Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-05-20, 15:59   #1
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Ny korsettbok med mönster

Det kommer ut en ny bok om historiska korsetter 1750-1950 i September! Corsets: Historic Patterns and Techniques av Jill Salen.
Kan bli ett ku kompliment till Corsets and Crinolines. Spännande!

Så här står det om den på amazon:

This book presents patterns, techniques and history of over 20 historically correct corsets, ranging from the 1750s to 1950, from boned corsets, ribbon corsets and basques to the more recent 1949 satin corsets. Each project includes the pattern, a finished drawing and close-up photography of the historic corset. For those new to dressmaking there are two step-by-step projects - one for a hand-stitched pre-1850 corset and one for a machine-stitched post-1850 corset - that take you through the whole method. This is an essential book for fashion designers, those involved in stage and screen costumes as well as re-enactors and costume historians.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 06:55   #2
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Åh, det låter ju fantastiskt bra!
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-22, 01:49   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Intressant! Vill ta mig en titt i den boken!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-22, 07:00   #4
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Låter intressant! Samtidigt väl jag slå ett slag för Waisted Efforts som jag haft länge men som jag precis börjat kika lite mer i sedan en tid tillbaka. Den är riktigt bra den med, mer text, bilder och mönster än Corsets and Crinolines. Hade jag fått välja mellan de två så hade jag valt Waisted Efforts .
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-22, 08:37   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Waisted Efforts är definitvt tjockare och har många ögongodis-bilder. Men det jag tycker är dåligt är att boken har lite felaktigheter (listar en straightfrontkorsett som en korsett från 1850, miss med 50 år, bland annat) och att de plankat "mönsterbilderna" från Corsets & Crinolines. Inte fotokopierat men väl kalkerat! Om man har båda böckerna så ser man det tydligt.

(Jag har Waisted Efforts-boken och jag har lånat Corset&Crinolines)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-22, 08:42   #6
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
som jag förstått det om man läser Waisted Efforts "Acknowledgement" och "An Overview" så upplever jag det inte som om de "plankat" utan tillstånd. Han skriver dessutom att denna bok är en fortsättning på Corsets and Crinolines.
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-22, 08:45   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
OK!

Men jag föredrar ändå originalets skarpa linjer framför kopians "darriga" linjer.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 10:02   #8
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
På amazons diskussion om boken har någon, antagligen författarinnan, postat att den innehåller 25 mönster 1750-1917, alltså ingen korsett från 1949.

Hittade den infon här: http://community.livejournal.com/cor...s/1338506.html
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 01:07   #9
FlisanHours FlisanHours är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 1
Yays, underbart!
FlisanHours är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 12:42   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har köpt boken (från Vena Cava) och gläds åt fina och udda konstruktioner och korta men väldigt användbara sömnadstips.
Jag har skannat in mönstren och sedan förstora (ca 200%) men min största fundering är hur man skalar om mönstren till andra storlekar. Kan man bara välja att skala horisontellt mer eller mindre än vertikalt?
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 14:18   #11
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Är det små ändringar så kan man ju helt enkelt bara krympa mönstret i allmänhet, horisontellt eller vertikalt. Handlar det om mer än någon centimeter och man vill ha bra passform så är det lämpligt att mäta varje del för sig och jämföra med ens kroppsmått för att få fram var man behöver ta in eller lägga ut.

Samma sak på längden. Det kan vara så att längden behöver kortas, fast bara på avståndet mellan byst och midja, inte över magen. Osv. Mät, mät, mät.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 14:30   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Drömmen vore förstås att man har bra datorprogram som man matar in ens mått (eller gör 3d-scanning) och sen väljer man önskad form på kroppen, kanske via 3d-modellering och sen spottar det ut mönster!

Eller lite enklare: 20-30 olika korsettmodeller från olika tidsperiod, båda modiferade för modern kropp (typ laughing moon) och icke modifierad (baserade på äkta gamla mönster) så de behåller linjen och man matar in ens mått och man får mönster...
Då skulle jag attackera straightfront/s-kurva korsetterna!

Jag älskar korsetter, att sy dem. Men jag HATAR att rita, provsy, ändra osv. Jag vill ha en pålitlig perfekt mönster perfekt in till sista millimetern så man bara kan sy rakt av!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 14:35   #13
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Till en modell i Corsets and Crinolines har jag sytt en toile men ser att den måste vidgas kanske 4cm per sida. Nu är det en sentida UB-korsett som går ner över höfterna, så det blir inte så svårt.
Däremot finns det rätt avancerade modeller i Jill Salens bok. Jag måttade på bussen hem idag och fick det till att somliga korsetter hade ett midjemått på ca 50cm. Lägger man till en glipa får man kanske ett slutmått på max 55cm, vilket fortfarande är ca 10 för litet....
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 14:35   #14
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Lite OT men jag lovar att jag ska låta diskussionen stanna här för min del så länge den inte klart hör till ämnet ändå...

Jag håller på med något liknande som programmeringsprojekt i skolan. Nu är visserligen kursen slut och jag har bara gjort i ordning några grundmönster hittills, men planen är att få till samma sak för korsettmönster. Just biten med att bara kunna mata in sina mått (med fler mått än bara bystvidd, midjevidd och höftvidd utan allt sådant som är relevant) och sedan få mönstret ifråga anpassat... Visst, mönsterkonstruktion är kul men ibland skulle det vara trevligt att kunna slippa den biten. Åtminstone när man använder samma "grund" till flera personer...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 14:40   #15
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Magnus:
Är det bara midjan som är för liten? Stämmer det hyfsat i övrigt?

I så fall få du börja med att titta på siluetten. Tror du att du kan behålla den på personen som är tänkt att bära korsetten? I så fall kan du lägga till dina 10 cm procentuellt "lika" på varje bit i midjan. Tänk på att du inte alltid kan lägga till lika mycket i kanten på båda sidor på samma bit beroende på kurvningen. Sedan formar du till de nya midjelinjerna i liknande form som de ursprungliga.

Tror du inte att du kan behålla siluetten så lägger du till mer där du tror att det behövs mest och mindre där du tror att det behövs mindre. Det är mer experimenterande och mer på känsla, men, det kan fungera det också.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons