Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-21, 15:40   #1
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Question Sy kanaler och tre lager tyg

Hej!
Jag har tänkt att jag ska sy mig en liten ub-korsett. Det blir den första jag syr och jag har börjat klura på en "kladd" i tjaffstyg som jag tänkte göra mönster av. Och så har jag läst massor här på forumet och på sidor jag hittat på internet.
Men! Jag har fortfarande lite undringar. Jag tänkte sy den i 3 lager tyg, någet slags fint brokadtyg ellervaddetheter utanpå, nåt stadigare inuti och ett halvfint tyg på insidan som jag har som passar till "foder" vill ju att den ska va fin på insidan också :P
Men då undrar jag hur man syr kanalerna då när man har 3 lager. Vilket lager syr man kanalerna i? O_o Och allmänt huur man syyr kanaler! Jag har nog fattat principen men.
Nån får gärna berätta väldans detaljerat steg-för-steg hur man gör
eller om nån har nån länk till en bra beskrivning!
Jag tänkte ha en kanal i varje söm, inte sådäringa dubbla.

Tack på förhand!
/Carro
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 16:54   #2
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Du kan välja att sy tvärs igenom alla 3 lager eller lämna det yttersta beroende på vad du tycker är snyggt. Om de 2 innersta lagren har ok stadga så räcker det att ha kanaler i dem. Kolla runt lite på olika bilder och se vad du tycker ser fint ut. Det kan bli ganska effektfullt med stickningar genom yttertyget, det kan liksom förstärka det visuella intrycket på modellen, men om du har ett vackert mönster på yttertyget kan det vara fint att låta det vara. Inget är mer rätt än det andra.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 17:14   #3
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag rekommenderar att köpa ett mönster att sy din första korsett av, det kan nog bli lite krångligt att göra mönster själv till sin första. När du köper ditt mönster så kommer där att förklaras hur du fördelar ut kanalerna för just den modellen så att du får rätt stöd på rätt ställe.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 18:17   #4
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Ookej tack för svaren!

Men om man inte syr fast yttersta tyget tillsammans med de andra sitter inte det helt löst då? O_o
Men jag tycker ju att det är fint med sömmar utanpå såå japp! Kan man inte hmm.. sy kanaler i det mellersta tyget och sen sy ihop alla lager från utsidan? :P Det verkar så klurigt att sy kanalerna i ytterska tyget, fast det kanske man inte brukar heller?

Jaau, Hanna, men jag är alldeles fattig och så har jag inte hittat nåt mönster som är precis som jag vill ha det. Det verkar inte så svårt att klura ihop själv, inte än iaf, jag kanske blir galen tillslut :P

Men det ska nog gå!
*klurar vidare*
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 21:37   #5
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag menade inte att det yttersta lagret skulle ligga helt löst från de andra. Givetvis syr du ihop allt när du syr ihop panelerna. Jag trodde du undrade över resterande fjäderkanaler.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 22:54   #6
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Hmm hmmm. Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, jag är ju noob på att göra korsetter :P
Vadå "de resterande fjäderkanalerna"? :/
Men så du menar att man syr ihop både yttertyget och fodret samtidigt? Jag trodde/tänkte att man syr de var för sig. Och syr kanalerna i fodertyget innan man syr ihop dom eller någet sånt, verkar lättast att få det snyggt då. Men jag vet inte hur man "ska" göra?
Vilket leder mig till de obesvarade frågorna i förra inlägget jag skrev xD
Vad jag undrar, jo det är egentligen bara hur man syr kanalerna.. :P
Hupp.
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-22, 09:42   #7
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Har du varit inne på www.pastisch.se? Där borde det finnas lite tips om hur man syr en korsett. Eftersom du aldrig har sytt en korsett tidigare är det nog guld värt att kolla saker som hur man fixar planschetten på rätt sätt och liknande nyttigheter.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-23, 15:03   #8
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Ja där fanns det många bra länkar! Jag har kollat på en maassa sidor, men inte riktigt fattat hur och var man syr kanalerna så det var det jag undrade. Men jag tror jag har klurat ut det nu!
Tänkte inte ha nån planschett på denna, kanske på nästa
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-24, 12:22   #9
Bonde Bonde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 23
Först syr du ihop dins foderdelar så du får två stycken likadana stycken. Lägg dem på varandra, aviga mot aviga. Sy de kanaler du vill ha.Nu ska du ha en sak som liknar en korsett.Sy ihop ditt yttertyg och sen läger du på det mot fodret, yttertyget ska ha avigan in mot fodret. Sy fast yttertyget genom de befintliga sömmarna i yttertyget. På detta sätt kommer du att få en utsida där kanalerna inte syns och det sitter fast hur bra som helst.

Ett bra och enkelt sätt :-)
Bonde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-24, 12:48   #10
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Hur du syr kanalerna beror på hur du hade tänkt sy kanalerna

- Man kan antingen sy på kanalband på foder eller mellanlager som du stoppar ner skenorna i.

- Eller sy kanaler (utan band) genom alla lagren, då syns de på utsidan.

- Eller sy kanaler genom mellanlager och foder, då syns de inte på utsidan.



Vilket du väljer påverkas av och/eller påverkar hur du syr ihop själva korsetten.

- Antingen genom att sy ihop varje lager för sig och sedan lägga ihop och sy i diket (lämpligt för kanalvariant 1,2, och ev tre om du först syr ihop inner och mellanlager)

- Eller genom att sy ihop alla lager på alla individuella bitar först, och sedan y ihop det till 1 korsett (används främst om man syr kanalband, men även för kanalvariant 2)

- Eller genom att vändsy korsetten, inte lika vanligt. Fungerar bäst med korsetter som bara består av ett eller få stycken. Börja med att sy ihop eventuella stycken till 'korsetter'. Sedan lägger du räta mot räta och syr ihop sidor och botten. Därefter vänder du rätt och syr kanaler och stoppar i skenor. Sedan syr du fast ett ca 5 cm brett band precis i överkanten på rätsidan, viker över bandet och nästar fast det på insidan, så har du stängt korsetten. (Funkar nog bara för kanalvariant 2, annars får du sy kanalerna innan du syr ihop korsetten)


Puh, vet inte om detta gör dig klokare eller mer förvirrad...
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-24, 23:17   #11
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
aaha! tack för svaren! jo visst blev men klokare av dom jag vet nog hur jag ska ta å göra nu. hör av mig om det inte funkar xD
gonatt
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 18:33   #12
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Exclamation frågor igen :P

halluj här igen.
nu har jag gjort klart första korsetten. finns i mitt galleri.
den blev ganska bra fast en jäkla massa dragningar :/ antagligen pga tygvalet. hade 2 lager med ett jeanstyg innerst.

men vad jag undrar om nu äär.
jo denna gången gjorde jag som så att jag sydde ihop de olika tygen var för sig, för att kunna sy kanalerna lättare utan att oroa mig för att det skulle bli snyggt på utsidan också.
men det blev ganska krångligt att få de båda lagren att passa ihop perfekt då. det kanske också bidrog till dragningarna.

ska man kanske sy ihop båda lagren med varann direkt när man syr ihop alla bitarna? hmmm. men hur gör man då? hur syr man kanalerna då? om man har 2 lager. eller ska man kanske ha 3 då för att det ska blir snyggt? O_o

nån får gärna berätta.

hejhå.
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons