Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-10, 14:14   #1
_Beppo_ _Beppo_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 5
Question Undertråden gojsar ihop sig o fastnar, övertråden går av m.m

Hejsan, jag har en himla massa problem med maskinen, jag e inte van att sy o inte van på maskinerna och nu sitter jag o ska sy zikzak på en gammal tunn bandtröja som ja ville få lite mindre, och det går inte!
Den går någon sekund och sen låter det massa o hackar o grejar o så måste ja dra bort plaget hårt o de e en stor klump med tråd under o de har tjorvat sig överallt i spolen o så. ibland går också övertråden av.

Jag tycker jag har försökt allt. har öppnat och rengjort spolen o allt de där nere, o uppe där lampan o nålsaken sitter inne i med. har spolat om spolen så den är helt ny o bra gjord och rätt om den ett antal ggr, samma att jag trätt om övertråden en massa ggr. bytt nål har jag också gjort.
nu har jag pckså börjat försöka vara på alla olika trådspänningar och sånt men tycker inte ja får det funka hur som o börjar bli hemskt less på den som inte vill vara min vän mer :/

Någon som har något tips mer på va ja kan göra eller e de bara o göra om allt ett antal ggr igen o hoppas på det bästa att den sätter igång sen när den känner för det?

Mvh Emelie
_Beppo_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 15:02   #2
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
usch usch,,, kan få den tålmodigaste att krisa ihop,,,

jag e inte så bra på tekniska saker, men några saker tänker man ju på direkt; "bandtröja" skriver du - kan den vara för tunn/gles så det är problemet? Prova på ett vanligt slätt tyg först - funkar det ?
Om du håller i trådändarna när du startar att sy så de inte åker tillbaka - blir det bättre ?
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 16:31   #3
_Beppo_ _Beppo_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 5
Jo det är ritkigt hemskt när man bara ska göra en snabb sak o så lägger den ner helt.
Mja problemet är ju lite de att ja syr rätt många bandtröjor i rätt kass kvalitet och därför kvittar det lite om de funkar på ett annat tyg eftersom ja fortfarande vill det ska funka med detta. men jag förstår din tanke att iaf kolla om det funkar i huvudtaget eller om det bara är tyget det är fel på. men vad ska man isf göra? klippa ut trycket o sy fast de på en tröja i bättre kvalitet hade ju funkat iof även om de kanske ser lite mysko ut men svårt o göra med alla då jag har rätt många jag tänkte fixa till.

Mvh Emelie
_Beppo_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 17:09   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Har du bytt nål?
Har du trätt övertråden rätt? Går den ordenligt mellan trådspänningsbrickorna.
Har är undertråden rätt träd?
Har du provat att sy annat tyg. Gärna ett snällt bomullstyg. Fungerar det? Iså fall kan du prova att lägga papper under sömmen när du syr.
Byt till kvalitetstråd, och se om det fungerar bättre, vissa maskiner är kräsna.
Fungerar ingenting, så är det nog ett besök hos symaskinsdoktorn som är aktuellt. Symaskiner behöver komma dit regelbundet, och när det är dags, så brukar de bli tjuriga.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 16:15   #5
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
ja precis - tråden ! varning för IKEA´s billiga trådar, iaf om din maskin är ganska ny och lite mer än jätte-enkel.
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 12:51   #6
felicia6 felicia6 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 3
Detta låter precis som min symaskin!

Tygerna tuggas fast ner under maskinen där det dessutom är en stor härva av trådar jag får klippa bort och övertråden går av lite nu och då..

Vi har provat allt. Bytt tråd, spolat om tråden på underspolen, trätt om maskinen flera gånger, bytt nålar, ändrat trådspänningen,osv osv osv..

Men jag tror det är själva maskinen som det är galet på..
felicia6 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 15:25   #7
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Håller du i trådändarna när du börjar sy. Om jag inte gör det får jag ofta problem med att tråden tjorvar ihop sig och tyget dras ned.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 16:45   #8
köttbullen köttbullen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 1
Kanske bara att maskinen ska städas?
Ta bort allt ludd som gör tråden "trög", kanske?
köttbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-28, 12:51   #9
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
lämna på service då brukar konstiga fel försvinna...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons