Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-06, 14:41   #1
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
"wrap nest stitch" - hur gör man?

Jag stickar slutet på en krage och enligt mönstret ska jag sticka så här:

"Patt 28 stitches, wrap next stitch, turn and knit to end"

Vad exakt betyder wrap next stitch, och när jag har gjort det - ska jag vända och låta kvarvarande maskor bara vara kvar? Och vad gör jag i så fall med dom sedan..?
Jag förstår inte vad detta ska ge för effekt och har därför inte lyckats komma på hur jag ska göra...

(Man ska wrap next stitch på de två följande varven också)
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 16:14   #2
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Hej!

Att sticka på det här viset och vända mitt i varvet kallas på engelska för short row shaping, och är ett av sätten man kan använda sig av för att ge form åt det man stickar. (När man stickar sockar använder man nästan alltid short row shaping när man gör hälen.)

Man måste inte tvungen "wrappa" (min svenska är död idag) maskorna när man använder short rows, men det kan förebygga att det uppstår hål där man vänder. Gör så här: när du kommer dit du ska i varvet, ta fram garnet på framsidan av stickningen, mellan den senast stickade maskan och nästa. Flytta över nästa maska på högra stickan, och för sedan garnet tillbaka på baksidan av stickningen, till vänster om den lyfta maskan. Lyft sedan tillbaka maskan från högra stickan till den vänstra. Ta-dah! Nu ser du att första maskan på vänstra stickan har garnet liksom virat om sig - a wrapped stitch! Nu
kan du vända och sticka tillbaka åt andra hållet enligt beskrivningen, och det kommer inte att uppstå något irriterande hål.

alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 09:20   #3
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Tack Alexandra!

Nu förstod jag precis hur det var tänkt och resultatet blev mycket bra!
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons