Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-10, 21:38   #1
Lara Lara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 33
Ledsen, besviken och vill varna andra!

För några veckor sedan sålde jag min Husqvarna Rose till en medlem här på sysidan, vi gjorde upp om att hon skulle få dela upp betalningen. Än har jag inte fått några pengar, hon hör inte av sig när jag ringer och svarar inte på mejl. Jag har fått några SMS om att hon skall höra av sig men än så länge har hon inte gjort det. För min del innebär det också att det som var finansieringen till bytet av maskin för mig förvinner plus att jag är jätteorolig - kommer jag någonsin att få pengarna eller få tillbaka maskinen? Det är mycket pengar det handlar om 11000 kr, trodde inte sådant här skedde mellan sysidan medlemmar! På onsdag går jag till polisen och polisanmäler om det inte har skett något på pengafronten.
Är det någon som har något tips på hur jag kan gå tillväga för att få pengar eller maskin tilbaka - vi har ett avtal mellan oss som är underskrivet av bägge parter.
Känns jättetrist - heldeppigt!
Birgitta
Lara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 21:45   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hittade nedanstående text på www.konsumentverket.se. Har tyvärr inte något bra tips till dig. Det är alltid lätt att vara efterklok och tycka att man kanske inte skulle ha litat på någon. Men har ni ett underskrivet kontrakt så får man ju hoppas att polisen kan ha användning för det.
Lycka till, och uppdatera oss gärna i hur det går för dig!
Kram Annika


När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om
den inte är sådan som säljaren har sagt,
säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.
Viktigt!
Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 21:49   #3
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
men hjälp vad hemskt!!

hur kan folk ha mage att göra så...

måste erkänna att jag valde att heldre förlora lite men lämna maskinen till min HQ affär istället för o sälja den privat.

dels för strul o att jag skulle ha svårt att neka någon att dela upp betalningen, samt att man i kanske år efter har någon som ska dilla om ditten eller datten


Vad bra du e som går till farbror Blå!!!



Jag hoppas verkligen det löser sig på "god fot"
Annie som tycker så himla synd om dej
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 22:03   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Mardröm av den värsta sort. Man litar på folk och står där sen med skägget i brevlådan. Kan bara säga att sådana människor som du råkat ut för är avskum. Hoppas verkligen det löser sig så du inte blir blåst på maskin och pengar.

Förskottsbetalning är att föredra och i affärer ska man inte var snäll, bara praktisk. Bra att veta i efterhand om man tror alla om gott och det gör man ju oftast. Men man får kanske ta det som lärpengar sorgligt nog.

Håller tummen att det löser sig och skam den medlem som lurar en annan här, skäms på dig och avsluta ditt medlemsskap omedelbums!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 22:18   #5
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Gör som jag!

Åk o hämta tillbaka Din maskin. Men ta gärna med Dig någon som stöd.
Man får liksom ta lagen i egna händer ibland.

I mitt jobb har jag fått göra så några gånger och det brukar gå bra, människor skäms för det de gjort fel!
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 22:52   #6
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
SVARTLISTA medlemmen här på sidan!! Gör man så så tycker jag man skall få skämmas BIG TIME!

jag har oxå varit godtrogen, brukar alltid utgå från att världen är god, och det känns verkligen trist när folk hugger av en hjälpande hand...

åka och hämta maskinen är ju en toppen idé om man har personens adress vill säga.

Jag håller tummarna för dig Kvinna!
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 06:49   #7
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Ta kontakt med kronofogdemyndigheten - de var mycket hjälpsamma när vi råkade ut för något liknande. Vi fick våra pengar men den personen väntade till dagen före de skulle göra utmätning hemma hos honom. hoppas det går snabbare för dig.
Man får fylla i lite papper och sedan ordnar de resten. Lycka till!
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 07:52   #8
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Om ni har underskrivet avtal är det som sagt lättare att hävda sin rätt, jag tycker också att du skall ta kontakt med kronofogden!
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 07:58   #9
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Nä Stackars dig.

Hur kan man göra så..

Sen kanske sitta o sy på den, att man kan.


Skäms du som kan göra så.


Man slutar aldrig att förvånas av folks fräckhet.

Hoppas hon tar sitt förnuft till fånga och lämnar tillbaka din symaskin.

Hoppas verkligen att det löser sig,

Kram naemie
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 10:44   #10
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Usch vad tråkigt, jag har också blivit lurad vid en bilförsäljning när jag ville vara snäll och låta köparen dela upp betalningen. Såg aldrig röken av några pengar men fick iallafall tillbaka bilen. Hoppas allt ordnar sig för dig.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 11:32   #11
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Ursäkta! Jag vill egentligen inte lägga mig i det hela...
Men alla är så snara att döma till det negativa... Är det någon som ens tänkt tanken att det kan ha hänt människan ngt. Kan ju ligga på sjukhus eller ngt.
Mycket saker kan ju hända.
Jag har själv fått dela upp bet. ofta och det har jag skött. Jag anser att om man mot förmodan inte kan betala så mkt som det är överenskommet en månad så kan man väl i alla fall höra av sig till den man köpt en vara av och fråga om det är OK att dra ner lite på inbetalningen. Går inte det får man försöka lösa det ändå på ena eller andra sättet. Det brukar aldrig vara några problem så länge man är ärlig och hör av sig.
Men som sagt det KAN ju ha hänt ngt.
Ville bara säga detta eftersom det i ett sådant här fall ofta gör att det drabbar andra som inte gör på det sättet.
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 12:07   #12
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Visst är det tråkigt när sådant här händer, men som annkir säger så kan det ju ha hänt en olycka eller liknande. Jag handlade en kjol via tradera men fick aldrig kontakt med säljaren, så enligt reglerna gav jag rött omdöme. En månad senare ringde säljaren upp; de hade haft problem med elen i huset och hade inte kunnat ta hand om traderasysslorna alls, varken via telefon eller internet. Efter det löste allt sig och jag fick min kjol och tog bort det röda omdömet från henne. Det kan ju vara så att din köpare har haft problem av någe slag, men var inte för tolerant. Har hon en ursäkt så har hon det, men det betyder inte att du ska stryka på foten när det gäller att försöka få kontakt med henne.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 12:13   #13
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Usch vad tråkigt.

Eftersom du fått sms så borde hon ju kunna höra av sig. (om hon inte blivit akut sjuk förstås..)

Hoppas verkligen att hon har en bra ursäkt och att det löser sig till det bästa.
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 12:15   #14
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Visst kan det ha hänt ngt, men jag förstår Lara, jag sålde min designer 1 till en medlem här på sysidan och det gick jätte bra, det gör det nog oftast, men har man räknat med pengarna så att man kan betala den andra symaskinen så känns det inte kul...
Ta kontakt med henne igen eller som de andra säger tag kontakt med kronofogden.
Hoppas att det löser sig så att du kan få din nya symaskin och hoppas att hon har en bra förklaring...
Anne-Lii/Junia
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 14:19   #15
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Vid ett annat tillfälle

när någon privat vill köpa på avbetalning så skall man nog ta en kreditprövning på den personen innan. Då kan man undvika en del problem. Det är inte en garanti att det går bra men bra mycket säkrare. Jag vet inte riktigt hur man gör men jag antar att man kan kolla med kronofogden eller helt enkelt googla på "kreditprövning" och se.

Jag tycker att det är väldigt tråkigt när sådant händer och tycker verkligen synd om dej.

Ta rådet och gå till kronofogde och be dem hjälpa dej, kostnaden för den hjälpen blir på din köpare inte på dej.

Vänliga hälsningar Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons