Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-23, 20:18   #1
sophiayeh sophiayeh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 7
Jakobsdals FIDJI garn?

Jag har ett stick-mönster på en jättesöt tröja jag vill sticka, det står att jag ska använda "Fidji-garn" från Jakobsdals kvalitetsgarn. Beskrivningen är ganska gammal och jag hittar inte någon information om fidji-garnet så jag tror att det slutat tillverkas. Är det någon som vet ett liknande garn jag kan sticka med? På bilden ser garnet ganska tunt ut och jag antar att det är bomull, men jag vet inte. Någon som kan hjälpa? Snälla? Och kanske har en länk till ett likvärdigt garn på t ex Garnstudios hemsida?

MVH/Sophia
sophiayeh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 22:17   #2
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Jag stickade i Fidji för länge sedan och tror att det var stickor 4. Tunnare garner brukar jag inte använda.

Sticka ett prov med garnet som du tänkt dig och mät hur många maskor och varv som blir en ruta på 10x10 cm. Om maskantalet stämmer kan du använda garnet till den gamla beskrivningen. Om det inte stämmer kan du behöva ändra maskantalet eller hitta ett annat garn.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 08:30   #3
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
Även jag har stickat mycket på 80-talet i Fidji. Kollade på garnstudio.com o tror att kanske Cotton Viscose kan passa - är ju lite "halare" men behagligt. Men som sagt - testa med stickprov först - lycka till
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 16:18   #4
sophiayeh sophiayeh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 7
Tack för tipsen! Har aldrig stickat en tröja förut, men någon gång måste ju bli den första!
sophiayeh är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons