Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-27, 18:50   #1
fabian.gafvelin fabian.gafvelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Question Min maskin fångar inte över-tråden...

Jag har ett problem med min nyligen inköpta husqvarna 11-220 som jag inte blir klok på.

Allt verkar fungera som det ska men den bukten på tråden som ska fångas upp av undertrådsverket och dras runt så att man får en kedjesom uppkommer inte. Ibland fångar den upp tråden innan nålsögat och inte efter, jag har tom. testat trä tråden bakifrån i nålsögat men det var ingen höjdare...

Vad är det som behöver justeras, eller är min tråd spunnen åt fel håll(!), den har fungerat i min husqvarna 2000 medans den fortfarande fungerade (djävla rackel-maskin, klarar inte den grovsömnad som jag fick den rekommenderad för).

Hjälp mig att få denna maskin att sy, den fungerar ju så fint i övrigt och jag har bytt sladd och smörjt upp den så det vor ju snöpligt om den skulle vara kaput!
fabian.gafvelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 18:55   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Har du testat att byta nål? En skadad nål kan ha svårt att plocka upp undertråden och det syns inte alltid för blotta ögat att nålen är skadad.

Testa med tråd från en annan rulle också. Det händer att det är fel på tråd och det kan vara på bara kortare partier, så att tråden verkar funka bra ena stunden, men inte nästa.
Testa att spola ny undertråd kan också vara värt ett försök.

Jag är lite osäker på vad du menar med kedjesöm, för dom flesta vanliga maskiner kan inte sy kedjesöm. Men jag har inte stenkoll på just din modell.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 19:05   #3
fabian.gafvelin fabian.gafvelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Jag har inte testat hela arsenalen av tråd ännu men efter som den gått problemfritt (säkert 1000 meter vid det här laget) i annan maskin så gissade jag att det inte var detta...ska testa det sen med några andra rullar.

Undertråden är nyligen uppspolad men det borde inte spela någon roll då detta är innan den ens kommer i kontakt med undertråden.

Nålen är redan bytt och både gamla nålen och nya betedde sig på samma sätt...

Kom just på en sak...åter strax!
fabian.gafvelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 19:10   #4
fabian.gafvelin fabian.gafvelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Hahaha!!!

Den här modellen skulle ha nålen monterad så att tråden träs från vänster till höger och inte framifrån och bakåt som min andra husqvarna...inte så djävla konstigt det inte fungerade! Nu syr den!
(Anledningen till att jag inte kollade detta var att nålen som satt i satt monterad för att träs framifrån och bakåt...löjligt enkelt nu när jag tänker på det då spolen sitter monterad 90grader mot den i husqvarna 2000!)

6 lager belagd ryggsäcksväv! Nu börjar vi snacka!

Lite ojämn på ovansidan dock...nått som behöver justeras lite kanske?
Viktiga är att undersidan ser bra ut, det är den man inte har nån uppsikt på!
fabian.gafvelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 23:29   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Du kanske behöver en annan sorts nål. Jeans, läder el dyl för att få perfekt söm.

Visst är det en lycka att finna att det endast är ett SBS-fel.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons