Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-27, 19:06   #1
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Jag knypplar!!!

Jag har fyndat en knyppeldyna på Tradera för en billig penning och tillbringat dagen med att lära mig knyppla med hjälp av en lärobok i knyppling.

Jag har inga färdiga mönsterremsor utan har gjort egna efter mönstren i boken, vilket fungerar alldeles utmärkt.

Det rinner fram spetsar av alla de slag, det känns nästan magiskt :-)
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 19:36   #2
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Får man fråga....hur mycket fick du betala? Vad ska man tänka på när man ska inhandla en begagnad knyppeldyna? Tillbehör?
Min syster har önskat sig en knyppeldyna i åratal....kanske det kunde bli en rolig present. Men jag har aldrig knypplat, bara sett en knyppeldyna, men har som sagt ingen aning vad som bör ingå för att kunna knyppla.
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 20:00   #3
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Jag betalade 260 kronor. Fick med tre mönster och 36 pinnar. Den är omklädd (eller möjligen ett väldigt bra hembygge) i en ganska opraktisk ljusgul färg, därav det låga priset skulle jag tro.

Annars verkar begagnade "originaldynor" gå på uppåt 850 på Tradera.
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 20:48   #4
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Jag har sett knyppeldynor för mellan 500-1000 kr begagnade. Priset beror till stor del på hur mycket tillbehör som följer med.

Belgien är ett land där de knypplas mycket utav tradition. Såg flera medelålders och äldre kvinnor knyppla på torgen när jag där. Mycket spets men även roliga och moderna saker till hemmen.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 21:23   #5
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Vad kul att du börjat knyppla! Det är jättekul och man kan göra mycket mer än bara de klassiska längd-spetsarna om man vill. Jag har några exempel på andra saker i mitt album, och det finns masso rav andra saker som man kan göra också. Bara att experimentera.

Ang köp av begagnade knyppeldynor - jag har sett dynor från ca 200 kr begagnade på loppisar och på tradera. Nya dynor kostar ett par tusen. Det som är viktigt att kolla upp när man köper en dyna är att själva rullen (den delen där mönstret sitter) är ordentligt stoppad, den ska väldigt hård och så jämn som möjligt. Detta för att nålarna som man använder när man knypplar spetsen ska sitta stadigt så att det blir jämnt och fint.

Det är lätt att sy ett överdrag till dynan om man vill klä om den. En bild på mitt enkla överdrag (en stor rund tygbit, med resår runt om och ett rektangulärt hål för spolen) finns på min hemsida http://www.webtrotter.se/ilsefin under kategorin hantverk, en liten bit ner på sidan om knyppling.

/Ilsefin

Senast redigerad av Ilsefin den 2006-08-27 klockan 21:25.
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 20:08   #6
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Tack för inspirationen Ilsefin!

Jag tänker väl ta ut svängarna när jag har lärt mig grunderna och göra just lite annat än klassisk Vadstenaspets. Är inte så mycket för dukar, krås och lakansspets...

Men roliga färger, annorlunda trådar och pärlor lockar!

Det är ju fantastiskt att Svenska Spetsar bevarar traditionen, men det verkar nästan som om de har "monopol" på knyppling här i landet, och ett otroligt "ortodoxt" sådant dessutom.

Dags för uppror känner jag ;-)
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 20:22   #7
sunshine sunshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 21
Vill man ha en billig knyppeldyna så brukar det finnas på myrorna. Har man tur får man med många pinnar till..
sunshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons