Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-03, 12:35   #1
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Korsett som blev fel...

Hejsan, bifogar en bild på en korsett jag sytt.
Jag vet att den har en massa veck o det ska den ju egentligen inte. Det gör mig inte så mycket. Den sitter konstigt över bysten, det kan bero på att den är för stor där, eller vad tror ni? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med den. Använda den med risk att bysten hoppar ur? Det går ju att sy om den, men det känns som det är mycket jobb...
Någon som har något förslag? Som kanske varit i samma situation

Tacksam för svar
Bifogade bilder
 
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 09:43   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Fler skenor framtill hade nog gjort att du sluppit vecken vid bysten, men då får du ju sprätta upp kantbandet och sy nya kanaler...

Tycker i övrigt att den var riktigt snygg, och fint tyg!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 10:17   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Det ser inte ut som att du har fållat nedre kanten än så sy några kanaler till där fram och stoppa i stål. Försök dessutom få en tråd igenom övre kantbandet. När den är igenomdragen, dra i den så kommer övre delen dra ihop sig och risken att bysten trillar ut blir väsentligt mindre..

Orsaken till veck kan ju vara antingen att tyget dragit sig (ganska mycket), eller att korsettmönstret helt enkelt inte är helt anpassat till din kropp.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 13:21   #4
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Hej Jennie! Hur menar du att jag ska dra en tråd genom det övre kantbandet? Hur ska den fästas?

Tack för tipsen båda två!
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 14:13   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag har tittat på korsetten. jag undrar om du har längre livlängd än mönstet.vecken som är under brösten är det tomt eller är det bara rynker, jag tänker är om vecken satt högre alltså under brösten då kanske du fyllde ut mee brösten och rynkerna försvann och korsetten gick högre upp.
Det är så svårt att förklara .hoppas du förstår mej.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 15:06   #6
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Hej Teknik Freak!
Ja, det är ganska tomt där vid vecken. Menar du att den är för kort?
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 15:54   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Kan du inte pröva den lite profesoriskt genom att bara lyfta upp den tills brösten passar mer i korsetten men du kan inte knäppa den för den sitter ju perfekt i midjan så därför kanske man skulle förlängt livlängden lite innan vecken börjar.pröva med att nåla i en bit i öppningen bara så du har något att utgå från.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 06:17   #8
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
När du sytt fast kantbandet på framsidan av korsetten så lägger du helt sonika ett tunt band längs med kantbandet. Detta kapslas ju in när du sedan syr fast kantbandet på baksidan. Nu kan du dra lite försiktigt i bandet och "spänna åt" korsetten upptill. När det är lagom spänt kan du kanske handsy fast det bak på kantbandet. Jag har ännu inte provat detta tricks så jag kan inte säga exakt, men improvisera brukar aldrig gå fel...

Men jag undrar om du behöver sprätta upp hela kantbandet, kanske kan fungera att fästa bandet vid en liten säkerhetsnål och dra igenom (så som man gör med resår).
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 19:32   #9
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
I the Merry corsetier var det just idag någon som postade om att sätta in extra kilar i bysten och att det kunde orsaka just såna där rynkor. Om man läser svar 3 eller 4 så är det en person som postar just hur man kan lägga till stål för att få bort rynkor över bysten. Titta här
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 15:31   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Man ser rybkor i "proffskorsetter" med så det är lugnt.
Rynkor och sträckningar i tyget kan dels bero på att man syr kanaler och sömmer från olika håll.
Dessutom är inte tyget ju stretchigt utan blir det för mycket och för lite är det lätt att det rynkar sig. Kanske lite fler stål sa någon.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-07, 13:13   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tycker att det ska vara lite fler stål... Så pass mycket stål att det bara är ca 1-2 cm mellan varje stål i midjan.

Men tyget vill rynka till sig bara man tittar på tyget fel. Lite knepigt. Kan bero på måååånga olika skäl... För tunt, lagd lite på sniskan mot trådlinjen, sytt fel, för lång sömsmån bakom, fel på mönster, fel passform, och ja när det helt enkelt är "shit happens".

Men i ditt fall tror jag att det är för tunt tyg (yttertyget verkar inte ha stabiliserats, t.ex. genom att använda viledon o stryka fast mot en stabil tyg) samt för lite fjädrar. hmmhmm.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons