Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-08-12, 19:31   #16
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Detta är nån annans tråd. Starta en tråd om detta, så skriver jag där.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-15, 16:58   #17
hakank hakank är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 10
Det går inte riktigt framåt i önskad takt det här. Har ringt och mailat några olika företag men inte fått napp någonstans.

Någon sa att de kanske kunde hjälpa till om jag fick fram någon modelbeteckning eller liknande på remmen. Eftersom det bara fanns några få kletiga rester kvar på kugghjulen i min maskin, så fanns där inga siffror att leta rätt på.

Jag kan ta reda på måtten på remmen genom att mäta med snöre och skjutmått mellan och på kugghjulen. Finns det något vettigt sätt att leta rätt på en passande rem med hjälp av dessa mått?

hälsningar
Håkan
hakank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 00:53   #18
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
hakank skrev: Visa inlägg
Det går inte riktigt framåt i önskad takt det här. Har ringt och mailat några olika företag men inte fått napp någonstans.

Någon sa att de kanske kunde hjälpa till om jag fick fram någon modelbeteckning eller liknande på remmen. Eftersom det bara fanns några få kletiga rester kvar på kugghjulen i min maskin, så fanns där inga siffror att leta rätt på.

Jag kan ta reda på måtten på remmen genom att mäta med snöre och skjutmått mellan och på kugghjulen. Finns det något vettigt sätt att leta rätt på en passande rem med hjälp av dessa mått?

hälsningar
Håkan
Om du verkligen vill göra det själv istället för att lämna in kan du montera av ett av drivhjulen och skicka till t.ex. mölndals industriprodukter eller nån annan som säljer liknande kuggremmar. Jag hade bara lämnat in den hos indukta.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 09:39   #19
hakank hakank är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 10
Citat:
zorloni skrev: Visa inlägg
Om du verkligen vill göra det själv istället för att lämna in kan du montera av ett av drivhjulen och skicka till t.ex. mölndals industriprodukter eller nån annan som säljer liknande kuggremmar. Jag hade bara lämnat in den hos indukta.
Jag har mailat med indukta, de kunde inte hjälpa mig med remmen (åtminstonde inte på distans) i och för sig diskuterade vi aldrig inlämning i det mailet. Men det bär mig lite emot att skicka den fram och tillbaka till Borås från Lund, det lär kosta en del.

Överväger att åka till Malmö med ett kugghjul i så fall, har hittat den här leverantören av kuggremmar: http://www.ageraab.se/sortiment/kuggremmar-av-gummi/
hakank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 11:11   #20
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Avundas lite, det är så kul med detektivarbetet och klureriet för att få en gammal arbetshäst att funka. Min 33-10 är BETYDLIGT äldre och en helt annan modell (och i ganska gott skick så det blev inte så mycket pill med den).
Det finns en Yahoogrupp för gamla Husqvarna-maskiner (https://groups.yahoo.com/neo/groups/...espre1980/info) men det är sällan industri-maskiner kommer upp till diskussion. Jag skulle nog testa i alla fall.

Kanske denna grupp om industrimaskiner kan vara behjälplig:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/...-Machines/info
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-25, 16:52   #21
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Ja de äldre var mkt bättre, ska man ha en riktigt pålitlig sak, ska man ha de före de inre drivremmarna. De sattes nog in för att gå sönder, så man skulle få sälja någon ny maskin någon gång...

Kan inte hjälpa mer med att hitta rem, men kan ev ordna en annan maskin utan inre rem om du vill, kontakta mig i så fall.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 15:57   #22
hakank hakank är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 10
Hej igen.

Nu har det gått ett tag sen mitt första inlägg i den här tråden.

Efter att ha varit i kontakt med ett antal handlare och symaskinskunniga, så kan jag konstatera att det nog är kört att få tag på en kuggrum för den här maskinen. Som jag har förstått det så är formatet på kuggarna på den här maskinen någon form av special-variant, så det finns inga komptaibla remmar från något annat fabrikat heller

Ska höra med en firma som säljer industriremmar, men om de inte har någonting som passar, så får jag nog ge upp den här maskinen.
hakank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-02, 11:11   #23
hakank hakank är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 10
Hade lite paus i arbetet här, men var nere i veckan hos Agera Ab i Malmö som säljer industritillbehör. Kugghjulen passade inte mot någonting som de hade i sitt sortiment, så en standard milimeter-rem passar i alla fall inte.

Ska köra en till runda med Husqvarna museumet och se om man kan få tag på närmare information om vad det ska vara för mått på tänderna på remmen (och dess längd).
hakank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 20:10   #24
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Min chef har en husqvarnamaskin och vi har några extra remmar till den liggandes i en låda. Om du kollar hur långt mellan "kuggarna" i remmen så kan jag se om det stämmer. Har du förresten kollat delarna till en singer klass 20u?
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 21:42   #25
hakank hakank är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 10
Citat:
zorloni skrev: Visa inlägg
Min chef har en husqvarnamaskin och vi har några extra remmar till den liggandes i en låda. Om du kollar hur långt mellan "kuggarna" i remmen så kan jag se om det stämmer. Har du förresten kollat delarna till en singer klass 20u?
När jag mätte med skjutmått på kuggarna, så är det centrum till centrum nästan 8 mm. Det är INTE 8 mm dock, för det har vi testat med en standardrem.

Jag har sneglat lite tidigar på en Singer 20u men inte mer i detalj, kollade noggrannare nu och vad jag kan se så verkar det överföringen där inte vara med rem utan direkt med kugghjul på en stång

mvh
Håkan
hakank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 15:12   #26
inging inging är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 57
Kan det vara tum-skala?

5/16 tum=7.9375mm

http://www.engineeringtoolbox.com/in...ion-d_751.html

Senast redigerad av inging den 2014-11-04 klockan 15:25.
inging är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 19:01   #27
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
hakank skrev: Visa inlägg
När jag mätte med skjutmått på kuggarna, så är det centrum till centrum nästan 8 mm. Det är INTE 8 mm dock, för det har vi testat med en standardrem.

Jag har sneglat lite tidigar på en Singer 20u men inte mer i detalj, kollade noggrannare nu och vad jag kan se så verkar det överföringen där inte vara med rem utan direkt med kugghjul på en stång

mvh
Håkan
Ska kolla om det kan passa. Hur lång ska remmen vara?
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 20:43   #28
hakank hakank är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 10
Citat:
zorloni skrev: Visa inlägg
Ska kolla om det kan passa. Hur lång ska remmen vara?
Remmen ska vara typ 54 cm (vågar mig inte på att mäta med decimaler för det är ganska knöligt att mäta med snöre runte bägge kugghjulen).
hakank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 23:42   #29
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Det finns ett mkt billigt och bra alternativ för Er, lite förvånande kanske, men köp en gammal trampsymaskin!

De bygdes helt i metall, och är mkt bättre än många moderna industrimaskiner! trots att de var tänkta för hemmabruk.

Du behöver inte oroa dig för kraften för den har du i benen.

Det är ofta svårt att få folk att acceptera att gammalt är bäst när det gälle symaskiner, men du om ngn borde förstå varför vid det här laget.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 23:43   #30
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
P:S De med oscillerande gripare brukar ta tjockare tråd, om det behövs..
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons