Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-05-07, 13:50   #1
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Pressarfot...va...vadå?

Jag hjälpte en gång en stackars ung tjej som ville ha hjälp med sin symaskin som krånglade. Hon hade ingen försäljare att fråga, hade handlat på en stormarknad.
Det visade sig att hon inte hade fattat att man skulle sätta på en pressarfot på maskinen utan la in tyget bara under pressarfotsfästet och det gick faktiskt att få en "söm"!!!!!!!!! men den var inte mycket att hänga i julgranen
Vad säjer ni om det, mina ögon höll på att ramla ur skallen...
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 20:07   #2
Varghonan_nr1 Varghonan_nr1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 52
Enkelt att åtgärda ialla fall! Hoppas att hon aldrig glömmer pressarfoten igen....
Varghonan_nr1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 21:38   #3
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
skönt att fler gör dundertabbar....fast den här baskunskapen lyckades faktiskt t o m jag få med mig från skoltiden...
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 12:08   #4
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Stackarn. Ofta behöver man förföståelse, man behöver ha sett hur saker funkar. Kommer osökt att tänka på en man som bakade kanelbullar o följde receptet till punkt o pricka. Det stod att han sedan skulle kavla ut degen, lägga på fyllning och forma bullar. Så han gjorde det. Lite smör, socker och kanel på vartenda degbit som sedan omsorgsfullt rullades till bullar. Jag har ALDRIG ätit så goda bullar, tillverkade så väl efter ett recept, och som det tog en hela dag att göra
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-04, 16:02   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
oj så kan det gå ja Roligt att det smakade väldigt gott.

Många instruktioner och recept krävs att du har någon viss grund att stå på eller åtminstone har sett någon annan göra det.

Inte så konstigt att man försöker sy på symaskinen utan pressarfot om man aldrig sett någon sy någonsin. Men då borde man få hjälp i butiken? Provsy t.ex.? Eller är det bara jag som provsyr?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 01:55   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Ja, tjejen HADE ju haft syslöjd i skolan, så nog måste hon ha sett minst en person sy

Men hon hade ju shoppat symaskinen på en stormarknad, typ OnOff. Handlat den i kartongen.
Där kan man inte provsy, tyvärr, för provsy MÅSTE MAN BARA, eller hur? Det är då man hinner lära sig knepen...

P.S. Tjejen är mitt gudbarn! Jag Inser att jag nog varit en snäll gudmor, men det där med sömnadsutbildning ingick tydligen inte i konceptet...
Nåväl, jag löste ju hennes "sömnadsproblem" Dessutom såg jag till att hon fick en bruksanvisning!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-18, 09:22   #7
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Jag tycker du har en viktig poäng där. De symaskinsaffärer jag handlat i har alltid erbjudit en tvåtimmarskurs vid köp av maskin (gratis), vilket man ju aldrig kan få i en stormarknad.
Vilken tur hon har som har dig till gudmor! Önskar jag hade en sån gudmor
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-02, 18:29   #8
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
vilken tur att du fanns där och hjälpte henne många kramar från mig, helen
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons