Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-14, 15:56   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tvätta yllekappa?

En duva dekorerade min kappa igår. En fläck kom rakt på stället där axelsömmen möter ärmen, en del hamnade på skuldran och resten rätt nära fållen vid benen. Efter blötläggning i kallt vatten i en timme och gnugg med handduk är det nu knappt tydbara fläckar där, och nu envisas mor min med att vilja tvätta den, här hemma (den är rätt skitig, så det behövs). Det är 100% ylle med broderier i vanlig pärlbroderitråd, och jag är jätteorolig över att broderitråden kanske kommer att lösas upp under tvätten.

Den måste tvättas, men vilken temperatur/program ska man ha? Några förslag? Vill ju inte att den krymper! (Kan tillägga att jag aldrig tvättade tyget för att kolla krympning innan jag började sy...)
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-14, 18:34   #2
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Oj, det var inte det enklaste och jag är inte världens mest erfarna på tvättning. Men det låter vågat att slänga in kappan i tvättmaskinen?! Har du inte någon bit av tyget och broderitråden kvar, så att du kan göra ett litet prov? Då skulle du ju kunna testa att tvätta provet innan du lägger hela kappan i vatten.
Sen finns det ju kemtvätt. Jag vet inte mycket om det, men du kan väl få info på kemtvätten, om du visar kappan för dem? Själv tvättade jag en älskad yllekavaj (dock inga broderier på) med just kemtvätt. Det blev jättebra. Lycka till!
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-14, 18:43   #3
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
När jag har kört mina ullkjolar i tvättmaskien har de blivit jättefina, men en aning mindre (jag har aldrig tålamod att tvätta tyget innan jag ska sy). Har alltid använt ulltvättmedl (grumme fintvätt) och särskilt ullprogram.

Men det vete katten om jag skulle våga köra in en hel kappa i maskinen. Har du någon reservkappa utifall att det skulle gå åt skogen? Jag skulle nog lämna in kappan i alla fall.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-14, 18:44   #4
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag röstar på kemtvätt! Det kostar inte mycket och blir finare.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-14, 20:12   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Om inte det står vattentvätt skall du inte göra det Jag kemtvättar mina yllejacker/ kapper har precis fått hem en 225:- som ny.
Om inte tyget är vattentvättat från början då krymper det du har också fodret som är av ett helt annat matrial . men ibland Kan man borsta ett ylleplagg med vatten på en borste på tex fläckar.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-15, 15:20   #6
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
emmatrollet: Jättebra idé! Ska göra det så snart det finns tvättider över

mirja: Då blir det till att köpa extra tvättmedel Jodå, en hel kappa, fast jag funderade på om man kanske kunde sy en stor tvättpåse för att minska slitaget på bland annat broderierna. Vi gör ju samma sak med behåarna. Och ja, jag har en extra vinterjacka, två till och med, men den ena är lite tunn och den andra har jag för skogs- och scoutliv.

Tack för förslagen alla! Ska preparera en provbit och testtvätta, och om inte det funkar får jag höra med kemtvätten. Annars, sista utvägen, hålla tummarna för att det blir snö och borsta kappan med det
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons