Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-23, 17:39   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Behöver hjälp med min Overlock SINGER ultralock

Min overlock: SINGER ultralock har krånglat sen jag köpte den. Jag har i för sig inte lärt mig ordentligt hur den funkar men nu var de i alla fall 2 år sedanjag köpte den så jag vet ju på ett ungefär hur den funkar.

Jag har problem med att den gör hoppstygn och inte syr ihop tygerna. Har provat med att trä om den säkert en 10 ggr helt från början men blir samma sak hela tiden. Kollat nålar och allt sånt.

Den är även väldigt svår att trä så man får sitta i ca 30-60 min och trä den eftersom det inte går att ta bort kåpan.

Vad kan det vara? Är det någon liten dum grej som jag inte tänkt på bara?

Skulle vara jättetacksam för svar! Då kanske jag äntligen kan börja använda den igen.

Ni har inte någon annan overlock att rekomendera om jag skulle köpa en annan?

// Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 22:43   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej Helen!

Jag tog mig an min Singer ultralock som bott i garderoben i säkert 4 år. Den trassalde varenda gång jag tog fram den och jag blev så trött. I förra veckan tog jag mod till mig. Beväpnade mig med en ängels tålamod och trädde om hela maskinen helt från börja och bytte nålar för säkerhets skull. Sydde en söm som blev bra. Sedan skulle jag ändra stygnbredden och då började den trassla igen. Den här gången åkte den inte med öronen före in i garedroben utan jag granskade allt. Verkligen allt. Det visade sig vara en liten sjutknapp som hamnat i rullsömsläge istället för vanlig söm en gång. Nästa gång den inte sydde bra var det en tråd som åkt ur trådhållaren närmast trådrullen. Så granska alla inställningar och trådar noga. Se till att ingen tråd slunkit ur någonstans och så kolla allt en gång till. Om inte detta hjälper bär den till affären du köpte den i och be om hjälp. Lusläs instruktionsboken. Min är faktiskt rätt bra så det kanske din också är. Nu håller jag som bäst på att försöka fundera ut något och sy för att bli lite mer bekant med den igen.
Lycka till och berätta gärna hur det går.
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 18:30   #3
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hej och tack för ditt svar!

Jag har trätt om den så många ggr och då kollat noga så trådarna ligger rätt och har kollat det där med rullsömsspaken också. Jag har även försökt att ställa in trådspänningen om det kunde vara det men funkar inte heller bättre bara för det.

Nu bor jag i Göteborg utan körkort och har flyttat hit från Västerås så det går tyvärr inte bara att gå tillbaka till affären med den för att fråga vad det är för fel. Jag ska kolla runt lite vart närmaste affär här i Göteborg ligger som har den här typen av overlockmaskiner och kanske gå dit med en provlapp och berätta alla inställningar jag hade när jag gjorde lappen och fråga vad detär som är fel. Vet dom inte vad det är så får jag väl försöka böka dit den på spårvagnen eller nåt.

Men innan jag gör det så ska jag väl ta tag i den jag med en sista gång och kolla igenom den grundligt! Har haft stora tankar på att försöka få den såld till någon som kan handskas med den och sedan köpa en ny faktiskt.

// Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 15:37   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej!

Ja, jag förstår att det medför vissa problem när maskinen är köpt på annan ort.

Själv är jag ocskå inne på att göra mig av med min. Först måste jag se om jag verkligen vill ha en och i så fall tror jag att jag skulle vlija ha en som är lite lättare att ställa in trådspänningen på. Med min är man helt förlorad uten instruktionsbokens anvisningar.

Jo, en sak tycker jag att du skall kolla noga (förutom allt annat). Ligger verkligen trådarna ordntligt ner mellan trådspänningsbrickorna? Ta tag i tråden på varje sida och dra ner. Det har också hänt att de legat utanför för mig.

Sälj den privat eller se om du kan använda den som inbyte till någon overlock du trivs bättre med.

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 19:24   #5
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
hihi jag har kollat det där också, om trådarna ligger ordentligt mellan trådspänningsbrickorna.

Men som sagt jag ska kolla allting en gång till riktigt ordentligt. Har inte orkat ännu bara.

Äh, de blir nog av att byta in maskinen men grejen är att jag vill ha en babylock som jag hört mycket bra om. Den behöver man bara stoppa trådarna i ett hål och dra i en spak så trär sig maskinen av sig själv. Har även hört att dom inte längre är så ruskigt dyra. Ville kolla upp det på symaskinsmässan hör i gbg men vet inte om den redan varit. Tråkigt i sånna fall.

Vet du om mässan redan varit i gbg?

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 19:43   #6
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Ingen aning om när mässan är i Gbg. Jag bor i Uppsala så jag har besökt mässan i Sth någon gång. Den brukar vara runt första helgen i november.

Bara dra i en spak! Det låter klart intressant när man sitter där med pincett och svär och pillar. :-) Vad är det för märke? För det finns väl inget som heter Babylock?

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 21:16   #7
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Ja visst är det intressant! Den ska väl heta overlock babylock. Om du frågar i någon symaskinsaffär så borde dom kunna hjälpa dig. Jag har ju bara hört talas om denoverlocken för jag stod och svor över min overlock när jag var i skolan förut och min lärare rekommenderade den overlocken.

// Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-30, 19:15   #8
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej igen!

Hur har det gått med din overlock?

Jag var in i stadens rätt nya Janomeaffär för fösta gågen och plockade på mig en tidning. Där fanns reklam för Babylock så troligen skall du bege dig till en Janome-affär för att hitta dem!

Jag har inte bestämt om jag överhuvudtaget vill ha kvar min overlock. Kanske det blir en broderimaskin istället. Jag känner inte något större behov av overlocken, vilket i och för sig kan bero på att min inte heller har fungerat så fantastikst bra. Det blir bara krångligt att använda den då.

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 16:53   #9
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hej Nina

Ska jag vara ärlig så har jag inte hunnit kolla upp det där me min overlock...har bara jobbat hela dagarna och nu är jag och hälsar på familjen i V-ås.

Tänkte passa på att gå in i en symaskinsaffär och fråga om den här provlappen som jag sytt med overlocken på och se vad dom tror att det kan vara för fel på overlocken.

Ok, så då ska jag leta upp en sådan affär för att kunna köpa mig en babylock! Det ska jag göra! För jag har lite behov av att ha även en overlock (fast jag har en broderimaskin) just för att jag behöver sy med en riktig overlocksöm när jag syr upp kläder på beställning.

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 17:47   #10
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Babylock

Jo den heter faktiskt Babylock. Min heter Babylock Eclipse. Jag har haft den i 6 år. Det stämmer att man stoppar trådänden i ett hål och trycker på en spak, så blir tråden blåst genom alla trådledare. ( det är en sorts rörsystem) Det kan inte bli fel, och man trär hela maskinen på ett par minuter.
Jag köpte den på syfestivalen av Maso symaskiner i Stockholm.
En suverän maskin.Kraftigare byggd än andra.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-02, 21:17   #11
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hej Inger!

Ok, så du rekommenderar en sådan overlock starkt? Hur pass dyr var din overlock som du köpte då? Jag har nyligen flyttat till gbg och vet inte alls vart man kan få tag på någon babylock. Har försökt att söka lite på internet men inte hittat någonting.

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-02, 21:33   #12
Gumpis Gumpis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 13
Symaskinsaffären i Bäckebol har Babylockmaskiner. Jag var där och tittade innan jag köpte min här hemma i Falköping. Njuter varje gång jag sitter vid min och syr.
Gumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-02, 21:55   #13
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Babylockpris

Jag har ingen aning om vad dom kostar idag. Det finns ju lite olika modeller. Räkna med att en display kostar en tusenlapp extra.
Jag köpte min på syfestivalen 1999 och betalade 5300. Billigt för den maskinen. Det är alltid billigare på en mässa.
Någon försäljare i Göteborg känner jag inte till.
Det finns en recension inlagd under symaskiner.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-02, 22:07   #14
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Finns det flera olika Singer Ultralock?
Min kan man nämligen ta av kåpan på när man trär. Både den fjädrande luckan och den vänstra delen av kåpan.
Den enda tråd som är besvärlig att trä är den gula (längst till höger), och naturligtvis är det alltid den som behöver träs om när det blivit strul... förstås...
Men 30-60 minuter att trä...nja, då kan det inte vara densamma som min!

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2005-10-03 klockan 08:02.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-03, 11:24   #15
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hej!

Jag har ingen aning om det finns flera olika singer ultralock men på min går det inte att ta bort kåpan. Har försökt men har fått skruva isäe hela kåpan för att få loss den ur huve taget. Var til och med in till butiken där jag köpte den för att få hjälp med trädningen och se om det var något mer fel på den förra gången den strulade och inte ens hon som sålt den till mig fick loss kåpan utan att skruva loss denoch tyckte själv att det var den värsta/krångligaste maskin hon trätt.

I min instruktionsbok står det inte heller nånting om att kunna ta bort kåpan vid trädning.

Jag vet att det inte är något fel på min overlock. Dert verkar bli samma sak varje gång den strular bara. Att det är någon inställning, felträdd eller liknande men den här gång har jag ju trätt om den flera ggr från början till slut och ställt om trådspänningen, mm men den syr hoppstygn/jättekonstiga stygn precis som om den vore felträdd. Den sömmen som ska sy en raksöm/sy ihop plagget det är den som strular. Den sömmen håller inte alls ihop tygbitarna. Alla sömmar ser ut att ha fastnat i varandra. Så därför jag trodde den var felträdd men konstigt det med då den först funkar perfekt och utan att jag rört nånting och ska fortsätta sy på den så blir det som jag beskrivit. Då kan den ju inte vara felträdd.

Nu är jag iaf i V-ås där jag köpte den så i dag tänkte jag gå tillbaka till affären där jag köpte maskinen och fråga om dom vet vad det kan vara för liten grej.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons