Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-23, 08:36   #1
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Mönsterstickad kofta, hjälp!?!?

Hejsan i juletider!
Jag håller på att mönstersticka på rundsticka en kofta från Allers nr 48, som jag bara vill ha klar. Allt har gått som "tåget" fram till mönster C, varv 9 - vilket skall upprepas 23 ggr med varv 10 o 11.
I min stickvärld så kommer jag ju att öka 2 m varje varv 9, jag kan inte se, vart dessa maskor markerade med X tar vägen sen. Och inte riktigt vad de menar med "sticka 1 m avigt vridet i tvärtråden mellan m", det måste ju bara bli en ökning med 2 m i varje ruta.
Naturligtvis så står modellen med armarna i kors just däröver mitt problem finns.
Finns det någon ängel som kan hjälpa mig, jag bifogar bild o min fråga - har försökt att rita det här med avigt vriden maska.
Bifogade bilder
 
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 09:15   #2
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/strikk_oke.php Nr 2 visar hur man man gör en "sticka 1 m avigt vridet i tvärtråden mellan m" (om det var en av sakerna du frågade, annars kan du ignorera

Är det varv 9 som skall upprepas 23 ggr? Och är det på varv 9 du ska öka med två maskor för varje rapport och varv (dvs om det är 15 rapporter så ökar varje varv med 30 maskor sammanlagt)?
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 09:51   #3
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Åh, tack. Alltid en början med den där aviga.
Den andra frågan är att jag med två aviga i varje ruta, kommer att öka varje rpt med 2 trådar x antalet rapporter. Och som grädde på moset skall mönstervarv 9 stickas 23 ggr. Det stämmer inte alls för mig.
Ska genast kolla garnstudio, tack för tips och hjälpen.
Tar emot fler oxå om det finns.
God Jul från -30 gr på Frösön
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 14:54   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag såge gärna en bild mer koncentrerad på själva diagram C. Drar jag upp bilden till 400% så blir det stort nog att läsa, men för suddigt för att tyda.

För oss som inte känner till koftan alls: var sitter det här mönstret nånstans på tröjan? Är det spetsmönster eller flätmönster?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 16:32   #5
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Hej igen!
Koftan har som ett flätmönster över hela fram- bakstycke o axlar.
Jag tror att jag har lyckats scanna in en större bild på diagrammet - det är inte min största begåvning att hantera bilder.
De två maskorna som ökas i varje rapport på varv 9 tycker jag borde minskas på varv 11, men det gör inte det. Så tröjan blir ju vidare o vidare (kan ju vara bra efter jul förstås)Jag satt hela Nyhetsmorgon med de här varven................
Bifogade bilder
 
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-24, 09:57   #6
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Åååh, vad jag skäms, efter allt julstök med mera, satte jag mig ner för att en sista gång läsa igenom stickbeskrivningen i lugn takt, ord för ord. Eftersom jag ständigt går på 5:ans växel, har jag läst början o slutet ungefär och dragit min egen slutsats. Det är ju mitt huvud som behöver defragmenteras. Men stor lycka när jag knäckte saken, och nu kan jag tack vare tipset sticka avig maska på tråden mellan maskor. Jag tackar.
Önskar Er alla en fridfull o skön Jul. Vi har fortfarande -30.
Tack för att Ni försökte hjälpa en virrig stickare.
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-24, 20:40   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900

Min pappa brukade säga: "Om inget annat hjälper: läs instruktionerna."
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 19:11   #8
avslutad160201 avslutad160201 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg

Min pappa brukade säga: "Om inget annat hjälper: läs instruktionerna."


Julens skratt!
avslutad160201 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons