Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-23, 07:42   #1
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Flera som dansar magdans?(eller hur ett nytt fritidsintresse alltid blir sömnad :D

Jag har börjat dansa magdans två ggr i veckan för att träna mina muskler och för att hitta ett sätt att vara kreativ på som inte är att sy eller teckna.(När man jobbar med det varje dag behöver man en ventil).

Men min vana trogen så lyckades jag raskt skaffa mig ett sömnadsprojekt av mitt nya frititdsintresse...magdansdräkter. Den ena kursen jag går skall avslutas med en uppvisning för publik och naturligtvis vill man ju vara snygg då. Och min kropp som inte är stöpt i samma form som alla andras kräver naturligtvis en egen sydd dräkt.

Så nu sitter man och gör research, designar och syr iallafall...Hur vad det nu...jag skulle skaffa ett annat intresse som inte innebar att sy :P

Fler som råkat ut för detta ?
Eller fler som dansar ?

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 08:19   #2
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Känner igen det där även om jag inte dansar magdans.

Tog jägarexamen för att kunna ta över min pappas bössor och nu funderar min man och jag på att börja jaga tillsammans, eller åtminstone släpa oss iväg till skjutbanan nån gång ibland. Redan nu kan jag inte låta bli att planera vad jag ska sy och sticka, för inte duger det att traska iväg till jaktaffären och köpa sig ett färdigt kit heller. Måste ha en sån där fin tröja med skinn på axlarna och en kaffepåse till ryggsäcken och ett par praktiska handskar och bla bla bla.

Och jag har inte ens börjat...
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 19:58   #3
Tygoman Tygoman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 74
det där verkar bekant ...

Jodå, jag dansar också magdans, American Tribal och planerar kjol och tofsbälte som bäst! Jag vet inte om det var mitt undermedvetna som drog mig till en så tygrik dans ;-)
Tygoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-30, 20:34   #4
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 124
Jag och min mamma har planerat att börja dansa till våren, och då varken jag eller min mamma ser ut som "man ska" (är själv 159 lång med breda höfter och mamma väldigt storvuxen) så nu när vi var i turkiet, vi kom hem i lördags, så köpte vi "tingeltangel" och de "obligatoriska" finger "cymbalerna"
Nu väntar jag bara på att mamma kommer in i mitt rum och säger "Maddo... jag såg..." och sen bär det iväg till sumpan för tyginförskaffning
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 08:03   #5
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
XXX_XXX

Åh dansar du tribal ?
Den stilen verkar jätteintressant..var har du hittat kurs i det någonstans ?

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 08:06   #6
Tygoman Tygoman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 74
Tribal är vansinnigt roligt! Jag går kurs i Uppsala men jag vet att det finns i Sthlm också, det är Studiefrämjandet som har kurs i Uppsala.
Tygoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 10:03   #7
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Åhh jag har alltid velat dansa magdans och de senaste två åren eller så har jag spanat väldigt mycket på amgdanskläder på internet. Man blir så fantastiskt inspirerad och jag har varit på god väg att sy en magdansdräkt med maaaaassor av pärlor och tingeltangel men har inte riktigt kommit till skott, mest för att det skulle kännas lite onödigt att sy en magdansdräkt när jag inte ens kan dansa magdans. Det finns en hel del kurser och när jag en dag känner mig modig nog ska jag släpa med mig en kompis och gå på kurs... Problemet ligger nog mest i att jag inte funnit några kurser här i Enköping utan måste ta mig till antingen Uppsala, Västerås eller Stockholm som närmast för kurs. Jag har hört att det finns helgkurser i Stockholm, fleratimmarspass liksom. Jag har funderat på en sådann men frågan är om jag har staminan för att som nybörjar hålla på i flera timmar?


Madeleine, inte ser ut som man ska? tsk, du vet väl att magdansöser _ska_ vara kurviga? Man kan inte dansa magdans utan mage.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 10:08   #8
Tygoman Tygoman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 74
Jag började med en helgkurs, sedan var jag fast! Den kurs jag gick går utmärkt att gå även som amatör och man behöver inte vara någon jättevig dansare alls. Man får träningsvärk på lite konstiga ställen bara :-) Tribal är roligt för att det är lite tuffare än de andra magdansstilarna, tycker jag, goggla på American Tribal och kolla på Youtube så ser ni stuket på det hela.
Tygoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 10:38   #9
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Jag dansar också magdans och jag tycker att du ska vara glad över dina breda höfter. De gör att rörelserna kommer fram på ett så snyggt sätt.
Kolla in den här tjejen (finns en liten filmsnutt ganska långt ner på sidan, förutom dem som går att ladda hem).
http://taktaba.blogspot.com/
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 10:50   #10
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Jag har också dansat ett par terminer, men inte denna höst eftersom jag inte har tid :-(
Köpte lite magdanskläder från ebay men skulle gärna fixa annat om jag fortsätter dansa.
Det blir intressant att se om någon här hittar bra mönster, tyger, idéer osv
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 11:11   #11
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Vavava, finns det kurser i Västerås?
Jamen Sanna, då är det bara att pallra sig hit. Seså, kooom nu. jag behöver någon som håller mig i handen
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 11:18   #12
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 124
Jag är helnöjd med mina höfter i fallet magdans - men att handla vanliga byxor är så att säga.. inte det roligaste och mest uppmuntrande man kan göra (vilken tur för mig att jag kan sy egna )
och ja - dansbyxorna i turkiet hade visserligen bra passform över höften, men jag vet inte riktigt... jag har alltid trott att byxorna ska sitta fast på benen och inte släpa i marken
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 11:20   #13
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Tossa, men våååågar vi? TÄnk om vi typ bryter en varsinn höft i processen?
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 10:26   #14
Tygoman Tygoman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 74
Vem hade kunnat ana det?

Jag har aldrig varit överens med storleken på min bak förut, men när jag dansar Tribal önskar jag mig en STÖRRE bak, det trodde jag aldrig skulle inträffa! Mycket sympatisk dans alltså!
Tygoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 12:57   #15
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Lite dräkttips för hemmafixare

Om man bor i Sthlm och vill hitta bra tyger till slöjor eller genomskinliga haremsbyxor så rekommenderar jag Drottnings modetyger på drottninggatan.

De har rejält med chiffong men även snabelskor, indiska smycken, bjällror och mynt (funderar på att gå dit och jag kan få köpa bjällror i stor pack dock..de har typ 20 bjällor /förpackning och det kommer man ju inte långt med)

När det gäller mönster så kan man hitta massor av inspiration på nätet. www.shira.net har en hel del basinfo och ett enormt länkarkiv.
Kan man som jag kosntruera egna mösnter så kommer man långt med nätet som hjälp. Det finns hur mycket bilder som helst.

Min egen dräkt har börjat arta sig.
Det blir hyper puffiga harems byxor av tunn genomskinlig svart bomull, en flikkjol (som en helcirkelkjol fast kvadratisk istället) sydd av 4 svarta genomskinliga bomullsscarfar med silvertrådar, en röd bjällerscarf (köpt färdig) samt en kort väldigt urringad top av sammet med dekor av silver/svarta band.
Sen blir det kanske en genomskinlig tunika under toppen om jag känner mig för bar.

Det är lite anden i flaskan över den

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons