Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-01-12, 22:39   #1
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Köpa ull för tovning

Vi är ett gäng på en mångkulturell förening som håller på med tovning. Jättekul men det är dyrt!! Söker på nätet efter färgad ull och har hittat Åddebo, men de är lika dyra som Panduro trots att de har nätbutik och ingen butikskostnad. Har någon tips på mer prisvärda alternativ gärna utomlands vore vi tacksamma.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 08:59   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
http://www.winghamwoolwork.co.uk/ har jag använt mig av ett antal gånger. Det är betydligt billigare än panduro och med ett betydligt större utbud. I och med att det är Storbritannien så tillkommer _inte_ någon tull.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 18:06   #3
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Tack J. Visserligen kan man beställa prover men jag undrar ändå vad som är lämpligt för att tova mössor och väskor, som vi håller på med? Tittar på carded Merino och spun yarns? Är det rätt kvalitet? Vore tacksam om du kunde utveckla lite mer vad du har gjort och vilka garner du använt. Hemsidan är underbar men jag hittar inga färgprover. Visserligen kan färgerna aldrig likna dem på foton men det ger ändå en viss vägledning. Har du chansat eller bett om prover innan? Tacksam för svar. Marianne
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 07:48   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag har inte använt mig av garn utan av deras rovings av merinoull, och då 70s. Det jag har tovat är "ulldreads" att ha i håret, något som många omkring mig har använt sig av Panduros merinoull till. Jag vet inte hur ullen är att nåltova, det har jag inte gjort, men, det krävdes inte alls särskilt mycket arbete för att tova för hand.

Vilket kvalitet du ska ha beror ju på vilken kvalitet du vill ha. Vad har ni använt er av tidigare? Vilken typ av ull, vilken kvalitet? Det enklaste är ju bara att titta efter något ungefär likadant.

Jag har inte beställt färgprover även om det går att göra. Bor man utanför Storbritannien så får man dock betala för det. Jag tycker att färgerna på hemsidan gör hyfsad rättvisa. Däremot så får man tänka på att färger förändrar sig mycket beroende på ljus, framför allt när det är textilier med lyster i. En av de lila jag har växlar mellan blålila och rödlila helt beroende på vilken typ av belysning det är i rummet jag är i just nu.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 17:44   #5
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Hej igen!
Tack för info. Intressant med dreadlocks.Har inte hittat färger på hemsidan så jag får gå igenom den noga. Sedan kan jag ju alltid maila och fråga. Marianne
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 18:50   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Vilken produkt letar du efter färger till?

(Tillägg: Det är inte det som står som "rovings" under garn jag har handlat utan merinotops.)
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 16:52   #7
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
mössor och väskor
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 21:42   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Alltså, vilken typ av produkt på hemsidan hittar du inte färger till?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 12:50   #9
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Carded Merino som jag tittade på först har inga färgprover. Inte heller Merino 100. Däremot 64 och 70. Enligt en kvinna på föreningen ska det vara kardad ull så jag undrar?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 17:49   #10
KaninFia KaninFia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
http://www.winghamwoolwork.co.uk/ har jag använt mig av ett antal gånger. Det är betydligt billigare än panduro och med ett betydligt större utbud. I och med att det är Storbritannien så tillkommer _inte_ någon tull.
Jag har också köpt min ull från dom, funkade smidigt
KaninFia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 23:52   #11
IréneL IréneL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 12
Hej
För några veckor sedan var jag och hälsade på hos Wåhlstedts textilverkstad i Dala Floda. De hade ull till tovning där att sälja.

www.walstedts.se
IréneL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-05, 22:43   #12
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Sedan finns en ullfabrik i Kilafors - se artikel i vårens Hemslöjd eller i SJs resetidning som finns just nu v 44 där det är en avkortad artikel.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-06, 18:12   #13
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Fem nystan i betyg

Jag glömde bort den här tråden. Vill säga att jag är supernöjd med den engelska sajten. De har varit fantastiska att göra med.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 20:44   #14
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
Ull

KOlla www.uldportalen.dk
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons