Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-05-29, 07:35   #1
Mammanilla78 Mammanilla78 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 73
Vilken textilfärg?

Ska ge mig på att trycka lite egna kreationer på tyg. Undrar bara vilken textilfärg som är bäst. Färgen ska hålla, inte vara styv. Vill inte heller att tygets färg ska synas igenom. Vill helt enkelt ha en bra färg som håller tvätt efter tvätt :-D
Vad välja???????
Om någon av er har erfarenheter-Både positiva och negativa så tar jag tacksamt emot era tips.
Mammanilla78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 11:54   #2
Miercoles Miercoles är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 23
mörkt/ljust

Hej!
Jag är också på gång med batik och tygtryck. Har inte nån omfattande erfarenhet av olika slags tygtrycksfärg, men det jag såg i butiken är att det finns olika textilfärg för ljusa resp mörka tyger. Det första att tänka på antar jag :-P . Lycka till! Jenny
Miercoles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 21:37   #3
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Det var just den frågan jag också tänkte ställa.
Jag brukar oftast använda en schablon och textilfärg från Panduro och stöppla på färgen, men tyvärr tycker jag att färgen alltid kryper under schablonen en aning.
Jag har också prövat att stryka på en bild eller ett mönster från speciella papper som man printar ut mönstret på,men jag tycker inte att det håller så bra. Det verkar nöta ordentligt i tvätten.
Hur gör ni andra?

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 23:08   #4
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
Jag brukar skära schablon i plast eller självhäftande plast/papper, fästa den på screenram och dra ut färgen med rakel. Funkar rätt bra och är fortfarande ganska enkelt och billigt. Och det går att göra förvånansvärt detaljerade motiv!

Här är en bra tutorial.
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-30, 05:24   #5
Mammanilla78 Mammanilla78 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 73
Har funderat på en screenram.Man kan även fästa plastfilmen med tillfälligt spraylim. Men fortfarande vet jag inte vilka färger som är bra........
Finns ju en del sidor på nätet. Är det bra färg om den ska fixeras med strykjärn efter torkning?
Mammanilla78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-30, 18:00   #6
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
Hittills har jag mest kört med vanlig textiltrycksfärg som ska fixeras med strykjärn, och jag är nöjd med den. Självfixerande har jag aldrig testat, men blir lite nyfiken på.

Det finns som nämnts tidigare både täckande och icketäckande färg - och dessutom elastisk täckande färg som kanske kan vara värt att kolla upp om du vill att färgen inte ska spricka. Jag har tryckt med den sistnämnda men inte tvättat plagget än, så jag kan inte yttra mig om hur den funkar i längden.

Den icketäckande färgen sugs in i tyget medan den täckande lägger sig i ett lager ovanpå. Den elastiska är tjockast och blir lite gummiartad när man trycker med den.
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons