Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-31, 20:57   #1
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
lager?

Jag har fått ett brev från skattemynd. idag och de vill att jag redovisar mitt lager vid årets slut. Det skulle tydligen ha varit med i deklarationen för 2005, och därmed också i bokföringen, väl?
Är det någon som har företag som vet något om detta?
För det första; hur bokför man lagret och för det andra; hur ska man värdera det? Det består ju både av osålda produkter och tillklippta rester av tyger, trådar etc...
Tack snälla för akut hjälp!!!
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 13:11   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Skattemyndigheten har tidning som tar upp allt som har att göra med dekleration av näringsverksamhet.där finns också hur du tat upp ditt lager.
I grova drag innebär det att om du har köpt varor som skall säljas eller tillverka saker som du skall sälja så har du dragit av inköpssumman för det som du har köpt.även det som ligger i lagret när året är slut.det skall överföras till nästa års bokföring genom att ta s upp som ett
utgående lagervärde.om du har tyger som du har köpt för 5000:- utan moms och dragit av det i omsättningen så skall man lägga tillbaka det så att kostnaden inte bli på det deklarerade året.
Du skall bara ta upp det som du tror är säljbart längre fram .om du har tygsnuttar som inte är säljbart och tråd som du själv använder skall det inte vara med i lagervärdet.Sedan får man skriva ner värdet med ca 20 % tror jag det var.Det är några år sedan jag drev mitt företag.
Men skaffa tidningen deklarering av näringsfastighet.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 13:11   #3
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Gick en starta eget kurs men har inte kvar anteckniongarna... KOmmer inte ihåg helt säkert hur det var man bokförde det heller..
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 17:33   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kolla om det står något här:

http://www.ekonomi-info.nu/
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 19:10   #5
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 103
Jag vet inget om sånt ;-) (skulle vilja dock eftersom jag drömmer om att starta eget). Om du inte känner till dom så kan jag dock tipsa omtill Stockholms Nyföretagarcentrum. (http://www.nyforetagarcentrum.org/stockholm/)
Där kan bli medlem och få råd i olika frågor som gäller ens företag.
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 19:14   #6
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Fanns det verkligen nån rad i deklarationsblanketten där man skulle redovisa lagret?? Inte gjorde jag det i alla fall. Men jag kan ju ha missat och också kan förvänta mig samma fråga som du fått.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 19:40   #7
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Tyvärr så kan det skilja ljusår mellan olika Skattekontor både när det gäller bemötande och frågeställningar. Jag har jättebra kontakter på "mitt" skattekontor - snälla, hjälpsamma och väldigt tillmötesgående - medans en väninna till mig har fått gå igenom ett mindre helvete för att komma igång med sitt företag..... Man önskar att det inte skulle vara så stora skillnader men så länge den mänskliga faktorn är inblandad så finns det tyvärr variationer, dock oftast inte så enormt skiftande.

Det jag vill ha sagt är att det kan vara olika på olika ställen runtom i landet.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 20:31   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det är inte den vanliga blanketten som man skall skriva in lagervärdet på utan den som man deklarerar näringsverksamheten på typ n1, n2.
Det är endast resultatet från n1 och n2 som man för över till självdeklarationen.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-08-01 klockan 20:45.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-02, 08:56   #9
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Jodå, att det var N-blankett man deklarerade företag på har jag fattat!! Men måste, om det fanns ruta för lager ändå ha missat den rutan.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-02, 10:43   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Lagervärdet beräknar du så här.
Ingående lager den 1/1
- utgående lager den 31/12
+ inköp under året
= utgående lagervärde

Du får skriva ner lagervärdet med 3% som räknas till inkuranta varor. Under förutsättning att du inte värderat lagret till verkligt värde (återanskaffningsvärde).

En jättebra sida om företagande och redovisning hittar du här http://www.expowera.com
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 11:57   #11
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Svar till Barkle/Barbro!
Gissar att du deklareret på N1 blanketten.
Då finns rutan på baksidan, har nr 858.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 12:09   #12
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Tack Bibbi, tror jag negligerade den rutan helt enkelt, lär väl få höra det snart då. Vad besvärligt......fast med Tuas beskrivning ska man väl kunna snickra ihop nån siffra där också.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 12:16   #13
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Inventeringen till Nyår är fruktansvärt tråkig.
Men man måste ju så man får bita ihop.
Sist hade jag över 10 000 knappar.
Lycka till Barbro Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 18:50   #14
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Åh, tack för alla svar. Jag har inte hunnit ta itu med detta ännu, men får väl försöka få tid till det. (Jag fick bara en vecka på mig att svara!!! Dåligt, tycker jag.)
En sak tycker jag fortfarande är oklar. Jag har köpt tyger etc för ca 11 000 okt-dec. förra året (Jag startade i okt.) Det är tre slags varugrupper kan man säga.
För det första väldigt mycket prover och olika modell-plagg. Mycket som jag blev missnöjd med och som inte går att sälja.
För det andra tygrester, trådrester etc... Det går ju inte att sälja vidare till samma pris som jag köpte det för (om ens alls?)
För det tredje färdiga produkter som ligger ute i butik som kommissonsvaror.

Vad av detta ska tas upp som lager? Alla tre grupperna, eller bara någon/några? Det verkar förenklat, och inte riktigt rimligt, att räkna inköpspris (11 000 kr) minus 3%?
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 21:42   #15
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Redigerat i texten

Det är varulagret du ska ta upp. D.v.s tygerna och annat material du köpt in under året. Det du sytt räknas som pågående arbeten och skall ingå i ditt lagervärde i form av tygets värde + din arbetsinsats. Varor som du anser osäljbara kan du göra avskrivning på.

Senast redigerad av Delfintua den 2006-08-04 klockan 09:14.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons