Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-09-19, 05:31   #1
Rasmus94 Rasmus94 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2017
Inlägg: 2
SkomakarSymaskin Singer Tramp

Hej, lite nyfiken. Har lite läder arbeten mest som hobby men börjar bli tröt på att hand sy allt Men har hittat en skomakare i närheten som vill sälja en av hans gamla maskiner, en gammal singer tramp maskin.

Har inte hållit på med symaskiner nått större, så är lite grön inom det hela.

Har varit och testat den och den går fruktansvärt fint, lyckades sy igenom 10-12mm läder utan några större problem. Enda problemet är att han vill ha 8000:- för den Vet inte riktigt vad priserna brukar ligga för såna här maskiner, ser det finns från några hundra lappar upp till 20,000+

Är det ett ok pris tro? med tanke på att dom inte verkar vara så lätta att hitta, denna har en hel del nålar o andra verktyg med, borde vara bra omhändertagen med tanke på att den har använts av en skomakare.

Tyvärr så glömde jag kolla exakta modellen. Men jag vet att den var Brittisk gjord, såg ut som denna

https://content.invisioncic.com/r226..._922_42588.jpg
(om länken inte funkar tror det är en Singer 29K51)

Med matar fot, hand hjulet satt på framsidan och den hade även två hjul för bandet som kopplar trampen med symaskinen. Den hade även en extra... *Grunka* rulle som man trär tråden igenom? som satt uppe på precis bakom armen som matar tråden ner till nålen.

Hur låter det? 8000:- är mycket att spendera till nått man håller som hobby, samtidigt så kan man tjäna tillbaka dom pengarna igenom att sälja lite av sina verk.

Sen är den väldigt fin bara som dekor med

Tack
-Rasmus
Rasmus94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 05:15   #2
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
8000 är nog det högsta pris jag hört om en maskin i Singers 29K-familj i Sverige. Jag har sett några få annonser med priser över 5000kr, och dom har legat kvar lääänge... men visst, tillbehör är värda pengar också, och möjligheten att provköra maskinen ordentligt och slippa transportera den långa sträckor är också värda något.

Nu har jag inte stenkoll på historien, men en Singer 29 tillverkad i Storbritannien är förmodligen 50 år gammal eller mer, såvitt jag vet tillverkade Singer sina sista 29or i Japan på 70-talet - maskintypen tillverkas än idag av andra tillverkare, men inte Singer.

Åldern gör att man behöver tänka på några saker, dels reservdelstillgång som beror på vilken version av 29 det är, dels att många av reservdelarna som går köpa nya är kinesiskt budgetskräp som kan behöva modifieras för att ens passa i maskinen, än mindre för att faktiskt fungera, och att maskinen kan vara sliten och därmed behöva potentiellt dyrt underhåll direkt - han säljer knappast maskinen för att den är för bra för jobbet.

Slitaget i dessa maskiner ska tydligen mest märkas på stygnlängden, friska maskiner ska (möjligen med något undantag) klara att göra fem stygn per tum (25,4mm) i tunt läder, alltså ca 5mm långa stygn, stygnlängden kan krympa till mindre än hälften av det p.g.a. slitage. Stygnlängden minskar även när man syr i tjockare material.

En annan sak du bör tänka på är hur lämplig maskinen är för det slags jobb du ska göra. Bara för att den är avsedd att lappa ihop tunt läder i t.ex. skor tror många att det är en fantastisk maskin för all slags läder, tyvärr stämmer det inte riktigt med verkligheten.
Den är avsedd för att sy i ganska tunt material, den är begränsad i hur grov tråd den kan sy (och med tanke på den lilla undertrådsrullen får man inte på många meter grov tråd där ändå), maskinen har grova tänder under matarfoten för att få grepp och mata bra, dessa kan göra rejäla märken i vissa sorters läder när man syr, stygnlängd etc. blir sannolikt inkonsekvent på grund av att maskinen bara matar med foten, bli inte heller förvånad om det är svårt eller omöjligt att sy jämna, raka sömmar...

Kort sagt, maskinen är tänkt för reparationer, den är konstruerad nästan enbart för att komma åt bra på aviga ställen i t.ex. skor, och detta på bekostnad av funktion som vi förväntar oss av andra mer konventionella symaskiner. Det är ingen dålig symaskinstyp, tvärt om, den är fantastisk på det den gör (och jag håller ögonen öppna efter en åt mig själv), men det är långt ifrån en optimal maskin för nytillverkning av läderhantverk.

För övrigt låter 10-12mm tjocklek som mer än dessa maskiner normalt klarar av, jag har för mig att 8-10 påstås vara ungefär max - och även det varierar mellan olika maskiner beroende på slitage o.s.v.


För det slags jobb du pratar om är det kanske lämpligare om du försöker hitta t.ex. en gammal Singer 111W15* (stjärnan står för 1-6, olika varianter av samma maskin, finns även tidigare mindre avancerade och inte riktigt lika lämpade maskiner med lägre modellnummer).
Just dessa 111 är raksömsmaskiner, endast 156 har back men det går klara sig utan. Dessa har kombinerad övermatning, undermatning och nålmatning som är det mest önskvärda för arbete med läder - matar mest konsekvent. (De tidigare modellena jag nämnde tidigare verkar sakna övermatningen så dom är som sagt mindre bra.) Kan hända att du vill byta ut motorn till en mer lättkontrollerad modern servomotor och/eller bygga om utväxlingen så den inte syr så snabbt, värt att tänka på eftersom det kostar en slant.

Sedan finns det ju åtskilliga andra liknande maskiner som kan göra jobbet galant. Jag tror du skulle bli mer nöjd om du spenderade pengarna på något sådant. Jag håller själv ögonen öppna efter en sån maskin också - dom växer inte på träd, särskilt inte i närområdet.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 16:52   #3
Rasmus94 Rasmus94 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2017
Inlägg: 2
Jo de är sant, när man tänker lite så vet jag inte om det verkligen är värt det.

la märke till det nu att det är rätt rejäla märken i lädret efter foten.

Tack för tipset om 111W15* inte för att jag verkar kunna hitta en enda , ska nog kolla efter en annan maskin.

Finns det några moderna/gamla maskiner som klarar 7-10mm läder som inte är så extremt dyra? gå igenom lite alternativ

Fick tips av ett företag om denna
http://www.sailrite.com/Sailrite-Ult...Sewing-Machine
650 USD vilket känns som ett bra pris på en ny, tyvärr så är frakten på en 3-500 USD om jag minns rätt, sen kan man anta att tull kommer till....

-Rasmus
Rasmus94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 19:51   #4
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Sailritemaskinen kan vara bra, jag vet inget mer om den än att jag hört namnet förr, men eftersom den är avsedd för USA det är en 60Hz 110V-maskin som inte fungerar på våra 50Hz 230V. Kan hända att dom även har en version som fungerar här, om man frågar. (Jag kollade bara snabbt och då såg den ut att ha motorn inbyggd likt hemsymaskiner, inte fristående utvändig motor som industrimaskiner brukar ha. På industrimaskinerna är det generellt en jämförelsevis enkel operation att byta motor, men det kostar ju att skaffa rätt motor.)

Ta en titt på http://leatherworker.net/forum/forum...wing-machines/
Det är symaskinsdelen på ett amerikanskt forum helt inriktat på läderhantverk. Massor av kunniga personer där.

Det finns ganska många maskinmodeller som kan sy läder, jag nämnde Singer 111 för att den är relativt vanlig och populär, så populär att många av de nyare maskinerna mer eller mindre är kopior av den - vilket även gör att reservdelstillgången fortfarande är mycket god. Sådant måste man kolla upp innan man väljer maskin, det spelar ingen roll hur fantastisk maskinen är ifall t.ex. nålarna som passar slutade tillverkas för 40 år sedan...

Oavsett vilken maskin du vill ha, räkna med att få leta ett tag. Eller vända dig till ett företag som handlar med industrimaskiner, men såna vänder sig ju huvudsakligen till industrin och prisnivån ligger ganska högt då.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons