Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-11, 21:29   #1
sally sally är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 25
Symaskin, vilken ska jag välja?

Jag ska önska mig en symaskin i studentpresent och min mor vill att jag re-searchar lite efter bra modeller. Det är därför jag skriver det här inlägget.

Jag är på jakt efter en vanlig symaskin (inte overlock) som inte är så high tech att den krånglar hela tiden, jag vill inte lämna in för lagning.
Ni som äger nya symaskiner, eller köpt på sistone, vilka tekniska färdigheter är värda att lägga pengar på och vilka använder man sällan? (knapphål, specialsömmer som bokstäver etc)
Finns det några märken som är bättre än andra, har hört att Husquarna ofta går sönder. Stämmer detta?
sally är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-11, 21:51   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Det är ingen lätt fråga du kommer med! Var och en pratar nog väl om "sitt" märke, och det är ju inte så konstigt.

Själv syr jag på en Bernina-maskin, och är helt nöjd med den. Hade Husqvarna tidigare, och var rätt nöjd då också !
Jag tycker så här: det är bra att du kollar runt här vad folk tycker, så får du ju lite pejl på vilka märken som kan vara nåt att ha.
Sen kan du leta efter en handlare som är bra, och det tycker i alla fall jag är viktigt! Du ska kunna få bra hjälp från säljaren om det mot förmodan skulle bli strul, men de ska också kunna fixa hem mer tillbehör och annat som kan behövas. Och dessutom ska en bra säljare inte försöka pracka på dig en för stor och avancerad maskin, utan sälja det du vill ha.

Jag skulle tro att de flesta stora märken kan erbjuda bra maskiner, som ändå inte är några värstingmodeller. Att du har hört talas om att Husqvarna går sönder behöver ju inte betyda att det är dåliga maskiner, utan visar kanske bara på att det är ett vanligt märke här i Sverige. Dessutom finns det ju alltid "måndags-exemplar".

Och som sagt, jag tycker att Bernina är bra...

Lycka till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-11, 21:54   #3
Marlar Marlar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 65
Hej!

jag köpte en Husqvarna platinum 750Q i november, En helt underbar maskin. Innan hade jag en Janome 6125 som sydde väldigt bra men hade väldigt dålig belysning. Jag har även mim gamla Husqvarna kvar en classic 95. Jag har aldrig lämnat in mina Husqvarna på lagning.

/ Marie
Marlar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-11, 22:08   #4
sally sally är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 25
tack för ditt svar

att kolla runt lite är hela planen, för att få lite översikt.
sally är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-12, 07:09   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag vill slå ett slag för Pfaff. Jag har ägt tre Pfaff. Den första en enkel modell som gick stadigt som en traktor, den har svärmor nu. Efter den så ville jag ha något mer avancerat så jag köpte min Pfaff Expression 2034 som också fungerar jättebra. Sedan skaffade jag mig en overlockmaskin Husqvarna Hyskylock 936 som inte fungerade bra (just den modellen är det tydligen många som har problem med). Som tur var köpte butiken tillbaks den och jag återgick till Paff, det blev en Pfaff 4862 som hittils fungerat bra den med.
Att jag från början valde Pfaff beror på att min lärare på högskolan rekomenderade just det märket. Sedan dess är jag fast i Paffträsket, fast jag har precis skaffat en brodyrmaskin från Janome och den är bra den med!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-12, 07:15   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Jag gillar pfaff bl a pga övermatningen som är inbyggd och fungerar till så gott som alla pressarfötter, inte en "klump" som man behöver sätta dit extra.
Syr du kläder så är det ju bra med en som syr automatiska knapphål också
Provkör så många märken du kan, det är värt att åka några mil extra för det. När jag köpte min broderimaskin prövade jag tyvärr bara Huskvarnas och köpte en sån och den broderar fint men pfaffen är mycket lättare att sy "vanligt" med bl a just pga övermatningen.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-12, 09:22   #7
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Hej Sally,

Du skrev inte vilken prisklass ni hade tänkt er men eftersom du skrev en 'vanlig' symaskin antar jag att du menar en maskin utan för många finesser.
Jag har sedan tidigare en Husqvarna 2000 en maskin som funnits i väldigt många år och de flesta känner till denna. Den har fungerat bra i alla år, är nyservad men jag ville ändå ha en ny maskin eftersom den inte klarar av tjockare tyger så bra.
Först trodde jag att jag skulle komma undan med 5.000:- men det visade sig vara svårt och insåg snart att det var troligare med ca 7.000:-.
Jag var först inne på att köpa en Husqvarna Interlude 435/445 som är väldigt fin. Efter mycket vånda köpte jag istället en Pfaff SelectLine 1540 (är exakt samma maskin som SelectLine 1546 bara färgen skiljer). Vad som gjorde att jag köpte maskinen var bl.a. övermataren IDT och att maskinen är helmekanisk (ofrånkomligt att det är billigare och enklare att laga mekaniska än elektriska fel) samt att underspolens hus och hylsa är metall och inte i plast. Jag hade tagit med mig egna tygprover från sådant jag brukar sy även om butikerna har egna tygprover. Om du har möjlighet, ta med ett tunt slinkigt tyg som bara vill glida iväg hela tiden.

Jag håller med om att det bästa är att känna, se, prova och fråga i affären. Ta god tid på dig i butiken och känn efter hur logisk eller ologisk du tycker att en maskin är. Har du inte haft symaskin tidigare är det nog lättare att vara 'opartisk' mot olika märken och olika lösningar än om du var van vid ett visst märke sedan tidigare.
Jag är mycket nöjd med min nya symaskin även om vi var lite osams de första timmarna när jag skulle trä maskinen och spola ny tråd men jag var som sagt inprogrammerad sedan många år på min gamla maskin. Kommer troligtvis snart att lägga in en recention av den maskinen vill bara använda den lite till först.

Lycka till!
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 18:04   #8
mumlan3 mumlan3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 32
Thumbs up Pfaff

Jag är en pfaff älskare. Jag syr ca 6 timmar om dagen eftersom jag har en gardin affär. Den pfaff jag har nu är med den omtalade övermataren. Jag hade en husqvarna innan var väldigt nöjd med den tills jag provade pfaffen. Det går inte att jämföra dessa maskiner. Pfaffen jag har kostar ca 9000.- men finss för ca 7000:-. Pfaffen är som det sagts innan mekanisk.

Vilket innebär att OM något skulle gå sönder så går det att byta ut. Min maskin har jag servat en gång per år, det har ALDRIG behövts byta något.

En sak jag tycker du ska tänka på är vikten på din nya symaskin. Den ska vara tung, jag hade en brother som student present, den var väldigt lätt jag fick jaga den på bordet.

Pfaff är bara metall där av tyngden, jag tror att min väger nära 9kg


//Marina
mumlan3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 18:06   #9
mumlan3 mumlan3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 32
Cool Glömde!!!!!!!!

Det jag glömde att skriva var att pfaffen jag har nu, har jag haft i 6 år, sytt 6 dagar i veckan och ca 6 timmar /dag, räkna själv......... Jag har servat den 1 gång/år ca 500:-

Detta kallar jag sy ekonomi

//Marina
mumlan3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-14, 20:41   #10
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Pfaff 2144

Hej!
Har nu en Pfaff 2144 som är en brodermaskin och tycker att den är toppen. Har haft krångel men tack vare garantin har det ordnat upp sig till det bästa. Har haft Pfaff i 40 år nu. Pfaff är lite dyr men det verkar som det lönar sig i längden. Ska Du ha en brodermaskin bör Du kunna hantera programmen som man också måste köpa till.
Man brukar få bra hjälp på denna lista!
Ingsy
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-14, 21:49   #11
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Jag tycker att du skall ska fundera ordentligt över vad du skall sy, hur mycket du kommer att sy o s v. Jeans är ju modernt nu och kräver en del av maskinen. Vilka sömmar du vill kunna sy.
Begriplig manual och bra belysning är viktigt.
Gå sedan till en el flera symaskinsförsäljare och testa olika märken och modeller. Tänk också på närmaste serviceställe i förhållande till din bostad.
Det är svårt att säga att den ena maskinen är bättre en den den andra. Jag har haft Husqvarna i många år och har en fortfarande. Men för ett år sedan köpte jag en Janome och den tycker jag är underbar. Så man kan ju ändra sig också.
Lycka till med ditt symaskinsköp.
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-14, 22:32   #12
sally sally är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 25
tack för alla tips och råd och egna erfarenheter som ni delat med er av.
sally är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons