Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-15, 21:42   #1
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Adventskalender till små barn

Jag är sugen på att göra en adventskalender (eller liknande) till mina brorsdöttrar. Dock är de så små, Elvira är 2, 5 år och Milla är född i juni i år.
Är det uppskattat så tidigt? Eller ska jag vänta några år?

Kan man sy något annan till dem i julklapp? Inte kläder, det så är svårt med passform + att de växer, kan inte åka o prova på dem (de bor några mil bort).
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-15, 22:43   #2
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Fleece plädar eller fleece halsdukar kan ju vara populärt. Leker dom med dockor så kan det alltid vara kul med kläder till dom. Min brorson fick en stor myskudde med fuskpäls på ena sidan och en stor Musse Pigg bild på andra, den älskar han och ligger gärna på när han tittar på tv.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-15, 22:53   #3
Felixia Felixia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1
Adventskalender...

ja, de kan ju vara lite små för en sådan, jag har en till mina barn som består av julstrumpor, en för varje dag, där lägger jag små paket och på julafton är det ett lite större paket. mina barn är 5&8.

Till så små barn kan man ju sy gossedjur (eller sticka eller virka oxå Eller vantar i fleece...
Felixia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-16, 08:16   #4
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
elvira tror jag är stor nog att upskatta en adventskalender. Till milla kan det kanske vara lagom med en mys/aktivitetsfilt med tyger i olkia struktur o material, kanske nån lucka att öppna med applikation under.
Annars hade jag en jätteenkel tygdocka som var min favorit hela barndomen (och har kvar än) som var sydd att två platta "kroppsformer" med stoppning mellan. Jag var visst ett halvår när jag fick den och den var precis lagom att tugga på o mysa med?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 13:54   #5
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Milla får en mjuk vetevärmare, Elvira får en tygdocka med lite kläder till.

Milla kommer ändå att dränkas i presenter (första julen, stor släkt) så hon får en vetevärmare. Kan vara gosigt att ha en mjuk varm vän i vagnen.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 19:07   #6
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag har haft adventskalender så länge jag kan minnas nu när jag är "stor" brukar jag och pojkvännen ta varannan dag. Vore ju tråkigt att inte ha den alls eftersom den bidrar till stämningen.

Jag tror inte att 2,5 år är för lite, även när man är så liten så kommer man ju lätt in i vanor. Jag tror det skulle vara en uppskattad present.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 19:38   #7
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jo, kanske det. Men jag tror att jag väntar några år så lillasyster också kan få vra med.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 07:18   #8
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
En idé
Mina barn har en jätte fin julkalender som de fick av sin Mormor...Den är av filt. Bakgrunden är röd, sedan en stor utklippt grön julgran...under finns 24 små numrerade fickor (4 påsydda remsor filt som är avdelade med sömar). I varje ficka har hon placerat ett julgrans pint av filt i olika formar (strumpa, stjärna, klocka, ängel, tomte...osv) som är dekorerade med lite pärlor o sånt. På baksidan på varje har hon limmat en nål. (kanske finns andra lösningar till upphägning...kardborrband, t.ex.) Varje dag får barnen ta up en prydnad och sätta på trädet. Till julafton är granen helt pryd. Mina barn har haft jätte roligt med den. Lycka till!
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 08:35   #9
sunshine sunshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 21
Hej
Jag älskar verkligen adventskalendrar av alla de slag. Jag tror man kan anpassa kalendern till barnens nivå men jag tror att det är viktigt att inte utesluta den lilla. Barn förstår betydligt mer än vad man tror.

Men jag undrar lite vad ni ger i kalendrarna? Godis är ju en klassiker men inte så bra att ge till småbarn...idén med julgranspynt är rolig.
sunshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 08:45   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Hårsnoddar, suddgumin, fin penna m.m. och på helgen godis.

En legogrej där man får en eller två bitar varje dag och på julafton blir den hel. Eller pussel med samma idé, beror på ålder.

Samlarkort, bokmärken bra när man kan köpa något i ett stort paket och dela upp för annars så blir det så dyrt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 21:03   #11
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Just det där med att ha något att stoppa i paketen är svårt när det måste vara små saker (annars blir de för stora och dyra), men det är så små barn att de stoppar i munnen.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 21:21   #12
Linda_N Linda_N är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 16
Min äldsta kille hade adventskalender i fjol, och det var uppskattat, han var då 2½ år. I paketen hade jag kritor, lera och tillbehör, klistermärken mm.

I år vet jag inte hur jag ska göra. Såklart ska han få ha sin kalender nu också, men lillebror som är dryga året är ju på tok för liten, samtidigt som kan kommer bli avundsjuk till tusen! Men vad sjutton ska man stoppa i paket till en sån liten!?

Kalendern jag sytt är gjord i lappteknik. Köpte ett kit från Panduro (Tilda), men det är ju enkelt att göra något liknande själv.
Linda_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 21:54   #13
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag gjorde adventskalendern som en brunn där min tjej fick dra upp en överraskning fäst i ett gem varje dag.
Det kunde vara en karamell eller en liten peng vissa dagar, eftersom jag inte är så förtjust i småkrafs.
Det kunde också vara en pusselbit till en lite större/dyrare överraskning, eller en skattletarkarta när hon var stor nog för det. Inte för att de behöver vara värst stora för att kunna följa en enkel bildkarta. Det kan ju vara en bild på soffan med en pil som pekar bakom den...
Bara för att ge några tips!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-10, 07:11   #14
ca961 ca961 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 7
Hej Jennifer!

Här kommer ett förslag på en lättgjord Adventskalender där man kan stoppa småpaket i fickorna för de olika dagarna, se bifogad link!

Har tyvärr inte mönstret kvar men man kan nog lätt göra det efter bilden!

Lycka Till!!

[IMG]http://i113.photobucket.com/albums/n...1/DSCN0442.jpg[/IMG]
ca961 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-10, 07:39   #15
Sylena Sylena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 273
Man kan ha pusselbitar, stora som små att lägga i paketen.En eller två bitar varje dag.När pusslet är helt så är det julafton.
Jag är ingen pysselmormor själv men jag har för mig att barnbarnen gjorde så på dagis.
Lena
Sylena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons