Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-08, 10:23   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Pressarfötter

Bandkantningsapparat och fållvikare för vanlig och musselsöm i olika bredder, är det användbara pressarfötter eller är de svåra att använda??

Funderar på att köpa men tänkte höra efter lite först
Ann-Marie
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 10:48   #2
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Hejsan.
Bandkantningsapparat har jag haft i 20 år men aldrig använt den mer än att jag provat. Tycker det var svårt att få fin början och slut, och det är ju ofta det som är problemet i vanliga fall också. Så jag använder den inte.

Däremot så har jag köp kantbandsvikare (men det är ju ingen pressarfot ), sådana som man skär till tygremsor på skådden och sedan drag remsan igenom och pressar o så blir det en vanlig snedremsa. Dessa är mitt favorittillbehör vad gäller sömnad av den typen jag håller på med.
/Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 10:53   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Kantbandsvikare har jag också, dom är bra.

Men då är det fållvikaren kvar, fast det kanske är lika svårt att få in tyget i den som i bandkantningsapparaten.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 11:03   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Skulle tro det, förresten har inte du en typ av fållvikare som är standartillbehör till Pfaffen?.....det har jag, kolla!
Jag har för mej att det var den jag först provade och inte blev nöjd. Därför köpte jag kantbandsapparaten, men gillade inte den heller.

Som du förstår så använder jag ingen av dessa. Skulle vara kul att höra fler åsikter om dessa fötter.
/Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 11:05   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jo det är en smal rackare med till pfaffen, men jag har något minne av att jag inte kom överens med den men tänkte det var för att den var så smal :-)) men det är en sidensjal jag i första hand tänkte fålla så jag kanske skulle pröva med den ändå.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 11:07   #6
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
En fot som jag blev intresserad av sist när jag tittade på "äntligen hemma" var rynkapparaten, inte rynkfoten..hihi för en sån har jag också som jag aldrig använder. Den ger nästan ingen rynkeffekt alls, det är lättare att rynka på vanligt sätt dvs med tråd.

När hon sydde på tv:n så rynkade det så jättefint med jämna mellanrum, så som sagt den blev jag intresserad av..
/Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 12:02   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Den såg jag också och blev imponerad av rynkorna. Har en sån till pfaffen men har aldrig använt den! Borde väl pröva när jag får tid.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 12:28   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
När du ska använda fållfoten till Pfaffen börja med att sy några stygn ute i kanten och lämna långa trådar kvar. Sen tar du ut tyget och trär trådarna i fållfoten. På så sätt får du draghjälp till första biten. Sen är det bara att köra lite försiktigt och ha koll på invikningen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 13:19   #9
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Jag köpte faktiskt en 5mm fållvikare, en rynkfot och en till osynliga blixtlås nu i veckan. Musselsömsfot hade jag sen tidigare.
Fållvikaren fungerade utmärkt när jag testade den. Eftersom fållen är så liten så kommer jag nog mest använda den till typ dukar och annat i den stilen.
Rynkfoten fungerar också bra...däremot är det svårt att avgöra hur mycket den kommer att rynka, så till typ ärmkullar kommer jag nog fortsätta använda den gamla hederliga sättet. Använder man den lite mer än vad jag hunnit gjort så kommer man nog på hur den beter sig.
Musselsömsfoten har jag använt till kantavslutningaar i chiffong och andra sladdriga tyger. Resultatet blev jättebra.
Det är väl inte dom mest använda fötterna till maskinen, men jag gillar hjälpmedel och pryttlar, oavsett om dom är nödvändiga eller inte.

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 13:32   #10
charliseelisa charliseelisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 141
Jag gillar mest applikationsfoten en fot med öppen yta.Den osynliga blixtlåsefoten vill jag inte heller vara utan.Rynkfoten gillar jag inte,svårt att veta rynkeffekten.
charliseelisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 14:02   #11
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
Alvan skrev:
....börja med att sy några stygn ute i kanten och lämna långa trådar kvar. Sen tar du ut tyget och trär trådarna i fållfoten. På så sätt får du draghjälp till första biten. Sen är det bara att köra lite försiktigt och ha koll på invikningen.
Men om man ska fålla en sjal tex.? Då vill man ju ha fållen ända ut i kanten, vad jag förstår så funkar det inte med det tipset som du ger. Jag har inte lyckats med det, så jag gav upp och fållade på vanligt sätt.../Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 14:11   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jo men det är ju just därför man gör så, för att få fållen att börja ända ute i kanten alltså.

Om jag förtydligar lite så ska man alltså inte vika och sy (som det stod i min gamla maskins brukanvisning) utan man syr precis i yttersta kanten på enkelt tyg. Sedan lägger man trådarna i pressarfoten på så vis får man tyget at vika in sig från början.

Senast redigerad av Alvan den 2005-04-08 klockan 14:17.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 14:17   #13
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647

Ja, man får väl testa på nytt, som sagt det är länge sedan...
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 14:32   #14
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Det ska jag pröva med på sjalen. Rynkapparaten har jag aldrig tänkt tanken ens på att kunna använda till kläder :-), jag syr inte så mycket såna heller men med god övning så kanske det går.
Men jag ska nog inhandla några fötter, man har säkert nytta av dem någon gång. Det var mest musselsömsfoten jag funderade på eftersom jag ska fålla en sidensjal som har fransat upp sig lite. Tänkte den tog om bättre än fållvikaren.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-10, 20:39   #15
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag gillar "fållvikare nr7" som följde med min Pfaff. Tycker det ser riktigt proffsigt ut men en så smal maskinsydd fåll
Det svåra är just att få till början, innan övermataren får fäste, men nästa gång ska jag testa tipset vi fick av Alvan.
Har nyss köpt en fållvikarfot för bredare fållar, och den tycker jag är svårare än den smala.

/Maria

P.S. Kanske nån kan svara på vad jag gör för fel med snoddfoten? Jag tuggar bara fast på stället
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons