Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-05-13, 12:57   #1
Tigrerad Tigrerad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 4
Är elektroniska symaskiner stabila?

Hej!

Jag har länge varit på jakt efter min första symaskin, har tidigare sytt på mammas gamla Husqvarna. Jag har letat efter en stabil maskin som jag kommer kunna växa i, högsta prisklass runt 6000 kr.

I syaffären stod jag och valde mellan en elektronisk Pfaff ambition 1.0 och en i en lägre prisklass som säljaren påstod skulle vara stabil och bra, en mekanisk Husqvarna Viking 140m (en utgåva som bara säljs i år, men lik 118). Pfaffen är den maskinen jag egentligen vill ha, men när jag provsydde på den i affären så började Pfaffen att hänga sig, den lydde inte knapptryck och skenade plötsligt iväg i steglängd, osv. På grund av att den kändes så ostabil i affären köpte jag trots allt Viking-modellen.

Nu när jag har sytt lite på Vikingen så känner jag mig ändå sugen på Pfaffen (jag har bytesrätt några månader). Vikingen syr visserligen bra men det är några småsaker som jag retar mig på, plus att den inte har övermatning.

Jag skulle bli jättetacksam om ni som har erfarenhet av elektroniska symskiner, gärna av Pfaff, kunde dela med sig av era synpunkter! Har ni varit med om liknande, att maskinen hänger sig eller så? Var jag dum som inte litade på att en elektronisk symaskin skulle fungera bra?


Jag är verkligen i valet och kvalet på om jag ska byta till Pfaffen eller inte, så jag är tacksam för alla synpunkter och råd!
Tigrerad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 13:37   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Elektroniska symaskiner kan vara jättebra. Men de är mer känsliga för störningar, precis som all elektronik är och är dyrare att laga.

Men om man kan bortse från det så finns det fördelar med elektronik.

Nu är jag partisk men jag personligen föredrar mekanisk då jag har 100% kontroll och att det tål mer helt enkelt.

Det är egentligen smaksak, och att provsy är viktigt, vilket du gjorde (även om jag måste säga att maskinen du provsydde på är dålig, kanske testa någon annan maskin, Brother gör ganska bra elektroniska maskiner till bra pris). Om du kan så kan du se vad det är som gör dig att du gillar elektroniskt och skriva ner fördelarna. Se om du kan göra samma sak på mekanisk eller om du måste ha elektroniskt för att åtnjuta de fördelarna.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 15:09   #3
Tigrerad Tigrerad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 4
Hm, alltså om man ska jämföra att ställa in med rattar framför knappar så föredrar jag rattar.

Något jag inte gillar är att Vikingen har en del plast istället för metall ovanför pressarfoten (upptäckte jag när jag kom hem...). Pfaffen däremot har samma del i ett helt stycke metall och ingen plast alls, och det känns ju som att det är rejälare. Det är en av sakerna som gör att jag funderar på om jag har gjort fel val. Men det skulle helt klart svida om jag bytte till mig Pfaffen och den krånglade för att den är känslig!

Ichigo, Jag är nyfiken på varför du tycker att Pfaffen är dålig, intressant att höra!
Tigrerad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 15:43   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag bedömde utifrån din bedömning. Har ingen personlig erfarenhet med just den maskinen. Så det kan vara en måndagsexempelar. Du kanske får be om att testa en annan av samma modell.

Dagens symaskiner är tyvärr ganska plastiga.

Nu har du visserligen redan köpt en maskin.
Men om du kunde välja fritt så skulle jag nog rekommdera Bernina om du prompt måste ha nytt och vill ha gediget och mycket metall men de kostar lite mer. (undvik Bernette bara). Men om du inte har mycket pengar men vill ha nytt, är nog Brother bättre för där får du i alla fall mer för pengarna om man jämför med HQ och Pfaff, där betalar du för märket. Pfaff är uppköpt av HQ och de har dalat ner, märks tydligast på pfaff som var maskin som man verkligen kunde lita på förr i tiden. Nu är HQ och pfaff samma sak. De billigaste (emerald mfl) är dock mer lik brother o de andra pga av att de görs i samma/liknande fabriker. Man kan se detaljer som är likadana. Höljet som skiljer sig men smådetaljer ser man att det är samma. Där resonerar jag att då är det bättre att köpa Brother för då sparar man pengar på "märket".
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 16:32   #5
cab cab är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 55
Thumbs up Pfaff Ambition 1.5

Jag köpte mig en Pfaff Ambition 1.5 för två veckor sedan och är alldeles kär Den är helt underbar att sy med. Jag gillar också det där med övermataren. Har du ingen annan affär där du kan testa en fungerande maskin.
cab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 16:51   #6
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Finns det en mekanisk Pfaff med övermatare som du kan köpa istället eller en Janome, Easy Jeans ska vara en stark och bra maskin.

Själv har jag en Pfaff Quilt Expression 2046 som har elektronik och den funkar bra. jag är jätteglad åt övermataren. Den är åtta år och det har varit fel på sensorn som visade hur mycket undertråd det är kvar. En mekanisk maskin håller nog längre eftersom elektroniken förr eller senare ger upp och är nog ett bättre köp rent ekonomiskt. Själv valde jag Pfaff p.g.a. ergonomin och jag har inte ångrat mig.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 17:00   #7
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Men Easy Jeans är en mekanisk maskin. Och den är hur stark som helst.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 17:19   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om man vill ha övermatare finns det mekaniska varianter med övermatare också.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 17:49   #9
Tigrerad Tigrerad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 4
Erfarenheter av Pfaff select 3.0?

Affären som jag har ett avtal med har tyvärr bara Pfaff, Singer och Husqvarna så utbudet är tyvärr begränsat om jag vill byta in maskinen mot en annan.

Jag hann testa den elektroniska Pfaffen innan den hängde sig och då gick den fint! Jag kan ju som sagt haft otur och att den maskinen nu råkade vara ett "måndagsexemplar"...

Jag var väldigt inne på att köpa en mekanisk Pfaff select 3.0, men när jag satte mig och provsydde den så gillade jag inte alls ljudet, så då valde jag bort den. Väldigt synd, för den mötte annars mina krav bäst! Jag kanske borde tänka om och se om jag kan kompromissa om det. Är det någon som har erfarenheter av just den modellen?
Tigrerad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 20:12   #10
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
Tigrerad skrev: Visa inlägg
Hm, alltså om man ska jämföra att ställa in med rattar framför knappar så föredrar jag rattar.
Jag håller med, och det finns även datorstyrda symaskiner med rattar. T.ex. har Berninas första datoriserade symaskin, dvs 1130, som har rattar för att ställa in stygnlängd och bredd. Bernina 1130 har även en knapp för varje söm den kan sy så det går snabbt att byta.

(Skrev datorstyrd ovan eftersom jag anser att en elektronisk symaskin kan vara en mekanisk med elektronisk styrning av enbart motorn.)
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 20:41   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tigrerad, vad är det med ljudet som du inte tycker om? Kan också vara måndagsexempelar... fast då börjar man fundera lite.. :P
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 21:36   #12
Tigrerad Tigrerad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 4
Ichigo: det är lite fånigt kanske, men när man börjar trycka ner pedalen så låter den "mrrrrrr" innan den kommer igång. Inte på ett mysigt sätt utan hårt. Svårt att förklara ljud! Tyckte att ljudet var högre än på Vikingen och den elektroniska/datoriserade Pfaffen och jag tänkte att när man sitter hemma så kommer det vara tystare och ljudet från maskinen känns starkare. Om det som sagt nu inte var ännu ett måndagsexemplar .

Jag börjar nästan såhär i efterhand omvärdera mina åsikter från när jag satt i affären och provade. Just nu känns det som att det kanske hade varit värt att köpa den mekaniska Pfaffen, trots ljudet. Är det viktigt att ha en tyst maskin?
Tigrerad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 22:05   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om du tycker det låter hemskt kommer du nog störa dig på det. Eller tror du att du kommer vänja dig vid ljudet? Kanske provsy igen?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-14, 10:02   #14
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Titta även på Bernina. De är dyrare maskiner, du
får färre sömmar än andra maskiner men kvalitet och
hållbarhet. Detta gäller både gamla och nya Berninor.

Bernette är en billighetsmärke av Bernina som inte
har samma höga kvalitet. Men är ändå i jämförelse
med likvärda maskiner en mycket bra maskin. De har
förbättrats de senaste åren.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons