Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2018-08-19, 16:24   #1
KaninFia KaninFia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Cover-maskin?

Jag börjar tappa tålamodet när jag syr och överväger starkt att köpa någon typ av cover-maskin.

De problem jag har är:

Att fålla kanter - väldigt känsligt just vid sidosömmarna då krånglar det ofta. Skulle idag fålla en kant med resår i, dvs tyget blir lite i spänn och då blir det hoppstygn de luxe.

Att göra stickningar på muddar i ärmar/hals, särskilt i alla skarvar där det blir extra tjockt tyg. Tråden släpper direkt.

Att sy tvillingsömmen på kantband, det går ofta bra till jag kommer till en skarv/extra tjockt tyg, då klarar inte maskinen av det.


Min fråga är, klarar en coverstitch dessa sömmar och vilka maskiner är aktuella?Jag har innan övervägt en bandkantare (och har kollat lite på Janome Coverpro) men tycker att jag klarar mig bra utan, sista tiden har jag hellre sytt i mudd med overlocken och sen stickat ner den.

Finns det någon cover-maskin förutom Janome Coverpro som fungerar bra och är något lägre i pris och räcker till det jag vill göra?

Jag syr egentligen bara kläder till mitt barn samt blir det kanske något plagg till mig sen.
I dagsläget har jag en Janome symaskin köpt från sewingmachines direct , minns ej namnet, men fungerar jättebra förutom vid tjockt lager tyg med tvillingnål. Har även en Brother overlock som fungerar toppen.
KaninFia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 12:33   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Det blir svårt att svara på om en viss cover kan klara tjocka lager. Mitt bästa tips är att du tar med det som du vill testa och går till butik och provsyr. Jag har själv Babylock Coverstitch som är en tämligen dyr maskin, men även den kan ha problem med skarvar. Sy saktka och handveva. Tror att Singers coverstitch är billigare. Finns grupp på facebook "Vi som syr med Singer coverstitch".
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons