Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-20, 09:04   #1
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Ni med Designer1?

Jag gillar egentligen min orchidea men skulle egentligen vilja broderar lite större ibland också. Har idan varait på symaskinsaffären eftersom det var krångel med en söm.
Antaligen vill de sälja för jag visad flera maskiner men vill jag ha en till är det designer 1 som gäller.
De sa då att diskettsystemet på den är helt ute och finns inte längre??

Jag undrar då hur det blir om jag köpen en Designer 1, går det inte att köpa till brodererier till den? Via Husqvarna eller på nätet?

Det är så otroligt krångligt allt så jag är förundrard över hur någon orkar ta reda på allt och sy öht.

Jag har i alla fall en kortläsare till Orchidean på g så nyu ska jag snart kunna köpa broderier på nätet, jag hoppas den är lätt att förstå för det är ju inte lätt att be om hjälp i en affär och knappt få svar för de vill visa en ny maskin istället. Jag är totalnybörjare och har precis börjat jobba singel mamma med häst så jag har liksom inte möjlighet att lägga 30000 pang bom..
skratt!
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 09:08   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Titta på en Designer Topaz 20 eller 30
Nypriset på de är inte så högt, dessutom kan man använda usb-minne för att lägga in broderierna på.
Det kanskre börjar komma in begagnade nu också.

Ett alternativ till en Designer 1
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 09:27   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Visst går det att köpa broderier, både i symaskinaffären (som då säljer på diskett eller cd) och via nätet. Du har ju ett broderiprogram i datorn som du bearbetar broderierna i och sen lägger du över dom på ett usb-minne som du sen sätter i maskinen och syr efter.
Sen vad det gäller alla frågor så har du ju hamnat i paradiset, här finns mängder av info och få, det är bara att söka i forumen eller ställa frågan. Lycka till
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 09:55   #4
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
Lottan skrev: Visa inlägg
Visst går det att köpa broderier, både i symaskinaffären (som då säljer på diskett eller cd) och via nätet. Du har ju ett broderiprogram i datorn som du bearbetar broderierna i och sen lägger du över dom på ett usb-minne som du sen sätter i maskinen och syr efter.
Sen vad det gäller alla frågor så har du ju hamnat i paradiset, här finns mängder av info och få, det är bara att söka i forumen eller ställa frågan. Lycka till
Okej.. de datorprogrammen jag isåfall har i datorn ingår de när man köper maskinen? Eller räcker det med Costumizer som jag redan har men inte vet vad det ska användas till.
Är det en kortläsare även till Designer 1 då för om jag köper ett broderi på nätet säger vi så går det ju inte att sätta ett usb i Designer ett för det ska väl vara en typ av diskett?
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 09:57   #5
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Titta på en Designer Topaz 20 eller 30
Nypriset på de är inte så högt, dessutom kan man använda usb-minne för att lägga in broderierna på.
Det kanskre börjar komma in begagnade nu också.

Ett alternativ till en Designer 1
Ja det kanske är smart att vänta men samtidigt så är rätt sugen på den Designer 1. Men helt klart är det rätt i tiden med ett usb och inte med kort som till Orchidean eller specialdiskett som till Designer 1 för det är väl inte vanliga disketter?
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 10:08   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
En sak att tänka på, disketter är väl snart på utgående, åtminstone för att sätta i en dator.
De nya datorerna har ingen diskett-station numera.

Nu vet jag inte om det är kortläsare till Designer 1. Men broderierna ska väl läggas på diskett till den.

Kolla upp ordentligt.
till Orchidean ska det vara en kortläsare, den har ju "egna disketter" som man sätter i maskinen.
Inte såna som man hade till datorer.

Och om man köper en tom sådan till Orchidean, kan man bara lägga in ett broderi åt gången, när man vill lägga in ett nytt, så raderas det första man la in.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 10:39   #7
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
En sak att tänka på, disketter är väl snart på utgående, åtminstone för att sätta i en dator.
De nya datorerna har ingen diskett-station numera.

Nu vet jag inte om det är kortläsare till Designer 1. Men broderierna ska väl läggas på diskett till den.

Kolla upp ordentligt.
till Orchidean ska det vara en kortläsare, den har ju "egna disketter" som man sätter i maskinen.
Inte såna som man hade till datorer.

Och om man köper en tom sådan till Orchidean, kan man bara lägga in ett broderi åt gången, när man vill lägga in ett nytt, så raderas det första man la in.
Men va?? Så de korten man köper från Husqvarna de är det ju 35 broderier på men om man köper ett sånt tomt för hur mycket pengar som helst så ryms det ett enda?? Jag tror jag betalade över 500 för mitt tomma kort, jag har verkligen trott att det skulle rymma 35.Men man får väl spara dem i en fil i datorn och föra över varje gång man ska sy då?

Nej datorerna har ju inte diskettenheter längre det är därför jag undrar hur de med Designer 1 har tänkt sig? Om man köper på ett usb minne eller laddar det man köpt på sin dator så måste det ju finnas nånting som omvandlar från usb minne eller filen till en diskett för att passa i Designer 1.
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 10:42   #8
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Jag hade en Rose med kortläsare tidigare och har för något år sen köpt en begagnad Designer 1 med diskett. Det är helt vanliga datordisketter (inget special), men man behöver ett program för att lägga ut broderierna på disketten, precis som till kortet i kortläsaren. Costumizer är tillräckligt. Det hade jag innan jag köpte 3D embroidery.

Visst kan man lägga in flera broderier både på kort och diskett. Men för det krävs nog kort- respektive disketthanteringsprogrammet (som finns i costumizer och i 3D embroidery).

Vi sparade diskettstationen från gamla datorn och flyttade över till nyköpt när vi bytte senast. Diskettläsare är nog, som sagt, svårt att få tag på i nya datorer.

Jag har läst att det finns en omvandlingssats från diskett till USB för designer 1, men om jag minns rätt har jag också läst om problem med detta (här på sysidan). Inget jag har tänkt göra så länge jag har en fungerande diskettläsare.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 11:07   #9
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag har "bara" 3D embroidery till min dator och när jag bearbetat ett broderi där så sparar jag det på ett usb-minne och DET usb-minnet sätts i maskinen. Jag har INTE några disketter till min maskin alls, det är versionen innan min som använde disketter men den nya versionen av Desiger 1 använder BARA usb-minne. Om det sen funkar med customizer har jag inte en aning om, du måste ju ha något som kan kommunicera med usb-minnet och det vet jag inte om ditt program gör.
3D embroidery följer inte med maskinen om dom inte har kampanj det vill säga.
Så allt med kortläsare som du använder idag kan du helt glömma till D1, den använder ett helt annat system. Däremot broderierna som du har sparade i din dator kan du säkert lägga på usb-minnet och använda i det nya systemet.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 11:45   #10
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
Lottan skrev: Visa inlägg
Jag har "bara" 3D embroidery till min dator och när jag bearbetat ett broderi där så sparar jag det på ett usb-minne och DET usb-minnet sätts i maskinen. Jag har INTE några disketter till min maskin alls, det är versionen innan min som använde disketter men den nya versionen av Desiger 1 använder BARA usb-minne. Om det sen funkar med customizer har jag inte en aning om, du måste ju ha något som kan kommunicera med usb-minnet och det vet jag inte om ditt program gör.
3D embroidery följer inte med maskinen om dom inte har kampanj det vill säga.
Så allt med kortläsare som du använder idag kan du helt glömma till D1, den använder ett helt annat system. Däremot broderierna som du har sparade i din dator kan du säkert lägga på usb-minnet och använda i det nya systemet.
Tack alla ni som skriver!! Det klarnar lite. Designer1 finns alltså både med disketter och usb.

Så alltså om jag har broderier på en cd skiva så kan jag lägga dem i Costumizer och sen föra över till usb eller diskett och sen är det bara att gasa? Är det något så när rätt?
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 12:09   #11
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag det är rätt tänkt MEN du måste kolla så att customizer funkar med usb om du nu hittar en D1 med usb.
Som jag skrev innan så fanns först D1 med diskett men sen blev den modernare och säljs nu bara med usb.
Bara fråga på så ska vi svara så gott vi kan.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 12:09   #12
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Designer 1 finns det 2 varianter av, en med diskett och en med usb. Köper du en designer 1 med diskettenhet, så går det att bygga om den till en usb. Skulle kosta några tusenlappar enligt butiken. I annat fall måste du se till att du har en diskettstation till datorn.

Själv har jag designer1 med usb, och jag gör också så att när jag bearbetat broderiet i Embird så för jag över till usb-minnet som sätts i maskinen, och sen är det bara att köra. Det får plats många broderier på ett usb-minne.

Lycka till!
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 12:10   #13
avslutatmedlskap1005 avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 92
Hej,

Jag har en Designer 1 som jag bara formligen älskar.
Det jag gjorde var att köpa till en extern diskettenhet "Iomega" med USB för "Floppy" disketter. Kostnaden ligger på c:a 400 kr - finns bl a på SIBA. Köpte till helt vanliga formaterade disketter - finns på Onoff / Siba etc, kostar c:a 40-45 kr /pack som innehåller 10 st.
Använder dem hela tiden för Designer 1 och det fungerar kanonbra, t.ex att ladda ner ett broderi från enbart Husqvarna Organizer - eller direkt från broderprogrammet (i mitt fall Husqvarna 4D Embroidery Extra). Disketterna formateras om in systemet till Designer 1.
Det fungerar klockrent och har aldrig blivit fel.
Alltså - inga jätteinvesteringar för mig.

Jag har fört över alla min broderkort från Rose / Orchidea och gjort hela disketter för Designer 1 - men för att kunna göra det räcker det inte med bara Organizer utan man måste ha broderprogrammet.
Men för enskilda broderier räcker det med Organizer.
Det fungerar klockrent.

Lycka till!
avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 16:10   #14
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Smile Designer1 med diskett: det går att montera in USB!

Ja, nu har du redan fått massor av svar men jag vill ändå svara:

Jag har två broderimaskiner, Rose och Designer1 (med diskett), och sedan gamla Customizer VIP, så jag känner till detta väl. Sen har jag också nya Sketch 4D, så jag vet hur det funkar med dessa maskiner.
Designer1 är en UNDERBAR MASKIN!!!! Rekommenderas varmt, både för att brodera på och ännu mer för att sy på! den automatiska trådklippet och pressarfotslyftet är som en dröm, om man ännu inte har upplevt det!

Jag köpte min Designer1 begagnad av min återförsäljare med ett års garanti, vilket visade sig bra eftersom den behövde utnyttjas då en liten sak gick sönder, bytes gratis.
Den har ju diskettfack, det funkar bra för mig. Om man vill kan man lämna in maskinen för att få ett USB- urtag monterat, minns inte exakt vad det skulle kosta, tror det var nån tusenlapp? Bäst att fråga om det i din affär.

Fråga gärna fler frågor om du vill !
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 16:14   #15
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det finns faktiskt en nackdel med USB jämfört med disketter: det tar längre tid att hitta och ladda in broderierna i maskinen, när man ska brodera!

Älskar min låda med broderidisketter! Inga problem!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons