 17:57   #10
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Jag får de om ursäkt för beasmormors okunnighet angående vilka symaskiner som finns. På en brodyrmaskin kan man inte sy vanligt.
Det finns:
Symaskiner
1. vanliga symaskiner, som klarar vanlig sömnad och mönstersömmar upp till en viss bredd (vanligtvis ca 5-10 mm)
2. Brodyrmaskiner som man bara kan brodera på
3. Combimaskiner som man kan både brodera och sy på. Dessa kräver en viss ombyggnad när man byter typ av maskin. (på bla janomen fäller man ut en arm, andra sätter man till en enhet för att kunna brodera).
Overlockmaskiner
4. Overlockmaskin kan man bra overlcoksömmar och rullfåll.
5. Covermaskin kan man bara sy coversömmar och kjedjesöm
6. combimaskiner som man kan sy både overlock och cover dessa kräver en ombyggnad.


Jag tycker att det är trist att man inte sakligt får informera om fakta och berätta om ens egen erfarenhet, utan att bli påhoppad.
Men snälla söta rara bila - på brodermaskin kan du visst sy vanligt
då man tar bort en enhet men inte svårare än att byta pressatfot...
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 18:07   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är en kombimaskin (en sy- och brodermaskin) du har då. För det finns maskiner som bara man kan brodera på, dom brukar kallas brodyrmaskiner.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 22:27   #12
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Min Janome 350E är en ren brodyrmaskin. Den duger bara till det och dessutom broderar den fint. Den har inte några andra pressarfötter och verkar tåla olika trådar. Två ramar följer med som standard, man kan köpa till flera andra. Mönster föres över från datorn via USB.

Min BabyLock Evolution kan sy overlock och coverlock, det är en kombimaskin. Lätt att förstå sig på och mångsidigt användbar.

Min Pfaff Creative 1473 har hängt med i många år. Den kan sy 9 mm breda mönstersömmar och har övermatning inbyggd. En mycket bra symaskin som jag inte byter ut. Den kom till mig efter att jag slitit ut en Husqvarna 2000 trots regelbunden omvårdnad av mig och reparatör.

Min gamla Singer är handvevad, syr bara raksöm, men jättefin raksöm! Den behöver inte el. Enkel och robust.

Alla mina maskiner har sina egna användningsområden. Just nu har jag broderat två fodral till pappersnäsdukar på brodyrmaskinen - Janina heter hon. Blixtlåsen sydde jag i med Pfaffen. Den ska också få sy ihop överdel och underdel. Till slut ska jag overlocka med BabyLocken. Det känns ganska lyxigt att bara byta maskin utan att behöva bygga om.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 22:56   #13
annbritt annbritt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 22
Under de fyrtio år jag sytt har jag endast haft Husqvarna och bytt upp mig efterhand. Jag är jättenöjd med de tre maskiner från Husqvarna jag har idag och har inga problem med DorTAk-tråd eller annan billig tråd. Så vilken maskin man ska välja är nog upp till var och en. Försök att jämföra olika typer och se vilken som passar dina behov och plånbok bäst.
När jag blev medlem på Sysidan reagerade jag över att det stod så mycket negativt om Husqvarna. Bila kanske haft otur med någon Husqvarnamaskin eller aldrig provat en sådan, eller också är det så man har en viss förkärlek till de märken man bäst känner till. Det är väl trist om vi ska bråka på denna sidan som handlar om det som vi tycker är så roligt - att sy -. Jag vill samtidigt passa på att tacka för alla tips och det engagemang som ni visar
annbritt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-08, 18:38   #14
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Jag hoppas att du hittar en bra brodermaskin... jag har en designer 1 av äldre modell, o jag njuter varje styng (sömnad eller vanlig som den syr...
Jag köpte en Platinum plus oxå brodyr ( kan inte göra mig av med den, då den åxå syr/brodera som en dröm)
Kan rekommendera dig att kolla i recensionerna ... har inte själv varit där o kollat där ang maskin till dig.

Tyvärr är det lite så här på sysidan att vissa inte gillar Husqvarna (som du kanske märkt ) detta har resulterat i att många med Husqvarna inte läsar olika trådar ang symaskiner,( för då blir du påhoppat för du har valt ett så dåligt märke osv... o VEM orkar sådant??? Jag har oxå i långa perioder inte gått in o kollat alls i symaskin trådar ( jag har haft ett långt uppehåll här överhuvudtaget pga detta) hoppade att folk hade annat o mer väsentligt att lägga tiden på... men nej....) så tyvärr är det nog många som inte ens läser denna tråden o kan rekommendera dig en maskin...

Ha en underbar sommar o hoppas att du får sytt massor...
Lånemaskin duger ju oxå bra...
Mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-08, 19:16   #15
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
lindemann skrev: Visa inlägg
Jag hoppas att du hittar en bra brodermaskin... jag har en designer 1 av äldre modell, o jag njuter varje styng (sömnad eller vanlig som den syr...
Jag köpte en Platinum plus oxå brodyr ( kan inte göra mig av med den, då den åxå syr/brodera som en dröm)
Kan rekommendera dig att kolla i recensionerna ... har inte själv varit där o kollat där ang maskin till dig.

Tyvärr är det lite så här på sysidan att vissa inte gillar Husqvarna (som du kanske märkt ) detta har resulterat i att många med Husqvarna inte läsar olika trådar ang symaskiner,( för då blir du påhoppat för du har valt ett så dåligt märke osv... o VEM orkar sådant??? Jag har oxå i långa perioder inte gått in o kollat alls i symaskin trådar ( jag har haft ett långt uppehåll här överhuvudtaget pga detta) hoppade att folk hade annat o mer väsentligt att lägga tiden på... men nej....) så tyvärr är det nog många som inte ens läser denna tråden o kan rekommendera dig en maskin...

Ha en underbar sommar o hoppas att du får sytt massor...
Lånemaskin duger ju oxå bra...
Mvh Pia
Ja, jag har märkt den där negativa tonen lite här och där både gällande maskiner och annat, och det känns ju inte alls kul. Jag har varit in och kikat lite bland recensionerna, men eftersom det inte står i namnet om det är en sy-, overlock- eller brodermaskin har jag inte orkat kolla så länge, för då kan jag ju bara kolla upp de jag redan hört talas om

Det lutar åt att jag kanske införskaffar mig en Topaz 30 ändå, för den större bågen. Men det får dröja ett tag, funderar på att beställa hem en overlock från England att ha till mina husbehov så länge, tills jag har pengarna till en lite dyrare.

Tack och detsamma önskar jag dig!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
600e, broderi, husqvarna, topaz 20

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons