Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-22, 07:14   #1
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Question Hur får jag bort tuschfläckar?

Jag markerade ett parti på en kjol jag syr med en tunn liten tuschpenna som först tillsynes inte gick igenom tyget. Inte så smart, för det gjorde det...
Är jättedålig på fläckar, är det någon som har tips på vad jag kan ta på för att bli av med dom? Eftersom det ska vara min midsommarkjol är jag lite smått desperat...



En bild på hur tyget ser ut nedan, plus prickarna som är på baksidan.
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av linaloviza den 2005-06-22 klockan 07:17.
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 07:16   #2
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Tuschprickarna.
Bifogade bilder
 
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 07:43   #3
helelf helelf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 87
fläckarna...

Du kan prova gall-tvål eller Ta-bortspray(det senare är jag inte säker på funkar)Lycka till!
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 08:32   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Bläck, tusch
Ska tas bort före tvätten! Spola med ljummet vatten och badda eller droppa med T-röd på fläcken. Spola bort det som löst sig. Upprepa behandlingen så länge det fortfarande kommer färg. Om fläcken fortfarande är kvar kan man gnugga med vanlig tvål och tvätta med tvättmedel.
De rester av fläcken som inte går bort då heller måste behandlas som rostfläckar, alltså med oxalsyrelösning.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 08:38   #5
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hej Lina!

Jag vill tipsa dig om att köpa en märkpenna i en sybehörsaffär som försvinner av sig själv efter nån dag. De är inte så dyra, och jag tycker att de är oumbärliga! Ser ut som en tuschpenna också.

/Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 14:02   #6
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Tack för tipsen!

Ska prova med T-röd, tuschpennan är ganska intensiv.
Jag har en liten spillbit som jag laborerar med och när jag tog "ta-bort" så suddades fläcken ut på tyget ännu mer, så jag tror på det där med att skölja och badda med sprit. Jag hoppas bara att tyget inte är för känsligt.

Tuschpennan som blir osynlig låter som en passande grej för mig, ska inhandla en sådan och hålla mig borta från övrig tusch som inte hör hemma på tyg!
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 14:42   #7
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Hej!
Jag har testat en sådan penna som försvinner av sig själv och tycker tyvärr inte att den var så bra. Den försvann nämligen alldeles för fort! Det tog kanske en timme, sen var den borta! Så fort hinner man ju sällan sy klart på... Nu har jag en annan penna som ger blå markeing och som också ska sköljas bort med vatten innan man tvättar plagget. Den har fungerat mkt bättre!

PS. Pennan som löste upp sig fort hette Pictogram pen och hade en lila kork. Den andra pennan heter Aqua trickmarker och tillverkas av Prym.
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 14:56   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag använder en penna som heter Magic Pen av märket Madeira. Den försvinner av UV-ljus och med vatten. På vissa tyger försvinner den snabbt. Men i 9 av 10 fall så sitter den flera dagar och ibland går den bort först när man använder vatten. Så det kan vara värt att testa olika märken.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons