Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-04, 19:15   #1
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Få vliseline att fästa?

Hur ska jag göra för att få ett permanent viselin att sitta fast.Alltså det ska väl stryckas på? men hur? ska det vara tyg på båda sidorna?
kram patricia
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 19:54   #2
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Vad är det du ska sy?

Allmänt gäller väl att man har tyg bara på ena sidan, men det beror kanske på vad du ska sy förstås. Vlieseline stryker du fast, men det ska ju vara rätt sort, det finns Vlieseline både som man stryker fast och som inte ska strykas fast. Skillnaden är att det som ska strykas fast har liksom "limpluttar" på ena sidan som smälter och fastnar i tyget av värmen från strykjärnet.

Kanske låter jag omständig, men det beror på att jag inte riktigt förstått vad du ska sy. Fråga gärna mera om du inte förstår mitt "surrande".
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 21:27   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
När du sätter fast strykbart vliselin lägger du på vliselinet på avigan av tyget och pressar i 10-15 sekunder på varje ställe ,stryk inte fram och tillbaka för då glider det lätt omkring.
om det är ett ömtåligt tyg kan du använda en pressduk emellan.
Prova dig fram med hur lång tid det tar för det att fastna och 2 prickar räcker ingen ånga. det skall kallna innan du arbetar mer med det sen.
Lägg den sidan med små pluttar eller blanka sidan mot avigsidan på tyget.

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-05-04 klockan 21:32.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 22:37   #4
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Citat:
medmera skrev:
Vad är det du ska sy?

Allmänt gäller väl att man har tyg bara på ena sidan, men det beror kanske på vad du ska sy förstås. Vlieseline stryker du fast, men det ska ju vara rätt sort, det finns Vlieseline både som man stryker fast och som inte ska strykas fast. Skillnaden är att det som ska strykas fast har liksom "limpluttar" på ena sidan som smälter och fastnar i tyget av värmen från strykjärnet.

Kanske låter jag omständig, men det beror på att jag inte riktigt förstått vad du ska sy. Fråga gärna mera om du inte förstår mitt "surrande".
Jag ska försöka att bevara dotterns snutte filt.
Ja inte hela utan bara en bit för att sedan sätta in det i en ram. den är mera än 31 år gammal, jag hade den som liten med.
Tyget är så tunt nu.
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 05:02   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag skulle nog inte stryka vliselin på alls, räcker det inte med att du lägger tyget i ramen och låter glaset pressa fast det?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 19:39   #6
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag håller med Alvan här, om du inte ska sy något utan bara sätta in tyget i en ram så är det ganska onödigt med Vlieseline, då förstör du bara originalet liksom. Tygbiten i ram bakom glas är väl fullt tillräckligt för att bevara det.

Rolig idé förresten, att spara snuttefilten!
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 19:40   #7
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Citat:
medmera skrev:
Jag håller med Alvan här, om du inte ska sy något utan bara sätta in tyget i en ram så är det ganska onödigt med Vlieseline, då förstör du bara originalet liksom. Tygbiten i ram bakom glas är väl fullt tillräckligt för att bevara det.

Rolig idé förresten, att spara snuttefilten!
Men håller den?
jag vill att den ska hålla länge och att den ska bli typ en planch.
kram Pa
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 19:45   #8
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jo, jag förstår att du vill att den ska hålla länge förstås, men skyddad bakom glas och ram borde räcka tycker jag.

Visst går det att stryka fast den på Vlieseline förstås, den kanske behöver förstärkas eftersom den är tunn, som du skrev.

Förstår du mitt "surr" om Vlieseline tidigare i tråden, fråga annars mera, jag ska försöka svara så gott jag kan.

Tillägg: Kanske missuppfattade jag dig lite, du kanske bara hade tänkt dig en ram, men inget glas? Då har du nog rätt i att filten borde förstärkas med t.ex. Vliesiline för att hålla länge.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-05-05 klockan 20:19.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons