Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-06-16, 08:17   #1
Jennsan Jennsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 16
Question Muddväv - problem med sicksack

Försöker sy muddväv på ett bar byxor men har fastnat redan vid sicksackningen. Maskinen drar hela tiden ner tyget vid undertråden och fastnar hur försiktigt jag än syr. Börjar bli irriterad.

HJÄLP!
Jennsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 09:08   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Nåla tätt o sen kan du ju sy raksömmen först då sitter den i alla fall på plats innan du zigzackar.

Har du overlocksöm på din maskin så kan du använda den istället för zigzacken.

Lycka till
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 20:44   #3
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Det kan vara många orsaker...Fel nål - för grov eller tunn eller trasig udd, du bör ha jerseynål, för mycket tyglager när du börjar sy, fel pressarfotstryck (och det är jag dålig på!). Sen kan ju tyget ha fått för sig att jäklas lite extra - händer rätt ofta tycker jag.

När jag har svurit och sprättat för hundrade gången, brukar jag lägga undan det och göra något annat och sen försöka igen när jag (och tyget) lugnat sej. det kan ta allt från en timme till flera dagar, veckor...beror förstås på när jag ska använda plagget!

Annars kan man tråckla fast mudden eller vad man nu ska sy, för att slippa nålarna och få ett lite bättre flyt i sömnaden. Jag skulle inte sy en raksöm först när det är töj jag vill ha. Zickzack eller overlocksöm på symaskinen om du inte har en overlock, men vad jag förstod så var det en vanlig maskin du hade.

Lycka Till! /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 07:08   #4
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Har själv varit med om detta ett par gånger, dock bara i början av sömmen, det har jag löst genom att börja en bit in på tyget och sedan backa.

När jag syr underkläder i stretchtyg använder jag alltid smörgåspapper under tyget, för att det inte skall dra. När arbetet är färdigt är det bara till att dra bort pappret
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons