Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-30, 21:49   #1
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Räkna om mönster

Jag har gått och blivit kär i den här modellen:

http://www.knitty.com/ISSUEfall08/PATTcamden.html

Men jag vill sticka den i Drops Highlander och helt slät samt lägga till en luva.
Highlander har stickfastheten 10 maskor/16 varv = 10 cm på stickor nummer 8.
Garnet som de rekommenderar i beskrivningen har 21,5 maskor/ 32 varv = 10 cm på stickor nummer 3,5.
Jag förstår att jag måste räkna om mönstret men hur gör jag?
Jag har försökt hitta plagg designade för highlander med liknade form men kammar tyvärr noll

/L -Tar sig alltid vatten över huvudet
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 10:14   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Masktätheten är nyckeln!
21,5 maskor/ 32 varv = 10 cm ska det bli.

Sticka en provlapp på 25 maskor brett (de 2 yttersta är kantmaskor, dem ska du inte räkna med) och 32 varv. Blev lappen 10 x 10? Bra, använd de stickorna.
Om inte, byt stickor till grövre om lappen blev för liten. Blev lappen för stor, ta tunnare stickor.

Lycka till!
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 10:36   #3
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Nej, det går inte!
Om du stickar med Higlander och försöker få rätt masktäthet så blir det inte en tröja, det blir ett pansar!
Möjligen kan du försöka ersätta varje "liten ruta" med tvåxtvå maskor. Dessa "rutor" bör då motsvara en maska i Highlander. Men jag tvivlar på att det blir bra. Det är nog smartare att försöka hitta ett annat garn....
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 11:21   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Efter lite nästan ilsket sökande på drops hittade jag den här modellen:
http://garnstudio.com/lang/se/visopp...id=106&lang=se
Den är snarlik i formen (och verkar dessutom enklare att sticka eftersom den inte har raglanskärning). Dessutom kan jag förlänga löskragen så fungerar den som både huva och krage
I beskrivningen rekommenderar de highlander som alternativt garn.

Men då behöver jag konstruera ett par lösa ärmar. Hur gör man då?
Jag vill att de skall ha ungefär samma form som ursprungströjan men jag känner inte att jag behöver ha den fina mönsterstickande kanten som orginalet har eftersom det ändå bara försvinner i Higlanders "fuzz". Dessutom behöver de vara lite längre eftersom den här modellen är helt ärmlös...

Jag kan konstruera mösnter för trikå och vävt men egna stickmönster har jag aldrig vågat mig på :/
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 12:14   #5
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Du kan sticka ärmarna efter beskrivningen på denna http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=4&lang=se "Holken" på tröjmodellen du vill göra får du räkna om med hjälp av masktäthet...liksom...
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 15:34   #6
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Personligen skulle jag inte sticka den modellen i ett så grovt garn som Higlander. Vill du sticka av Highlander så välj en annan modell. Vill du sticka tröjan från Knitty, välj ett annat garn, t ex Garnstudio Karisma, Merino eller Angora-Tweed, som har ungefär samma masktäthet som garnet som använts i modellen.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 16:08   #7
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Spotty >>

Jag har övergett knitty modellen och hittade en annan modell på DROPS som liknade orginalet men var förenklat. Jag tror det borde funka bra med highlander eftersom DROPS själva rekommenderar det som ett garnalternativ för mönstret

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons