Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-01, 11:53   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Behöver hjälp med att översätta stickning från tyska!

Jag funderar på att sticka den här:

http://wollmeise.blogspot.com/2006/1...ap-rezept.html

Men kan ingen sticktyska alls. Jag har letat upp några engelsk-tyska/tysk-engelska sticksidor men de är inte till någon större hjälp. Kan någon hjälpa mig att översätta lite löst härifrån:

"Die exakten Strickanweisungen für meinen roten Wrap" (texten innan bilden som visar stickmarkören)

Och sedan översätta termerna i instruktionerna som följer efter bilden på stickmarkören. Typ Linke Maschen, Maschen rechts osv. Det spelar ingen roll om det är till engelska eller svenska.

Jag är i så fall evigt tacksam!

/MadWomanInBlack
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 12:33   #2
graystone graystone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 117
Jag kan inte heller tyska men... själva varvbeskrivningen var inte så svår att förstå...

Reihe = Varv
Rechte Maschen = Räta maskor
Linke Maschen = Aviga maskor
Knopfloch über = Knapphål över x antal maskor. Jag antar att du maskar av dessa maskor och lägger upp dem igen varvet därpå, men jag kan inte se att det är beskrivet så någonstans.
Rapport wiederhole = Upprepa det som är mellan *.

Det kuriga är väl att lägga upp maskorna så att det blir möbiusform på sjalen. En beskrivning på svenska finns hos Barbro, kolla i högerkanten en bit ner efter Moebius-sjal så finns där länkar:
http://hem.bredband.net/b382726/stickning.html

Hoppas att detta hjälper dig en bit på väg med den läckra sjalen.
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 15:00   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Åh, tack så jättemycket!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 15:36   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Hmm... en fråga om att lägga upp maskor hos moebius-sjalen bara, jag tittade på länken men tyckte fortfarande det var lite krångligt.

Det man gör är alltså att man trär rundstickan genom uppläggningen två gånger? På en vanlig uppläggning så lägger man upp x maskor och stickar sedan från ovansidan av uppläggningen. Men från möbius-uppläggningen så börjar man inte sticka när man har lagt upp x maskor, utan man går runt ett varv till, på uppläggningens undersida? Rundstickan blir alltså två öglor som ligger tillsammans.

Och varför blir det inte en möbius när man snurrar uppläggningen ett halvt varv på en vanligt rundstickning innan man börjar sticka? På mönster för runda objekt ser man ju i instruktionerna "be careful not to twist". Men om jag gör en twist så borde det väl bli en möbius?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 15:56   #5
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Tycker det ser ut som om den hör möebiusen är dubbel, att den har två "snurr". Troligen för att det skall se bättre ut runt halsen.
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 16:14   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det fiffiga med Barbros Möbius (och kanske med andra Möbius, vad vet jag) är att varje varv är två varv. Man stickar från mitten av stycket och utåt.
Om man bara snor stickningen (som man ju råkar göra ibland) så stickar man hela tiden på samma kant.

(Och när jag nu funderade och prövade med en remsa papper hur det skulle gå till så får jag inte till det.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 17:43   #7
graystone graystone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 117
Tyvärr har jag inte stickat något möbiusformat själv men jag försöker tänka...

Om du vrider maskorna vid vanlig rundstickning så blir de väl vridna ett helt varv, annars är du ju i underkanten av maskorna. Möbiusbandet är bara vridet ett halvt varv.

Som jag tolkar mönstret så lägger du upp 210 maskor som vanligt, sedan vrider du maskorna ett halvt varv och börjar plocka upp ytterligare 210 maskor i botten av de första. Enligt Barbros beskrivning måste du göra lösa uppläggningsmaskor för att det ska funka. Rundstickan kommer alltså att ligga två varv när du är klar med dessa 420 maskor. Sätt en stickmarkör när du lagt upp maskorna och börja sedan sticka enligt mönstret. Ett varv har gått när du kommer fram till stickmarkören på "rätt sida", du kommer alltså att passera den en gång på "fel sida" först.

Det kanske underlättar lite i tanken om du gör ett möbiusband av en pappersremsa. Rita ett streck längs ena kanten hela vägen runt. Då ser du att du har ett streck längs båda sidorna av bandet på varje bit, fast på ena sidan går strecket på baksidan.

Lite klurigt, och har inte med stickningen att göra, klipp itu möbiusbandet mitt i och se vad som händer :-)
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 17:48   #8
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Det är lite lurigt (men kul!) att sticka en möbius. Det är egentligen inte särskilt svårt, när man väl kommit igång, men det tar ett tag att fatta hur det hänger ihop.

Första varvet är det svåraste. Om man vill sticka från mitten och ut, så att sjalen hela tiden växer både uppåt och nedåt så behöver man göra så som Barbro beskriver, dvs se till att uppläggningen inte är vriden, och sedan plocka upp den andra hälften av maskorna från under sidan (svårt att beskriva i ord, men hennes bilder beskriver hur man gör). Annars vrider sig sjalen två varv (tro mig jag har testat av misstag). Det kan ju visserligen vara en kul effekt det också, det beror ju på vad man är ute efter.

För upplocknings-metoden är det viktigt att man gör en väldigt lös uppläggning (varje upplagd maska ska ju bilda två maskor). Jag har använt den här instruktionsvideon för att lägga upp riktigt löst. Det passar väldigt bra just till möbius-sjalar.

En bild på min möbiussjal finns här. Tyvärr gjorde jag den lite för kort, och lite för stor så den glider gärna av axlarna, men nu har jag ju lärt mig till nästa gång

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 13:50   #9
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Jag har ett entrådigt ullgarn som skiftar i olika "får-grå" nyanser som jag tänkte sticka en möbiussjal av. Min stickebok har bara hålmönster i slätstickning, så är det någon som vet vart man kan hitta rätstickade hålmönster? Har fattar för att det blir snyggare på en möbius eftersom både fram- och baksida syns. Om någon har ett bra boktips så kan jag ju alltid önska mig det i julklapp! Har nämligen några projekt jag ska avsluta först innan jag får tillåtelse (av mig själv) att börja på möbiusen...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons