Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-20, 17:47   #16
HAGABRODYREN HAGABRODYREN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 210
Jag håller med jag älskar min låda med disketter. Jag har heller inga problem med mina broderier kanske låter lite gammeldags men det är jag ju själv. Om din designer är ombyggd till usb så har du samma sy-kapasitet i maskinen så det blir inget bättre.
HAGABRODYREN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 18:13   #17
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Thumbs up

Har själv haft en D1. den gick också jätte bra, och du kan säkert hitta disketter billigt,Jag passade på att handla disketter när jag var i Ullared kanon bra priser. Lycka till
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 22:45   #18
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
JAg har haft en Orchidea och kunde lägga in många mönster på kortet samtidigt.

Om Du tar fram alla Dina inlagda broderier via diskmanagern så Du ser vilka broderier som finns på kortet, när Du ska lägga till någon ny, raderas de inte, men om Du bara sätter kortet i kortläsaren och sparar ett nytt mönster försvinner de gamla.
Då kan Du ta bort de Du inte vill ha kvar, men sparar vissa.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 17:16   #19
Skruttan2 Skruttan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 39
Om du funderar på att byta broderimaskin så är HQ D1 ett mycket bra val.Jag har en D1 sen fem år tillbaka med diskett och en HQ SE också.
Har aldrig haft problem med min D1. När jag bytade dator så köpte jag en lös diskettenhet för att kunna använda min D1.
Idag så kan man få tag på beg D1 till väldigt lågt pris.
Ett tips är att skicka mail till närliggande butiker och fråga vad dom har.
Skruttan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 18:42   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nu har jag inte myckert erfarernhet med husqvarnas maskiner, men jag är en sådan som inte vill ge upp disketter riktigt ÄN. Ok jag erkänner jag har inte använt diskett mer än 1-2 gånger 2009 men jag kräver fortfarande diskettstation.

I stationär dator går det ju jättebra att installera diskettstation. Till laptop går det ofta att köpa en extern.

Men disketter har också sina nackdelar, jag litar INTE på det som någonting mer än tillfällig förvaring. Det är mycket instabilt. Rörliga delar som kan gå sönder, smuts komma in och störa datan och framför allt, avmagnetiseras, vilket kan hända lite hur som helst. Magnetmedia går bra om det är analog som t.ex. videokassett eller ljudband eftersom det går bra ändå att titta/lyssna även om det är 1 "prick" dåligt någonstans, men för data blir hela filen korrupt om det bara är 1 bit som pajat.

CD/DVD-skivor är inte jättehållbara heller men de är bättre i alla fall i jämförelse.

Men äsch, tillbaka till symaskiner, så skulle jag nog ändå föredra att ha en maskin som kan ta lite snabbare media än disketter, de är långsamma också. Men jag föredrar nog disketter över direktkabel då måste man inte ha dator i samma rum.

Tack och lov så brukar ett antal brodyrmaskiner kunna erbjuda mer än 1 överföringsmöjlighet, i alla fall de som är över de billigaste...

Men disketter fungerar nog helt bra att överföra med tror jag! I alla fall om man sparar brodyrfilerna på datorn som backup. Det är det disketter fungerar bra till, att överföra med sådär tillfälligt. Jag ser dem som "slit och släng-vara" ungefär. Skriva några gånger och sen blir de slitna och man slänger. Ungefär som med videoband som man spelat in på sådär 100 gånger och de blir slitna.. Precis samma media. Bara det är på skiva i diskett och på band i bandet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 11:39   #21
farmoreva farmoreva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 39
Det kostar en hel del att bygga om sin maskin, 5-6000 kr har jag hört. När man gjorde det här på skolan fungerade det inte bra utan den fick lämnas in igen,två ggr för att få det att fungera. Det är klart billigare med en diskettstation där du lägger över broderierna. Köp ett antal billiga disketter så att du klarar dig till dess maskinen tar slut!
farmoreva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 12:16   #22
avslutatmedlskap1005 avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 92
Disketterna har aldrig havererat för mig, men jag är lite grand av "hängslen och svångrem" och för enkelhetens och säkerhetens skull har jag också sparat alla mina broderier på CD.
Upplever inte att det är en massa extra jobb i det. Är man angelägen om att spara och kunna jobba vidare på det man har åstadkommit så är det ju en fördel.
Har dessutom en extern hårddisk där hela datorn inkl. broderprogrammet finns sparat och uppdaterar det kontinuerligt. Jobbar man mycket i programmen så är det definitivt ett problem om det skulle bli en datakrasch.
Det hela går ju ut på hur man själv vill ha det.
avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 16:05   #23
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har en D1:a med diskettenhet. Jag är också helnöjd med att ha disketter. Fick också beskedet att det skulle gå på ca 5000 kr att byta till usb. Tycker inte det är värt det eftersom min maskin fyller 10 år nu i december. Har under dessa 10 åren bara råkat ut för diskettfel en handfull gånger, så jag tycker inte det har varit något problem. Däremot har jag sett till att ha backup på cd skivor. Disketterna räddade mig när jag hade mitt första datorhaveri. Datorn pajade när vi skulle koppla in cd brännaren för att köra backup. Det enda jag hade kvar av alla mina brodyrer var dom som fanns på disketterna. Tycker också att det är lätt att läsa in brodyrerna på diskmanagern och man har mycket bra överblick.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 00:19   #24
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag har för säkerhets skull gjort kopior på de disketter jag använder mest. De har dock inte behövts ännu! En diskett har jag använt mer än 50 gånger, det finns inget fel på den!
Använder man dem i symaskinen/datorn och sen lägger dem i sin låda blir de varken smutsiga eller avmagnetiserade.
Jag har använt Husqvarna broderimaskiner i 10 år.

Jag ritar om/ändrar färger/ gör egna broderier en hel del. Detta jobb vill jag inte mista, så jag har en pytteliten portabel hårddisk med USB- sladd som jag säkerhetskopierar allt på. Snabbt och enkelt!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 05:56   #25
avslutatmedlskap1005 avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 92
God morgon - och ja - instämmer - precis så gör jag också.
Mina disketter används om och om igen - inga som helst fel på dom!
Den externa hårddisken är liten med USB och plockas fram och kopplas i av och till precis vid behov av uppdateringar och annat.
Hur praktiskt som helst.
Jobbar mycket i broderprogrammen och det är väldigt roligt att ändra broderierna och göra egna stygnsättningar också.
Designer 1 kan verkligen rekommenderas - det är en helt fantastisk maskin.
avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons