Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-12, 16:45   #1
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Hållning och tvåsömsärm

Jag har just börjat sy igen (efter 13 års paus!) och det första jag kastade mig över är en kavaj med tvåsömsärm…
Allt har gått bra hittills, men nu har jag stött på problem och minns inte hur man gör. Jag har en tvåsömsärm med märket ritat 1 cm till höger om mittlinjen på ärmen. Visst är det väl ändå det märket som ska sitta mot axelsömmen? Om jag gör så, får jag mer hållning på främre delen av ärmkullen. Ska inte ärmen sträckas där? Eller minns jag fel? Snälla hjälp mig någon så att jag kan sy vidare!
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 18:30   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
emmatrollet skrev: Visa inlägg
... nu har jag stött på problem och minns inte hur man gör. Jag har en tvåsömsärm med märket ritat 1 cm till höger om mittlinjen på ärmen. Visst är det väl ändå det märket som ska sitta mot axelsömmen? Om jag gör så, får jag mer hållning på främre delen av ärmkullen. Ska inte ärmen sträckas där? Eller minns jag fel? Snälla hjälp mig någon så att jag kan sy vidare!
Se till att du har en tråd i avvikande färg som visar trådraklinjen med stora tråckelstygn. Sätt kavajen på provdocka om du har en, annars tar du på dig plagget. Nåla fast ärmen just vid axelsömmen där du tror att den ska sitta. Om trådraklinjen pekar rakt ner har du kommit rätt, om inte får du justera.
Nästa steg är att hålla in ärmkullen. Axeln är kurvigare på framsidan och där måste man hålla in ärmkullen mera. På ryggsidan är kurvan flatare och man håller in ärmkullen men inte lika mycket. Närmare sidsömmen kan man t.o.m. dra lite i ärmtyget.
Hoppas att du lyckas med ärmen. Visa gärna upp den färdiga kavajen.

Senast redigerad av suskal den 2014-01-13 klockan 19:11.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 21:05   #3
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Å tusen, tusen tack <3 Du gav alla svar jag behöver!
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons