Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-28, 13:24   #1
Fuchsia Fuchsia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 23
Question Silkestråd till fly fringe (flugfrans?)

Hallå!
Håller på med ett litet 1700-talsprojekt och upptäckte den söta fransen som kallas "fly fringe" på engelska (flugfrans på svenska?), som man broderar fast som dekoration på klänningar. Exempel på vad jag pratar om: http://www.vivcore.com/fancygirl/fly_fringe.html

Nu är min fråga: Vet någon vad man ska fråga efter i svenska butiker när man vill ha tråd som kan fungera till detta? Den engelska beskrivningen är "Flat Silk Floss", det ska vara något som inte är snott alltså...
Och vet någon vart man kan få tag på det på nätet (eller i närheten av Örebro eller Sundsvall)?

Tack på förhand! =D
Fuchsia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-28, 14:48   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
Fuchsia skrev: Visa inlägg
Hallå!
Håller på med ett litet 1700-talsprojekt och upptäckte den söta fransen som kallas "fly fringe" på engelska (flugfrans på svenska?), som man broderar fast som dekoration på klänningar. Exempel på vad jag pratar om: http://www.vivcore.com/fancygirl/fly_fringe.html

Nu är min fråga: Vet någon vad man ska fråga efter i svenska butiker när man vill ha tråd som kan fungera till detta? Den engelska beskrivningen är "Flat Silk Floss", det ska vara något som inte är snott alltså...
Och vet någon vart man kan få tag på det på nätet (eller i närheten av Örebro eller Sundsvall)?

Tack på förhand! =D
Bandgarn av silke skulle jag tippa på. Ordet floss används för broderigarn.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 06:39   #3
Fuchsia Fuchsia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 23
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Bandgarn av silke skulle jag tippa på. Ordet floss används för broderigarn.
Bandgarn verkligen? Det känns inte rätt om jag ska vara helt ärlig, hehe. Fluffar det ut sig sådär till små tofsar?
Fuchsia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 10:20   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
Fuchsia skrev: Visa inlägg
Bandgarn verkligen? Det känns inte rätt om jag ska vara helt ärlig, hehe. Fluffar det ut sig sådär till små tofsar?
Det står nåt om knutar ju...
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 16:47   #5
Fuchsia Fuchsia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 23
Ja, man ska göra knutar och små tofsar liksom med en silkestråd av något slag som inte är snodd. =)
Fuchsia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 17:22   #6
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Om du tittar noga på bilderna längre ner på sidan så visst syns det att det är nån band-variant.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 08:47   #7
Fuchsia Fuchsia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 23
Jag frågade hon som gjort beskrivningen och det är inget bandliknande, det är en osnodd silkestråd som består av små små silkestrådar, som man kan dela väldigt lätt. "Flat silk" betydde tydligen inte att det var ett band (som är vävt) utan bara att det helt enkelt inte var snott på något vis... =/ Besvärligt det här...
Fuchsia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
flugfrans, frans, knut, silke, tråd


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons