Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-17, 21:36   #1
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
muspenna för stygnsättning

Då man skall stygnsätta manuellt i Husqvarna 4D så är det helt nytt mot 3D.Man drar linjerna med musen och håller vänsterdel nere hela tiden antingen man fyller eller bara stygnsätter konturer.I 3D la man punkter och sen fyllde.
Känner att man nästan får lite "kramp" i fingrarna och funderar om en muspenna vore bättre.Var idag och prövade den som Husqvarna säljer men upplevde den som darrig och lite klen.
Den har 2små knappar för höger och vänster klick,men dessa små knappar "försvann"kändes det som när man skulle rita.
Är det någon som vet någon som är bra och som känns mer stabil??.
Den Husqvarna hade var ritbordet helt ok men inte muspennan.
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 07:19   #2
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hej

vi köpte en lite större ritplatta o penna för 1500, gubben min är så nöjd med detta redskap, det tog dock lite längre tid att stygnsätta i början då handleden vart trött. men vilken precition. nu e han mest deppig för att han inte har tid..

kolla på nätet, vi tog en av de största dyraste, det fanns mindre från ca 500 vinkar Troll
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 08:38   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag har ett ritbord från Wacom som jag är nöjd med. Dom har flera storlekar att välja på och man klara sig lätt med ett bord i A6. Jag skulle ju vara värst så jag drog till med A3 och det är alldeles för stort för ändamålet. Du kan se ritborden på dustin.se
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 16:38   #4
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
tack för tipset, skall gå in o kolla!!
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 17:15   #5
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
Jag var inne o kollade nyss och hittade ett bra ritbord för 990:- på netonet.Men om man lägger en bild under ritbordet plockar upp i 4D och rita den direkt och sen stygnsätter den,måste det ju bli bättre än att skanna bilden? (om nu inte bilden är för detaljerad).
Jag bor ju nära netonet lagershop så jag får väl åka in o kolla imorgon.
Det som Husqvarna hade var endast som en gummerad yta i inget där du kunde lägga någon bild.
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 07:14   #6
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Det här var lite nytt för mig, menar ni att ni använder ritbord och penna isf datan? Hur funkar det? Slipper man musen då? Vore ju guld för mig med min tennisarmbåge. Kan ni förklara hur ni gör?
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 07:46   #7
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Tyvärr

så är det inte en bra arbets ställning för dej vännen!!
oftast är borden vinklade o du måste ju rita lika mycket ändå

Men resultatet blir 100% bättre
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 08:40   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Det här var lite nytt för mig, menar ni att ni använder ritbord och penna isf datan? Hur funkar det? Slipper man musen då? Vore ju guld för mig med min tennisarmbåge. Kan ni förklara hur ni gör?
Fördelen med ritbord är att du faktiskt kan lägga det i knät och avlasta din tennisarm. Även att du ist håller i en penna kan underlätta. Men för mycket av allt är ju skadligt, även ritbord och penna. Mitt Wacom ritbord är inte vinklat och jag kan lägga en bild under och rita av!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 11:52   #9
Mariamia Mariamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 94
Jag har också funderat lite på det här med ritbord. Jag hittade ett i a4-storlek för ca 1000 kr av märket Trust och tänkte att det är väl ett överkomligt pris. Sen sökte jag lite på nätet och såg väldigt många som var väldigt kritiska just till detta märke. Wacom däremot verkar vara den stora favoriten hos många. Men ska man ha ett sådant i a4storlek verkar det kosta nästan 4000 och det skulle ju inte vara så skönt för plånboken efter att ha köpt både broderimaskin och program alldeles nyligen! Så nu undrar jag: är det någon här som har ett Trust-ritbord och tycker att det funkar bra? Delfintua, du säger att det räcker med ett a6-bord, men blir det inte väldigt litet? Zoomar man in för att arbeta med detaljer, eller hur funkar det? Jag tänkte också om man vill lägga en bild under och rita av, då borde det bästa kanske vara a4 eller möjligtvis a5 , eller tänker jag fel? Jag har aldrig ens testat ett ritbord, så jag har ingen aning om hurdan kvalite eller storlek man skulle kunna behöva.
/Maria
Mariamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 11:59   #10
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Re: hej

Citat:
Pulvertroll skrev:
vi köpte en lite större ritplatta o penna för 1500, gubben min är så nöjd med detta redskap, det tog dock lite längre tid att stygnsätta i början då handleden vart trött. men vilken precition. nu e han mest deppig för att han inte har tid..

kolla på nätet, vi tog en av de största dyraste, det fanns mindre från ca 500 vinkar Troll
Detta verkar intressant funkar den till min Janome 300E oxå? eller till det program som tillhör den maskinen (kommer inte ihåg vad det heter). Hoppas du förstår vad jag menar. Undrar Ingrid.
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 12:45   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Delfintua, du säger att det räcker med ett a6-bord, men blir det inte väldigt litet? Zoomar man in för att arbeta med detaljer, eller hur funkar det?
Tydligen kan man ha en annan storlek på skärm och det man ser. Vet inte hur,har aldrig laborerat med det men enligt säker källa så räcker ett ritbord i format A6 allldeles utmärkt. Dessutom så blir rörelserna mindre ju mindre bord du har. Om jag ska dra en linje på 1 cm på mitt ritbord i A3 så blir det en lång rörelse. I A3 betydligt kortare och mer precis. Har lite dålig koll men invecklat är det.

Fick själv en beställd tavla målad på ett ritbord i A6 och när den kom till mig var den så stor att jag kunde tapetsera med den
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 13:32   #12
Mariamia Mariamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 94
Citat:
Delfintua skrev:
Tydligen kan man ha en annan storlek på skärm och det man ser. Vet inte hur,har aldrig laborerat med det men enligt säker källa så räcker ett ritbord i format A6 allldeles utmärkt. Dessutom så blir rörelserna mindre ju mindre bord du har. Om jag ska dra en linje på 1 cm på mitt ritbord i A3 så blir det en lång rörelse. I A3 betydligt kortare och mer precis. Har lite dålig koll men invecklat är det.


Aha, det var ju bra att veta, då ska man kanske inte ha alltför stor platta, om man vill undvika jättestora rörelser. Så har man ju lite begränsat med utrymme runt datorn också! Men kanske jag ändå vill ha en a5 iallafall, jag tänkte på om man vill kalkera av bilder.

Pulvertrollet, du skrev att ni var så nöjda med eran platta, vilken sort är det? Och hur stor är den?

/Maria
Mariamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 15:29   #13
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
Jag pratade med firma idag som gör mycket reklam och skyltar som använder ritbord.De använder endast Wacom och tycker att det är det bästa på marknaden.När jag berättade vad jag skulle använda det till,tyckte de att A6 räcker gott och väl,beroende vad man skall ha det till.Skall man typ skissa eller rita med "långa svepande rörelser" skall man ha en större platta men som jag som skall stygnsätta räckte en A6 gott och väl och det var enklare när man skulle rita detaljer.Jag tror den hette Wacom Grahfic?? ja jag har det uppskrivet på jobbet.Det som var billigast att beställa denna ifrån var Dustin.
Skall bli hemst kul att testa hur det funkar.
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons