Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-24, 11:20   #1
ulf ulf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 3
Maskinrackare

Hallåjj

Sitter och är lite arg och irriterad över att min gamla, och då menar jag gamla Husqvarna inte rer ut å sy i mitt båtkapell.

Det kan vara på tiden att köpa en ny och i ren desperation hittade jag sysidan å passar på att slänga ut en fråga:

Jag syr max 3 gånger per år och vill köpa en symaskin som håller lika länge som den jag har nu. (Den jag har nu är säkerligen 40 år gammal)

Det finns ju lite olika att köpa på onoff, siba mm för runt 1500 kr. Är det stt slänga pengarna i sjön eller vad ?
Bifogade bilder
 
ulf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 11:32   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Skulle inte rekomendera det de säljer på sådana ställen, brukar vara smeck, de ska hålla sig till tv-apparater och liknande. Fram för allt om du ska sy kapell och liknande så måste du ha symaskiner som är starkare än de som säljs där.

Gå till en riktig sybutik och fråga. Det finns billiga modeller av de vanliga märkena som är mycket bättre.

Om du tycker en ny verkar dyr så köp en begagnad som är nyare än din. Ofta har butikerna inbytesmaskiner som de säljer och är det en seriös säljare är maskinen servad och du kan få en kortare garanti.

Senast redigerad av Alvan den 2005-04-24 klockan 11:34.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 11:32   #3
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Ulf,
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med symaskinsvalet, eftersom jag inte vet hur utbudet ser ut på den svenska marknaden. Men jag måste bara säga att jag blev helt nostalgisk när jag såg bilden på din maskin! Det ser ut att vara en likadan som jag lärde mig sy på, mormors gamla symaskin... Jag vet inte vad modellen heter, men mormor köpte sin 1955 (av en resande symaskinsförsäljare).
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 11:42   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Hej.
Jag skulle ju tro att du inte kan hitta en nyare i den prisklassen som är bättre än den du har. Du har en guldklimp. På 50 o 60 talet så gjorde dom rejäla saker.
Jag tror din maskin mycket väl kan sy i båtkapell.

Spar din och kosta på den en ordentlig servicegenomgång samt fixa bra nålar och du ska se att det ordnar sig.
/Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 15:02   #5
ulf ulf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 3
Ok, då får jag väl lägga ner det här med å köpa en ny, iaf på on-off. Ska höra om det går att serva den lite.

Tack för svaren !
ulf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 15:59   #6
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Citat:
alexandrabrinck skrev:
Ulf,
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med symaskinsvalet, eftersom jag inte vet hur utbudet ser ut på den svenska marknaden. Men jag måste bara säga att jag blev helt nostalgisk när jag såg bilden på din maskin! Det ser ut att vara en likadan som jag lärde mig sy på, mormors gamla symaskin... Jag vet inte vad modellen heter, men mormor köpte sin 1955 (av en resande symaskinsförsäljare).
Min mamma köpte just en sådan maskin i mitten på 50-talet. Den kostade hela 800 kr och hon avbetalade den med 25 kr i månaden. Kanske skall nämna att hon fortfarande har kvar maskinen. Den har varit inne på service några gånger och alltid gått som en klocka.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 16:10   #7
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
hejsan
om det är båtkapell eller liknande som är det ända du syr i , alltså sådant som endast kräver raksöm tycker jag att du ska investera i en industrisymaskin istället. starkare maskin kan du inte få tag på... vad de ligger i pris vet jag inte men håll koll på begagnadesidor mm
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 19:17   #8
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Med Janomes easy jeans kan du sy kapell.
Se tidigare disskutioner här på sysidan.
Lär ska vara en mycket bra maskin till annat också. /Bibbi

ps En Husqvarna automatic lärde jag mig också att sy på. (När dom krånglar att det ofta remmen som behöver spännas)

Senast redigerad av Bibbi den 2005-04-24 klockan 19:19.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-25, 06:19   #9
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Åh, men det är ju precis en sån maskin jag har. Skulle aldrig vilja separera från den...
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-25, 06:34   #10
avslut101129 avslut101129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 64
Min mamma och min svärmor har också precis lika dan maskin, och framför allt svärmor säger att den är perfekt att sy i tjocka tyger. Serva maskinen som du har så kan du säker sy flera år till på den. Lycka till. Monica
avslut101129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-25, 07:29   #11
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
Exclamation

Hej instämmer att du skall behålla din gamla maskin. Jag köpte en yamata på on off.SY ALDRIG I KRAFTIGA TYGER I DEN.Annars funkar den jättebra har den som extramaskin eftersom den är lätt.Skulle inte våga ha en dyrare maskin med mej när jag reser.
klaas
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-25, 07:45   #12
ulf ulf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 3
Jepps, jag har fattat. Jag behåller den gamla. Kanske målar lite stripes på den så den blir modern
ulf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-25, 15:04   #13
chan chan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 96
Har du rätt sorts nål?

Hej!

Har du nål avpassad för kraftiga tyger - typ jeans eller lädernål? Fråga i sybehörsaffären, du kan säkert få råd där!

Syhälsningar, Christina
chan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-25, 20:46   #14
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Citat:
klaas skrev:
Hej instämmer att du skall behålla din gamla maskin. Jag köpte en yamata på on off.SY ALDRIG I KRAFTIGA TYGER I DEN.Annars funkar den jättebra har den som extramaskin eftersom den är lätt.Skulle inte våga ha en dyrare maskin med mej när jag reser.
klaas
[SIZE=4]NEJ[/SIZE] Den skall vara grön! Är ju
skitcoolt.

Ops fel citat. Sorry.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons