Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-03, 23:10   #16
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Med risk för att verka idiotisk, men...jag fattar visst fortfarande inte. Jag ska enligt dig ta upp "kostnader för tyger och annat material som jag köpt in under året". Menar du att jag ska ta upp varor till ett värde av 11 000 (-3%)? (Det är den summa jag la ner på tyger mm förra året.) Ska jag inte ta hänsyn till vad de sedan användes till?
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-04, 09:30   #17
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Räkna bara med de tyger som finns kvar 31/12
Det som du sålt är inte varulager.
Sen att du tycker det inte har det värde du köpte det för. Är bara att beklaga. Du har gjort en dålig affär.
Ett lager som legat länge som inte går att sälja skulle man kunna skriva av värdet på.
Att göra det med tyger som är inköpta samma år blir nog inte godkänt av en revisor./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-04, 13:38   #18
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det är inköpsvärdet utan moms på de varor du har kvar i lagret den 31/12. som blir utgående lagervärdet : Du kan minska det värdet med värdet på varor som du tycker är osäljbara ,Tråd och liknande som du använder är att likna vid kontorsmatrial alltså en förbrukningsvara.men om du säljer tråd över disk skall de vara med i lagervärdet.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-04, 18:56   #19
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Verkligen stort tack till alla som engagerar sig med förklaringar! Jag tror jag börjar förstå lite bättre nu. För säkerhets skull har jag mailat kvinnan på skattemynd. med lite frågor. Då får vi se hur tillmötesgående hon är!
Man vänjer sig väl, men ibland ångrar jag att jag startade det här företaget, för det är så himla mycket papper och förfrågningar. Är det inte lite extra svårt när det är ett sömnadsföretag med inte världens bästa vinstmarginal? Det är lite svårare att räkna på än om man hade tex försäljning av "enkla, färdiga" varor som shampooflaskor eller nåt. Fast det är kanske bara ovana från min sida.
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-05, 11:26   #20
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Men måste du inte bokföra allt? Ett hett tips är annars att gå en grundläggande kurs i bokföring. Det finns mallar hur du skall räkna ut t ex produkter i arbete. DVS ett påbörjat men inte färdigt plagg.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons