Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-01, 14:25   #1
monica35 monica35 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 234
Question applikationsbroderi

Hej alla broderi intresserade. Jag blev så glad när jag hittade detta forumet..För jag har letat efter fler att dela intresset med. Är det någon som vet hur man gör broderi själv med applikationer, de är ju så otroligt söta. Jag har husqvarnas professional plus.
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-05, 14:16   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag brukar göra så att jag stygnsätter med en trådfärg som syr fast själva tygbiten som ska vara applikation (grundtyget sitter fast i ramen och applikationstyget är fastnålat ovanpå och täcker nästan hela ytan). Sedan trådbyte (maskinen stannar, och man kan ta loss ramen från maskinen och klippa bort tyget utanför konturerna med en applikationssax. Tyget sitter alltså kvar i ramen). Sedan en tät sicksacksöm runt kanterna på tygbiten.
En annan variant är att symaskinen syr ut konturerna på tyget som ska appliceras. Denna klipper man ut (tar loss ramen alltså och sätter sedan grundtyget i ramen). Sedan sys samma söm igen på grundtyget med konturerna där tyget ska sitta och man klistrar fast den utklippta tygbiten och fortsätter broderiet med sicksacksömmen. Den här metoden tycker jag verkar lite krångligare, dock.
Använder man Ultra-Solvy istället för ett grundtyg, så kan man enkelt riva loss ett fristående tygmärke.
Hoppas det blev någotsånär begripligt.
Hälsningar
Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2005-11-05 klockan 15:48.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 09:53   #3
monica35 monica35 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 234
Tack för svaret, men jag menar hur man tillverkar sitt eget broderi i datorn från en vanlig bild tex. en nalle."Vanliga broderier" kan jag stygnsätta i digitizing. Men vid applikationer ska man ju få maskinen -som du beskrev, att först sy en söm runt motivet, sen ska den stanna så man kan klippa bort överflödigt tyg, och sen ska den sicksacka i kanten. och man kan ju även brodera på applikationen sen tex. en hand eller något föremål. hur gör man det.
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 10:02   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Men det var ju det jag försökte beskriva.. man stygnsätter en kontur först och sedan en satinsöm ovanpå denna (i en annan färg än den första sömmen). Man behöver ha ett program som kan hantera lageruppbyggnad förstås, men det förutsätter jag att du har.
Hälsningar
Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 10:45   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag tror att Monika menar automatisk stygnsättning från bild, inte manuell.
Men principen är ändå precis det Gunilla säger!
Du bör även i din automaiska stygnsättning kunna välja att bara göra ytterkonturen. Du gör då den flera gånger, förslagsvis i olika färg så stoppar ju maskinen efter varje.
Jag har inte ditt program, så vilka val du gör och vilk rutor du klickaar i kan jag inte svara på.
Finns det verkligen ingen som stygnsätter i Husqvarna här? Det gäller ju även Ewas frågor i en annan tråd! Fast ni använder kanske inte den automatiska stygnsättningen?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-07, 19:03   #6
monica35 monica35 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 234
Lightbulb

Aha! Jag tror jag börjar förstå hur man gör. Jag trodde det var nån enkel knapptryckning jag missat. ha ha.Men det ska aldrig vara enkelt med sånt här har jag förstått.
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 11:38   #7
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Nu har jag inte den senaste versionen av Husqvarnas program men jag tror inte de har ändrat så mycket att man inte kan lära sig något av lektionen jag har på webben.

På sidan med grundlektioner finns det en som handlar om applikation i Husqvarnas program. Applikation VipDig heter den och finns längst ner Du får testa olika sätt att skapa applikation.

http://www.ateljekreativ.se/lektione...oner-start.htm

Välkommen

Ateljé Kreativ
Monica Boberg
http://www.ateljekreativ.se
monica@ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons