Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-10, 17:30   #1
tildiis tildiis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
Question engelska?!

Har tänkt försöka mig på att sy en "Late Victorian Corset"

Är det ett bra val, om jag är ute efter något som håller in magen och upp klänningen? (vill inte ha någon exremsmal midja, bara slippa putmagen!!)

Men fastnade på alla engelska termer...

Steel Bones
Continuous Steel Boning
vad är skillnaden på dessa?

Vad är Bone Casing Tape?
Tape?

Busks?
sedan undrar jag även när man ska använda vad, spoon busk, rigid busk och om det finns fler varianter?

Laces & Lacing?
Tipping Fluid?
tildiis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 20:54   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det är svårt att få en korsett att hålla in specifika delar av kroppen.

Kolla på www.venacavadesign.co.uk resp www.farthingales.on.ca och sök de produkter du har svårt att förstå; det finns bilder som är rätt förklarande.

Till en vanlig standardkorsett använder man en vanlig planschett som är ca 12mm bred. En skedplanschett används till korsetter från en specifik och kort tidsperiod och ger korsetten en utpräglad mage (graviditetslook). En grövre planschett kan användas om man vill ha ett kraftiga mothåll framtill eller om man är inne på bestraffningskorsetter (BDSM).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 07:14   #3
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Continuous är "typ" metervara. Alltså du klipper själv.
Bone casing= kanalband
Tape= band, oftast snedremsa
Busk= planchett

Laces= spetsar
Lacing= snörning
Tipping fluid= vätska/medel som används för att förstärka ändarna på snörningsbandet.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 12:37   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag vet att jag var kort i tonen och fast jag tycker det är roligt när nya korsettentusiaster ansluter sig med sina symaskiner och tygsaxar måste jag ändå få peka på en allvarligt "disencouraging factor"; alla sömnadsbeskrivningar är på engelska. Likaså är alla böcker på engelska, fast jag vill nog rekommendera Linda Sparks bok om korsettbyggnad, vilken ju ger det mesta av terminologin på engelska då.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 15:51   #5
tildiis tildiis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
jag kan ju engelska, men inte alla dessa sytermer, nån gång måste man ju lära sig, därför frågar jag!

och, vad används kanalbanden till?
tildiis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 15:59   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Till stålen.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 08:03   #7
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Fast jag har aldrig använt kanalband till korsett, däremot till bågarna i BH.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 14:49   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kolla förresten gamla trådar; jag tror det finns en del hel förklaringar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 04:53   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Var inte rädd för att fråga! Någon gång ska man ju lära sig. Jag var också nybörjare en gång och ställde tusen frågor. Men inte här, sysidan fanns inte då. _Ja det fanns inte ens någon sida om korsetter då så jag frågade på engelska och fick ännu mer förvirrande svar, men till slut förstod jag.

Så, nej var inte rädd för att fråga. Några kanske blir trötta, men det finns alltid någon som svarar. Det är ju det sysidan är till för, hjälpa varandra!

Och jovisst kan man forma kroppen och få putmagen i schack till viss grad, om man använder "rätt" korsettgrund som "attackerar" det man vill. T.ex. att längre korsett ger mindre utvällande mage än kort. helt styva fjädrar mitt fram hjälper till att platta (extra fjädrar tillsammans med planschett) samt undvika spiralstål närmast mitt fram. Om man VILL ha spiralstål så ska man bara ha dessa på sidan men inte framsidan för de är mer flexibla. Korsett från 1900-1915 ca har plattare mage silhuett medan korsett från sen 1800-tal har putmage silhuett då det var modet då.

Sen kan man använda korsett tillsammans med en rejäl och stabil trosgördel över.

Om man planerar att ha korsett under någon viss plagg, så ska man köpa/sy korsetten FÖRST och sen köpa/sy plagget EFTER. Korsetten ökar också måttet, inte bara minskar. Det är ju lite "bulk" t.ex. under byst och över stussen. Och så ger det ju annorlunda kroppsform än den moderna kroppen. Speciellt om man har överbystkorsett, totalt olika form jämfört med moderna kroppen såvida du inte syr en korsett med BH-kupor, tänk Playboy bunny-"korsetten".
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 07:59   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det skriver vi nog alla under.

Med mitt lite sura inlägg ville jag ha sagt att innan frågor ställs (ny tråd), kan det vara en idé att kolla gamla trådar. Ett trist exempel är t ex Helgon.net, där det ofta förekommer exakt samma fråga om och om igen och speciellt på teman som finns förklarade i ett par klistrade trådar. Till slut är det ingen som bryr sig att besvara trådar om storlekar eller köp av billiga (< 300kr) korsetter.
Har jag inte redan tipsat, gör jag det nu: skaffa Linda Sparks bok Basicsa Of Corset Building från Vena Cava. Den beskriver ALLT och lite till.

Kolla också de word-dokument på denna sida. De är lite stora men är översättningar av sömnadsinstruktioner till LaughingMoons respektive MantuaMakers korsetter.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 08:47   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, helgon.net &#228;r jobbig.. (speciellt dessa f&#246;rbannade tr&#229;d om korsetter som g&#246;r ont, sitter illa, osv som sen visar sig vara skr&#228;p H&M sak f&#246;r n&#229;gra hundringar) H&#228;r &#228;r det inte lika mycket aktivitet att jag inte blir lika "st&#246;rd" av upprepande fr&#229;gor.. Men att kolla genom ett antal tr&#229;d innan man st&#228;ller fr&#229;ga &#228;r alltid bra.

F&#246;rresten, vissa l&#228;nkar p&#229; sidan du l&#228;nkat ovan fungerar inte. :/
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 08:52   #12
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det var därför jag skrev word-dokumenten.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 11:15   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bra det.

Nu bes&#246;ker jag visserligen inte Helgon l&#228;ngre... Har slutat med det sen ett tag, det st&#228;llet har g&#229;tt ner sig. S&#229; det &#228;r kanske d&#228;rf&#246;r jag st&#229;r ut mer med nyb&#246;rjare h&#228;r.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons