Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-15, 11:18   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Klä om Ektorp-soffa

Nu börjar klädseln till min Ektorpsoffa bli sliten och införskaffandet av kattkompis har satt sina spår. Vi gillar soffan och vill ha den kvar, och då finns alternativen

1. Köpa klädsel på IKEA (ca 5200 kr)
2. Köpa klädsel på Bemz.se (ca 7200 kr)
3. Färga (700-1000 kr)
4. Sy eget (???)

Bemz är dyrt och IKEA har inga jättespännande tyger. Vi provfärgade en fåtölj och tyvärr syns slitningarna även efteråt, även om färgen förbättrades. Min tanke är nu att, om jag lyckas hitta någorlunda billigt tyg, sy egna klädslar.

Frågan är då: Är det värt besväret och pengarna man lägger ned? Är det någon som har klätt om en soffa och/eller fåtölj och vet på ett ungefär hur många meter tyg som krävs? Och tidsåtgången, är det värt det? (Och om någon har tips på bra sidor med möbelvänliga tyger så emottages det tacksamt!)

Tack på förhand!

Jennie
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 13:55   #2
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Själv färgade jag ett nytt sofföverdrag o det rekommenderar jag ej att göra, för det blev inte riktigt bra.
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 19:17   #3
Jander Jander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 212
Ett alternativ är ju att söka på Blocket, antingen efter begagnade men ibland finns även nya att köpa där..
Jander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 11:06   #4
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
De som säljs på blocket är inte i färger som intresserar mig, tyvärr. Annars är det helt klart prisvärt! Nej, det är köpa nytt eller sy som är de faktiska alternativen. Det är väl mest tygmängd och tips om inköpsställen som är relevanta då; man får väl se arbete på sin fritid som "gratis"..
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 14:59   #5
Rival Rival är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 18
Jag har just klätt om en soffgrupp där tyget verkligen sett sina bästa dagar... Jag köpte tyg på IKEA, mycket för att jag var osäker på om det överhuvudtaget skulle gå vägen och ville då inte ha lagt ner allt för mycket pengar på tyget. Det var inte så svårt som jag befarade och nästa gång kanske jag vågar satsa på ett dyrare tyg.
Du kan säkert göra en ganska bra uppskattning av hur stor tygåtgången blir om du tittar på hur klädseln är sydd och hur stora de olika delarna är. Jag sprättade isär det gamla tyget och hade som mall när jag klippte nytt.
Jag tyckte absolut att det var värt mödan, men jag hade ju inte alternativet att köpa färdig klädsel
Rival är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 14:34   #6
Gew Gew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2015
Inlägg: 1
Cool

Hur tar man ens bort tyget på en Ektorp? Det börjar bli dags för tvättning och kuddarna är inga problem men själva sofftyget alltså det som går runt armstöden vid sidorna och bakom hela soffan? Hur gör man smidigast? Har gjort nåt dyl. en gång i tiden och vill minnas att det var sjukt tajt med spelrum. Funkar det att köra det billigaste tyget (beige) 60° i grovtvättmaskin, månne tro?
Gew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 16:48   #7
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Detta kan hjälpa dig:

https://www.youtube.com/watch?v=xk0VZCccgl0

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 17:01   #8
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
Gew skrev: Visa inlägg
Hur tar man ens bort tyget på en Ektorp? Det börjar bli dags för tvättning och kuddarna är inga problem men själva sofftyget alltså det som går runt armstöden vid sidorna och bakom hela soffan? Hur gör man smidigast? Har gjort nåt dyl. en gång i tiden och vill minnas att det var sjukt tajt med spelrum. Funkar det att köra det billigaste tyget (beige) 60° i grovtvättmaskin, månne tro?
Klädseln är bara att dra av, inga problem. Skulle dock inte välja 60, utan 40, för när jag körde min vita i 60 så krympte den så mycket att det inte såg klokt ut efteråt. Svår att få på var den då oxå. Slutade med att jag köpte en ny vit klädsel ist, kostar 600-700 vilket är helt okej.
Andra klädslar jag kört i 40 har inte krympt eller krånglat vid påsättningen.

Tvättråd är isytt i klädseln, kolla vad det står där för säkerhetsskull, alla klädslar har olika råd och många kräver kemtvätt.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 18:58   #9
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Jag har inte klätt om någon soffa själv men min mamma gjorde det ett par gånger åt vänner och bekanta. Det hon tyckte var bökigast var om tyget var stormönstrat och krävde mönsterpassning. Då gick det också åt betydligt mer tyg än småmönstrat/enfärgat.
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 21:11   #10
MirjamN MirjamN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 9
Har klätt om 2 fotöljer med avtagbart tyg, för länge sen och det var inte så svårt. Sprättade upp det gamla överdraget och hade som mall. Hittade ett kraftigt vitt tyg billigt som jag färgade och sydde av.Tror säkert du klarar av att sy nytt överdrag/klädsel.Lycka till!
MirjamN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-21, 10:52   #11
Katt Katt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 9
Lägg till skumgummi

Visserligen gammal länk, men, men.

När man nu ändå håller på och klär om Ektorpsoffan - tips är att köpa 20 mm skumgummi och lägga i ryggdynorna. Blir så himla snyggt och skönt. Hela soffan stramas upp,om man nu vill ha den stilen och inte den lite säckiga.
Ibland vill de flytta på sig och man får dra till dem lite, men det är det värt.
Katt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons