Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-29, 16:26   #1
pumpalicious pumpalicious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 46
Skattefritt upp till 10.000?

Stämmer det att man kan tjäna upp till 10.000kr genom att sälja hantverk UTAN att behöva skatta eller starta eget?
pumpalicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 16:31   #2
Gaestis Gaestis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 54
Nja, omsättningen får vara max 10.000 kr innan du behöver betala skatt.

Gördis
Gaestis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 16:42   #3
pumpalicious pumpalicious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 46
betyder det att man måste starta firma redan från början om man har tänkt sälja?
pumpalicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 17:19   #4
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Citat:
Gaestis skrev: Visa inlägg
Nja, omsättningen får vara max 10.000 kr innan du behöver betala skatt.

Gördis
Omsättningen är ju faktiskt det du säljer för. Så det stämmer att man kan tjäna 10000:- utan att betala skatt.
Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 08:45   #5
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Citat:
Trulsan skrev: Visa inlägg
Omsättningen är ju faktiskt det du säljer för. Så det stämmer att man kan tjäna 10000:- utan att betala skatt.
Trulsan

Mja, omsättningen är ju inte samma sak som vad man tjänar. Några kostnader lär du väl ha och då "tjänar" du ju mindre.
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 09:37   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Har inte den här summan ändrats till 30.000 kr?
Fel av mig jag blandade ihop det med momsplikten.

Senast redigerad av Delfintua den 2009-03-30 klockan 09:48.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 19:48   #7
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Nja, skatt behöver du betala för allt du tjänar, även om du gör det genom inkomst av hobby.Jag tror att summan 10 000 kr du pratar om kommer ifrån att man kan tjäna 12 500 kr per år på att själv plocka svamp, bär och sälja utan att betala skatt. Men det gäller inteom du t.ex stickar vantar och säljer, då måste du betala skatt.

Vill du läsa mer om Hobbyverksamhet och skatter har skatteverket gett ut en bra skrift: http://www.skatteverket.se/download/...0092/34408.pdf
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 20:10   #8
sinilga sinilga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 25
Man betalar från första krona skatt (hobbyverksamhet), så sa en skattemyndighetsperson till mig en gång när jag frågade.

Man fyller på en blankett, se Schannalle.
sinilga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 11:35   #9
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Question

Jag har köpt en massa tyger, sybehör som nålar mm, mönster osv. Jag har lagt ut flera tusen kronor. Nu vill jag sälja det jag syr. Hur räknar man då det jag eventuellt ska skatta för? Alla inköp har jag gjort med pengar ur min min privata börs och de pengarna bör väl betalas tillbaka innan jag kan säga att jag tjänat något?

Måste jag registrera mitt hobbyföretag? Måste jag ha F-skattsedel? Hur gör jag med fakturor och kvitton till framtida kunder, ska det stå moms på dem?

Hur gör ni andra som syr och säljer?
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 13:26   #10
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det är ÖVERSKOTTET, alltså vinsten efter avdrag för kostnader, som man ska betala skatt på.
Blir det minus (underskott) kan det sparas upp till fem år, och ska dras av från vinsten.

Läs skattebroschyren som Schnalle la in länken till, den förklarar det mesta. I den kan man också läsa om de speciella skatteblanketter man kan behöva använda, läs dem också, de finns på nätet hos Skatteverkets hemsida.

Det är tydligen så att det är ett speciellt avdrag som slopades 2008, det är kanske därför det har blivit en viss förvirring?

Tyvärr (eller ska man säja tack och lov!) så är det nog inte så många av oss som kommer upp i någon direkt VINST på våra intressen! Man har ju till och med rätt att dra av kostnad för symaskin etc, uppdelat på 5-10 år. Däremot ska man ALLTID spara alla kvitton osv.

Allt under förutsättning att det är en hobby, inte om man har det för att försörja sig.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 05:20   #11
Anne Anne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 6
Man ska bokföra alla sina utgifter och inkomster. Vid årets slut ser man om man gått med vinst eller förlust. Vid vinst måste man deklarera på en särskild blankett finns på Skatteverket. Vid förlust så sparar man det årets förlust. Du kan spara förluståret i 5 år. Och du behöver inte deklarera.

Det året du går med vinst får du kvitta förlusten först. Går du fortfarande med vinst måste du deklarera för vinsten. Och då tar man med förlustårets bokföring i deklarationen. Man kan ha flera års förluster innan man kanske går med vinst och du plockar bort förluståren med det äldsta först.

T.ex. förlust i 6 år och vinst på det 7:de du plockar bort försluståret nr. 2

Därför är det viktigt att man bokför år för år vad som händer med sin hobbyverksamhet.
Anne är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons