Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-31, 18:51   #1
Ellen_Ripley Ellen_Ripley är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 3
Olika långa mönsterdelar, förvirrar mig

Efter flera års uppehåll tänkte jag ge mig på att försöka sy igen. Ramlade över en hel hög Burda billigt på loppis och köpt mig en bit viscos jersey som jag hoppas ska bli en top.

Men innan jag ens har hunnit damma av symaskinen och sett om den alls vill vara med hamnade jag i funderingar. Axelsömmen på fram och bakstycket är inte lika långa, den bakre är längre än den bakre.
Och jo jag har dubbelkollat, det är inte jag som ritat av fel utan om jag mäter direkt på mönstret är de inte lika långa.

Betyder det att
a. Det är fel på mönstret?
b. Att jag ska dra ut axeln på framstycket när jag syr så att det blir lite rynkat?

Det ser inte ut på bilderna som att det ska vara rynkat och det står inget i beskrivningen?

Tacksam om någon har lust att ge mig ett råd.

Ellen
Ellen_Ripley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 20:38   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Hur mycket skiljer det?
Ibland brukar bakstycket vara längre än framstycket, så det behöver inte vara fel på mönstret. När det är så bör du hålla in bakstyckets axelsöm framför att stäcka framstyckets.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 22:04   #3
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Håll in, se till att ha lejondelen av vidden i mitten av sömmen. Försök pressa bort vecken om du syr i ull.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 07:31   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Precis som Ninnami skriver så skall det vara så. men du skall inte sträcka framstycket utan du skall stabilisera det med någon form av band, finns specialband som man pressar fast, ibland kan man ta en bit av tyget om det är stabilt i ena riktningen, jag gillar att använda genomskinlig resår sk. framilonband( ottobre)
Mät bandets storlek på mönstret och fäst det sen på framstyckets rätsida precis ovanför sömlinjen. På det viset hamnar stabiliseringen inuti sömmen.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 16:10   #5
Ellen_Ripley Ellen_Ripley är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 3
Hej och tack för alla svar!

Det skiljer lite drygt en cm och det står i beskrivningen att det ska vara formband men det har jag inte hittat så jag tänkte ta och klippa några vliseline remsor i stället.

Ska prova att hålla in som ni säger på bakstycket.
Ellen_Ripley är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons