Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-07, 21:56   #1
ElinSlöjd ElinSlöjd är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 18
För liten eller för stor broderbåge!?

Hej!

Jag ska brodera text på 30x50-handdukar.
Texten är ofta något bredare än 10 cm och förutom 100x100-bågen är min nästa båge 150x240cm, och då spänns inte kortsidorna på handduken fast. (Vet att det låter konstigt när man jämför måtten, men den större bågen har större faktiskt mått än 30 cm.)

Var köper man en större båge, eller är det någon som har ngt
smart tips till mig? Vill helst inte slösa 35 cm mellanlägg till varje handduk, så det tipset undanbedes.

Hälsn Elin
ElinSlöjd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 22:53   #2
amatören amatören är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 179
Äntligen tror jag att jag kan hjälpa någon här på Sysidan, som gengäld för all den hjälp jag själv har fått härifrån.

Jag har fått ett tips på hur man spänner fast disktrasor (och jag tor att tjejen som hjälpte mig, inte har något emot att jag hjälper dig). Samma princip borde kunna funka för dig med handdukarna också. Givetvis får du stadga det mer än till disktrasor.

Det värsta är att jag tror att bilderna blir för stora att lägga in här på sidan. Men om du mailar mig, så lovar jag att skicka dem och förklaringen till dig.

Hör av dig om du är intresserad.
amatören är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 06:44   #3
LisaRoos LisaRoos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 145
Handduk

30x50 handduk, låter som en frottehandduk. Då har jag inget underlägg utan bara plasten ovanpå handduken. Den lägger jag rakt på och syr med fäststygnen.
LisaRoos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 07:04   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Vilken symaskin gäller det. Olika symaskiner har olika bågar. Bågar brukar man kunna köpa hos din symaskinsförsäljare, har som inte hemma brukar dom kunna beställa.
Kanske kan du få i billigare bågar i England eller USA. Både http://www.gursewingmachines.com/ och http://www.sewingmachines.co.uk/ har symaskinsbågar till bra pris, om dom har någon som passar din symaskin.

Bågar i rätt storlek underlättar mycket när man ska brodera.
Billigt och bra under lägger köper du hos Bibbi texil. Men det vet du väl redan.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 08:34   #5
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Thumbs up

Jag sätter fast stabiliseringstyg i bågen och sedan nålar jag fast handduken på detta, med stabilisering (plast) där som jag skall sy, se till att du har sträckt handdukan men inte töjt ut den för mycket, har du maskin med tråckling runt broderiet så gör då detta och ta sedan bort nålarna och brodera, (jag sätter broderiet på "bården" på gästhanddukarna för annars så kommer det så långt in i handduken). Lycka till!
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 10:59   #6
Annamors Annamors är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 78
Slösa på mellanlägg

Du har ju fått många bra svar på din fråga, men ett tips som du kan använda i flera sammanhang, när du tycker att du får för stor bit "obroderat" mellanlägg över. Sy ihop mellanläggen, med lite längre stygnlängd, så går de att använda igen! Sparar massor med underlägg. Lite försiktighet behövs, när du drar bort det, du behöver kanske klippa bort stygnen här och var.
Lycka till!
Annamors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 13:58   #7
ElinSlöjd ElinSlöjd är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 18
Tack!

Tack för era kloka svar!

Detta löste sig så fantastiskt så att jag av en oerhört generös sykompis på denna sida ska få en båge 130x180 cm!

Era tips tar jag med mig till nästa gång det saknas några cm, eller när jag ska brodera på disktrasor - tack för en kul idé med bra tips på tillvägagångssätt, Agneta.

Mvh Elin
ElinSlöjd är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
broderbågar


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons